Cum creșteți șansele să deveniți părinți - 10 recomandări

Fertilitatea este una dintre principalele probleme cu care se confruntă din ce în ce mai multe cupluri din România. O primă cauză a întârzierii apariţiei unei sarcini este reprezentată de schimbarea percepţiei asupra planificării familiale. Astfel, din ce în ce mai multe cupluri aleg să devină părinți după ce reușesc în carieră sau au o siguranță financiară. 

Și nu e nimic rău în asta, dar, totuși, cu cât trece timpul, cu atât șansele de a concepe un copil se reduc, atrag atenția specialiștii, obținerea unei sarcini putând fi o adevărată provocare pentru cuplu. Chiar dacă societatea plasează fertilitatea asupra femeii - de fapt, femeile au doar jumătate din responsabilitate. Astfel, concepția este o stradă cu două sensuri și există o mulțime de lucruri pe care bărbații le pot face pentru a-și spori propriile șanse să devină tați.  

Totuși, această problemă trebuie rezolvată în cuplu, de aceea, dacă luați anumite măsuri din vreme și vă modificați și stilul de viață, răspunzător de cele mai multe ori de întârzierea apariției sarcinii, cresc șansele să aveți un copil sănătos. 

1. Consumați alimente care sunt bogate în antioxidanți

O nutriție corectă asociată cu produse antioxidante sporește șansele de concepție. Fructele, legumele și nucile conțin antioxidanți benefici, cum ar fi vitaminele C și E, acid folic, beta-caroten, luteină  și zinc. Totodată, eliminarea zahărului din alimentație, a alcoolului și a cofeinei, precum și renunțarea la fumat sunt vitale pentru a eficientiza efectele unei nutriții sănătoase.

2. Evitați grăsimile trans

Consumul de grăsimi sănătoase susține buna funcționare a organismului, ajută la menținerea greutății și stimulează fertilitatea. În schimb, grăsimile trans sunt asociate cu un risc crescut de disfuncţie ovulatorie la femei și scad fertilitatea masculină. Grăsimile trans se găsesc frecvent în uleiurile vegetale hidrogenate și sunt prezente cu precădere în produsele prelucrate. 

3. Reduceți stresul

Pe măsură ce nivelul de stres crește, șansele de a deveni părinți scad. Acest lucru se datorează, cel mai probabil modificărilor hormonale care apar atunci când sunteți stresați.  Potrivit unui studiu efectuat în 2014 1, bărbații care au suferit două sau mai multe evenimente stresante în decurs de 12 luni au avut motilitate mai mică a spermatozoizilor. Astfel, specialiștii atrag atenția că cu cât se fac mai multe pentru a gestiona stresul, cu atât motilitatea spermatozoizilor nu va avea de suferit. 

În cazul femeilor, un job solicitant poate crește timpul necesar pentru a rămâne însărcinate. La bărbați, stresul prelungit crește nivelul de cortizol, care are efecte negative puternice asupra testosteronului. Când cortizolul crește, nivelurile de testosteron tind să scadă. Formele mai ușoare de stres pot fi gestionate prin tehnici de relaxare sau meditație. 

4. Încercați să vă mențineți greutatea

Dacă tu sau partenerul de cuplu sunteți supraponderali sau, dimpotrivă, subponderali, încercați să ajungeți la o greutate normală, pentru că o cantitate prea mare sau prea mică de grăsime corporală interferează cu capacitatea de a concepe un copil, provocând menstruații neregulate sau absența menstruației (amenoree), în cazul femeilor, sau afectează funcția de reproducere, în cazul bărbaților.

5. Luați suplimente alimentare

Zincul este un mineral esențial pentru fertilitatea masculină. Potrivit studiilor, carența de zinc este asociată cu niveluri scăzute de testosteron, calitate slabă a spermatozoizilor și risc crescut de infertilitate masculină. Administrarea suplimentelor care au zinc crește nivelul de testosteron și îmbunătățește spermatogeneza.  

