10 octombrie - Ziua Internațională a Sănătății Mintale. Sfaturi pentru trup și minte de la medicul specialist

Sănătatea mintală este unul dintre cele mai neglijate domenii ale sănătății publice, potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (OMS). 

La nivel mondial, aproape un miliard de persoane trăiesc cu o tulburare mintală, 3 milioane de oameni mor în fiecare an din cauza consumului excesiv de alcool și la fiecare 40 de secunde are loc o sinucidere. În plus, anul acesta, când întreaga lume este afectată de pandemia de COVID-19, o presiune suplimentară planează asupra sănătății mintale a oamenilor.

Ce este Ziua Internațională a Sănătății Mintale?

Ziua Mondială a Sănătății Mintale se sărbătorește anual pe data de 10 octombrie, în scopul creșterii gradului de conștientizare a problemelor de sănătate mintală din întreaga lume și mobilizarea eforturilor în acest sens.

Puțini oameni din întreaga lume au acces la servicii de sănătate mintală de calitate. În țările cu venituri mici și medii, peste trei sferturi dintre persoanele cu tulburări psihice, neurologice și afectate de abuzul de substanțe nu primesc deloc tratament, ba mai mult, sunt stigmatizate pentru starea lor.

Din aceste motive, pentru Ziua Mondială a Sănătății Mintale din acest an, OMS și organizațiile partenere solicită o creștere masivă a investițiilor în sănătatea psihică. Țările cheltuie în medie doar 2% din bugetul lor de sănătate pentru sănătate mintală. În ciuda unor creșteri din ultimii ani, asistența internațională pentru dezvoltare pentru sănătatea mintală nu a depășit niciodată 1% din toată asistența dedicată dezvoltării pe partea de sănătate.

Cu ocazia Zilei Internaționale a Sănătății Mintale, pe 10 octombrie, OMS va găzdui în premieră un eveniment global de advocacy online privind sănătatea mintală. La acest eveniment, OMS va prezenta demersurile desfășurate de personalul său din întreaga lume pentru a reduce bolile mintale și consumul excesiv de alcool și de droguri.

Liderii mondiali și experții se vor alătura directorului general al OMS pentru a vorbi despre angajamentul lor față de sănătatea mintală și despre ce trebuie făcut mai mult. La eveniment vor lua cuvântul și o serie de muzicieni și de sportivi celebri pentru a-și împărtăși experiențele personale legate de starea psihică și felul cum au gestionat problemele care i-au afectat.

Ce anume afectează sănătatea mintală?

Cu toții trecem din când în când prin momente dificile și este normal ca uneori să simțim emoții negative în confruntarea cu provocările. Însă anumiți factori ne pot afecta sănătatea mintală, influențând modul în care gândim și răspundem la provocări: educația pe care o primim, experiențele de viață și moștenirea genetică.

Conștientizarea modului în care greutățile vieții ne pot afecta sănătatea mintală poate face mai ușoară înțelegerea propriei persoane și a celor din jur. Dificultățile de care ne ciocnim pot avea legătură cu viața personală (relații, locuință etc.), cu servicul și cu banii, cu eventualele probleme de sănătate sau cu evenimente traumatice de viață ori cu viciile (fumatul, alcoolul în exces, jocurile de noroc, consumul de droguri).

Unii dintre noi sunt mai profund afectați de evenimente decât alții, iar modul în care ne ocupăm de lucrurile care ne afectează poate depinde și de cât de bine merg alte sectoare ale vieții noastre sau de cât de mult ne simțim sprijiniți de persoanele dragi.

Mens sana in corpore sano

În încercarea de a avea o sănătate mintală bună trebuie să ținem seama și de sănătatea corporală. Vechea zicală latină „mens sana in corpore sano” („minte sănătoasă în corp sănătos”) este la fel de valabilă și în zilele noastre: sănătatea generală reprezintă, de fapt, un echilibru între felul în care se simte corpul și cel în care se simte mintea, între cele două fiind o legătură fundamentală. Nu putem avea pretenția unei minți clare, a unei gestionări cu succes a stresului și a unei păci interioare atâta vreme cât nu avem grijă și de corpul nostru.

Sfaturi pentru trup și minte de la medicul specialist

Este recunoscut faptul că alimentația echilibrată și mișcarea zilnică ajută la menținerea unui corp sănătos, dar știai că toate acestea contribuie și la păstrarea sănătății mintale?

Nu ține totul în tine

Cel mai important lucru pentru menținerea sănătății mintale este să vorbești despre sentimentele tale cu persoane de încredere. Acest lucru te poate ajuta să faci față mai ușor momentelor în care te simți tulburat, trist sau nervos. Nu doar momentele de cumpănă au nevoie să fie împărtășite, ci și cele fericite: uneori, dorința de a avea cu cine să împarți bucuriile se simte mai acut decât cea de a avea cu cine să discuți despre evenimentele negative care se petrec în viața ta. De asemenea, nu ezita să ceri ajutorul dacă te simți copleșit de anumite sarcini.

Menține-te activ

Exercițiile fizice eliberează anumite substanțe chimice în creier care te fac să te simți bine. Astfel, exercițiile fizice regulate, mersul pe jos, plimbările (cel puțin 30 de minute de 5 ori pe săptămână) nu doar că vor contribui la sănătatea ta fizică, ci îți pot spori stima de sine și te pot ajuta să te concentrezi și să dormi mai bine. Acordă importanță și relaxării: chiar dacă ai doar 15 minute pe zi la dispoziție să fii doar tu cu gândurile tale, profită de ele pentru a face ceva ce-ți place: vorbește la telefon cu o persoană dragă, citește câteva pagini dintr-o carte sau vezi un filmuleț amuzant.

Mănâncă sănătos

Creierul are nevoie de o combinație de nutrimente pentru a rămâne sănătos și pentru a funcționa adecvat, la fel ca toate celelalte organe din corp. O dietă bună pentru sănătatea fizică este bună și pentru sănătatea mintală și include multe legume, fructe, leguminoase, pâine integrală cu moderație, la fel nuci și semințe, pește gras și lactate, iar zahărul va fi consumat cu zgârcenie. În ceea ce privește băuturile, e nevoie de apă din belșug (aproximativ 8-10 pahare pe zi) și de limitarea consumului de cofeină și alcool.

Acceptă-te așa cum ești

E important să lupți pentru a deveni o persoană mai bună decât ai fost ieri, mai empatică, mai instruită și mai mulțumită cu ceea ce are. Însă e la fel de important de reținut că suntem cu toții diferiți și este mai sănătos să accepți că ești unic decât să îți dorești să fii altcineva sau să copiezi alte persoane. Să te simți bine cu tine însuți îți crește încrederea în a deprinde noi abilități, a vizita locuri noi și a-ți face noi prieteni. O bună stimă de sine te ajută să te descurci în inerentele momente dificile care apar în viață. 

 

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
WHO - World Mental Health Day: an opportunity to kick-start a massive scale-up in investment in mental health
https://www.who.int/news-room/detail/27-08-2020-world-mental-health-day-an-opportunity-to-kick-start-a-massive-scale-up-in-investment-in-mental-health
NHS UK - Possible causes of poor mental health
https://www.nhs.uk/oneyou/every-mind-matters/possible-causes/
Mental Health Foundation - How to look after your mental health
https://www.mentalhealth.org.uk/publications/how-to-mental-health

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0