A fi, a face, a avea: Despre stima de sine

Modul in care ne-am izbit de-a lungul vietii de judecati valorice de tipul: faci tampenii inseamna ca esti in neregula, ai probleme cu scoala inseamna ca esti prost, nu ai partener/partenera esti indezirabil, etc., ne-a deformat relatia dintre a fi, a face si a avea.

A fi destept nu este echivalent cu nota 10 la matematica, a avea bani nu inseamna in mod necesar ca ai reusit, ca esti fericit si implinit. Cat despre corelatia dintre inteligenta si succes sau fericire, avem o gama intreaga de ziceri si proverbe care atesta empiric acelasi lucru: unde-i multa minte e si multa prostie, fericiti cei saraci cu duhul, etc. Dar de ce stau lucrurile asa? Daca lumea ar functiona pe principiile riguroase ale rationalului, atunci cine are nota 10 este cel mai destept, are succes in viata si cariera, traieste o viata plina si atinge tot ceea ce viseaza, cine-i frumos si bun are o viata fara obstacole, cine nu-i destept matura strada. Dar in realitate tocmai asa nu stau lucrurile.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Se pare ca „ inamicul” ratiunii este emotia si modul in care aceasta determina fluctuatiile lui „a face” si „a avea”. Un om destept deprimat nu poate lupta, nici cu el si nici cu vicisitudinile externe. Un om destept poate lua decizii „prostesti” din dorinta inconstienta de a se pedepsi pentru presupuse vinovatii.

Un copil care intra in buclucuri de tot soiul ar putea incerca disperat sa atraga atentia si acceptarea parintilor sai, confirmarea ca este iubit pentru ceea ce este si nu judecat dupa ceea ce face sau ce note are. Iar cine sunt toti acesti oameni, care este acel „a fi”, nu pare sa aiba o legatura evidenta cu ceea ce are sau face fiecare dintre ei. Vedeti, cat de relativ ajunge sa fie totul?

Sabloanele culturale care aseaza semnul egal intre ceea ce faci, ce ai si cine esti, sunt paguboase si inselatoare, nu atat pentru privitori ci mai degraba in discutiile pe care le avem cu noi insine. Fara sa vrem ne trezim in capcana judecatii valorice, a unor idealuri pe care credem ca daca le atingem suntem mantuiti de nefericire, neincredere, durere, pierdere, etc.

S-a vorbit pana  la banalizare despre stima de sine, oamenii vin in cabinete si spun stanjeniti ca au o stima de sine scazuta. Zambesc involuntar. Well, de cele mai multe ori nu se cunosc mai deloc pe ei insisi. Cum ai putea sa respecti pe cineva pe care nu-l cunosti? Cum ajungi la cine esti? Pai intelegand emotiile pe care le traiesti, conflictele care-ti blocheaza potentialul, amintirile care inca dor adormite, visele si reveriile care te contureaza pe nestiute, ajungi la „ a fi”. Nu cred ca oamenii se nasc strambi, se nasc cu un potential de frumusete, umanitate, iubire si creativitate. In acel potential gasim resursa de seninatate, multumire si bucurie care ne poate ajuta sa facem fata la tot ceea ce presupune verbul a trai.

Este falsa ideea ca stima de sine, sau acceptarea si autocunoasterea garanteaza fericirea fara pauze, dar ne ajuta cu siguranta sa toleram neplacerea inerenta, sa putem rade cu tot rasul nostru, sa putem plange cu toate lacrimile, sa ajungem sa facem ceea ce ne place si sa avem lucrurile de care chiar ne putem bucura.

Un profesor din liceu a spus o data, cinic, ca banii nu aduc fericirea dar o intretin, am ras alaturi de toti colegii mei dar undeva, in stomac, simteam ca-i doar o mare tristete in zicerea aia triumfala. Acum, dupa mai bine de 30 de ani, stiu ca aveam dreptate. A avea paleste rusinat in fata lui a fi. Ce facem cu toate astea? Astazi, doar ce putem, restul, cand ii vine vremea.

Strategii care te ajuta sa cresti stima de sine

Dr. John M. Grohol, cercetator si expert in stima de sine, a subliniat 6 recomandari practice despre cum poti sa iti cresti stima de sine, iar acestea sunt urmatoarele:

1. Fa-ti un inventar al stimei de sine, pentru a-ti oferi o baza de la care sa iti incepi eforturile in acest sens. Poate fi un lucru simplu, cum ar fi sa iti notezi 10 puncte tari si 10 puncte slabe pe care le ai. Acest lucru te va ajuta sa incepi sa dezvolti un concept onest si realist despre tine insuti/insati.

2. Seteaza-ti asteptari realiste. Este important sa setezi obiective mici, care pot fi usor de indeplinit si care sunt in puterea ta. De exemplu, daca ai o asteptare foarte mare sau ai asteptarea ca altcineva isi va schimba comportamentul, acest lucru este, practic, un lucru garantat, care te va face sa simti ca ai ratat indeplinirea acelui obiectiv, desi nu este vina ta.

3. Inceteaza sa mai fii perfectionist si recunoaste-ti atat lucrurile pe care le-ai dus la bun sfarsit, cat si greselile pe care le-ai facut. Nimeni nu este perfect, iar faptul ca incerci sa atingi perfectiunea va duce doar la dezamagire. Faptul ca esti constient de lucrurile pe care le-ai indeplinit in viata si faptul ca iti recunosti greselile este modul prin care iti mentii o stare pozitiva in timp ce inveti din greselile tale si te dezvolti mai departe.

4. Exploreaza-te pe tine. Importanta de a te cunoaste pe tine si de a fi impacat cu cine esti tu astazi nu pot fi intrecute de nimic. Aceasta etapa implica multe incercari, dar si greseli, asa ca vei vedea ca vei descoperi constant lucruri noi despre tine, dar in acelasi timp este o calatorie pe care ar trebui sa o faci cu un scop si cu staruinta.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

5. Fii dispus sa ajustezi imaginea pe care o ai despre tine. Noi toti ne schimbam pe masura ce inaintam in varsta si ne dezvoltam, asa ca trebuie sa tinem pasul cu sinele nostru care e in continua schimbaredaca vrem sa stabilim si sa atingem obiective importante.

6. Inceteaza sa te mai compari cu alti oameni. Faptul ca ne comparam singuri cu alte persoane este o capcana in care este foarte usor sa cadem, in special astazi, cu amploarea pe care o are social media si cu abilitatea de a proiecta pe retelele sociale o aparenta perfectionata, ireprosabila. Singura persoana cu care ar trebui sa te compari esti chiar tu.

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0