În cazul femeilor diagnosticate cu sindromul ovarelor polichistice, până la debutul sarcinii dorite acestea ar trebui să ia suplimente, bogate în acizi grași Omega-3, acid folic, seleniu, coenzima Q10, vitamina E și catechine din extract de ceai verde.

6. Ce vitamine prenatale sunt recomandate

Femeile ar trebui să ia vitamine prenatale de cum s-au hotărât să conceapă un bebeluș. Vitaminele prenatale conțin acid folic, ingredient esențial pentru dezvoltarea sistemului nervos central al bebelușului, dar și iod, mineral vital pentru creşterea şi dezvoltarea normală a creierului copilului. În sarcină, necesarul de fier crește în timpul sarcinii, de aceea, recomandate sunt  vitaminele prenatale care au fier.

7. Faceți mișcare

Pe lângă faptul că mișcarea este mai mult decât necesară pentru sănătatea generală, când este practicată regulat poate îmbunătăți fertilitatea. De exemplu, studiile arată că bărbații care fac sport au un nivel mai ridicat de testosteron și o calitate mai bună a materialului seminal decât bărbații sedentari.

Practicarea unui sport poate crește, de asemenea, fertilitatea la femei. Cu toate acestea, exercițiile fizice excesiv de intense, dar și solicitările extreme din punct de vedere fizic pot provoca cicluri menstruale anormale și inhiba ovulația și chiar reduce producția unor hormoni, precum progesteronul. De aceea, femeile care vor să rămână însărcinate trebuie să practice exerciții fizice de intensitate moderată, precum mersului cu o intensitate medie.


8. Mergeți la controale medicale

Dacă doriți să deveniți părinți, mergeți la medic pentru un set complet de analize. În felul acesta, vă asigurați din vreme că aveți, o stare bună de sănătate și că eventualele probleme pot fi remediate și tratate.

9. Reduceți expunerea la substanțe chimice

Acesta este unul dintre acele lucruri pe care trebuie să le faceți dacă vreți să deveniți părinți, pentru că există substanțe chimice care induc infertilitatea- inclusiv DDT, dioxină, pesticide, materiale plastice și substanțe chimice industriale. Cu alte cuvinte, de la recipiente de depozitare din plastic la pesticidele și erbicidele utilizate în agricultură- o multitudine de substanțe chimice afectează infertilitatea masculină, atrag atenția specialiștii. Încercați să evitați alimentele procesate stocate în recipientele de plastic și consumă produse organice și/sau fără hormoni, pesticide.

10. Renunțați la fumat și consumați alcool cu moderație

Există numeroase studii care arată că bărbații care fumează se confruntă cu scăderea spermatozoizilor. Există atât de multe motive pentru a renunța la fumat, dar dacă propria sănătate nu este suficientă ca să te motiveze, poate că vei reuși să renunți la acest viciu și să crești astfel șansele de a concepe un copil. În timp ce consumul scăzut până la moderat de alcool este în regulă, cei care obișnuiesc să bea foarte mult alcool ar trebui să renunțe la acest obicei, deoarece studiile arată că un consum exagerat de alcool contribuie la o cantitate și o calitate scăzută a spermatozoizilor.

 

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
1 Studiul „Effects of work and life stress on semen quality”, publicat în Fertil Steril , mai 2014, autori: Teresa Janevic, Ph.D., Linda G. Kahn, M.A., M.P.H.,Paul Landsbergis, Ph.D., Piera M. Cirillo, Ph.D.,Barbara A. Cohn, Ph.D., Xinhua Liu, Ph.D., and Pam Factor-Litvak, Ph.D.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4382866/
Reproductive Resource Center Kansas City IVF - 5 Ways to Increase Your Chances of Being a Dad Next Father’s Day
https://www.rrc.com/5-ways-to-increase-your-chances-of-being-a-dad-next-fathers-day/
NHS - How can I improve my chances of becoming a dad?
https://www.nhs.uk/common-health-questions/mens-health/how-can-i-improve-my-chances-of-becoming-a-dad/ 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0