Stresul ocupațional, gestionat prin crearea limitei între serviciu și casă

Persoanele care au un loc de muncă foarte solicitant pot gestiona stresul profesional prin stabilirea unor limite clare între serviciu și timpul personal, arată un nou studiu¹.

Atunci când munca se face prezentă în viața cuiva și după program, sub formă de sunete în telefon (primire e-mail, mesaj pe chat-ul de la job etc.), poate provoca vârfuri de stres care duc la o serie de efecte adverse pentru angajați, inclusiv insomnie și gânduri negative legate de serviciu. E adevărat, poți lua suplimente antistres pe bază de magneziu, vitamina B6, valeriană sau roiniță, pentru a face față mai bine tracasării și pentru a te odihni corespunzător, însă pentru a rezolva problema de bază e nevoie de stabilirea unor limite.

Potrivit unei echipe de cercetători de la Universitatea din Illinois, care studiază stresul profesional și bunăstarea angajaților, cei care au un „control al limitelor” asupra muncii și vieții personale sunt mai buni la crearea unui „tampon de stres” care îi ajută să se protejeze împotriva căderii într-o capcană de stres și gândire negativă despre locul de muncă.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Tehnologiile de comunicare informațională, cum ar fi telefoanele inteligente, tabletele etc. le permit angajaților să lucreze oriunde și oricând, estompând astfel limitele care ar trebui puse între muncă și relaxare. Acest stil de a munci, în care nu mai separi atribuțiile de la serviciu de viața persoanală, vine în detrimentul stării de bine și al sănătății mentale a angajaților, cu excepția cazului în care aceștia au control asupra granițelor dintre viața profesională și cea personală, avertizează oamenii de știință.

Majoritatea oamenilor pur și simplu nu pot funcționa fără un smartphone, o tabletă sau un laptop deschis în permanență lângă ei. Aceste tehnologii au devenit omniprezente și atât de convenabile din multe puncte de vedere, încât mulți angajatori trăiesc și ei cu impresia că angajații trebuie să fie mereu disponibili, nu doar în timpul orelor oficiale de muncă. 

În mod clar, afirmă savanții, acest tip de intruziune după ore în casa și în viața personală a angajaților este nesănătos, iar cercetările arată că o astfel de mentalitate permanentizată are un dezavantaj mare sub formă de stres crescut - atât la locul de muncă, precum și în afara jobului.

Granița între serviciu și viața privată, utilă în gestionarea stresului

În cadrul studiului, oamenii de știință au examinat peste 500 de profesori de la școli publice, angajați cu normă întreagă. Aceștia au măsurat intruziunea săptămânală a angajatorului în viața lor în afara orelor de program, prin intermediul e-mail-ului și al mesajelor, timp de cinci săptămâni consecutive. Autorii studiului au încercat să afle dacă profesorii au fost contactați în legătură cu probleme legate de muncă după ore și dacă angajatorii sau părinții elevilor de la clasele lor se așteptau ca aceștia să răspundă imediat la mesaje și e-mailuri legate de serviciu.

Cercetătorii au descoperit, astfel, că adoptarea de către profesori a unor tactici de graniță tehnologică, cum ar fi menținerea alertelor legate de e-mail-ul de serviciu dezactivate pe telefon, a fost asociată cu o percepție mai scăzută a intruziunii angajatorului în viețile lor. Cu alte cuvinte, verificarea e-mail-ul de serviciu doar în timpul orelor de muncă i-a ajutat să nu se confrunte cu stresul ocupațional.  

Gestionarea echilibrului vieții profesionale prin controlul granițelor nu este utilă doar pentru agajat și familia lui, ci poate fi un beneficiu și pentru colegii de serviciu, deoarece aceștia trebuie să citească și uneori să și răspundă la mesajele pe care oamenii le trimit după terminarea zilei de muncă, sunt de părere cercetătorii. În general, este esențial ca fiecare individ să își gestioneze limitele vieții profesionale pentru propria sănătate mentală și bunăstare, dar și pentru productivitatea personală și a colegilor de muncă.

Mai mult, cercetătorii au descoperit că acest control al limitelor pe care l-au menținut profesorii a slăbit treptat inițiativele angajatorilor și ale părinților elevilor de a-i contacta în afara orelor de serviciu. Practic, această impunere a unor reguli de separare a viații profesionale și de cea personală a fost un mecanism important prin care atât angajatorii, cât și părinții elevilor și-au reglat comportamentul.

Simptomele de stres declanșate zilnic, care implică intruziunea locului de muncă în viața privată pot fi atenuate dacă angajatul gestionează bine situația și nu amestecă lucrurile, dar și dacă angajatorul este dispus să îi ofere angajatului posibilitatea unui echilibru dintre viața profesională și muncă. Dacă angajatorul se așteaptă ca angajații să fie întotdeauna accesibili și disponibili, zi și noapte, această situație nu este una favorabilă stării de bine.

Și angajatorul trebuie să înțeleagă separarea serviciu-viață personală

Studiul de față, spun oamenii de știință implicați, sugerează faptul că directorii de școli au jucat un rol pozitiv prin faptul că înțelegerea lor pentru respectarea echilibrului între munca și viața personală a profesorilor i-a ajutat pe aceștia din urmă să își gestioneze mai bine stresul. Când angajatorul colaborează eficient cu angajații pentru a le preîntâmpina sau a le rezolva problemele de surmenare asociate cu jobul, acest lucru se traduce în mai puțin stres ocupațional, o productivitate mai bună și o sănătate mentală mai bună.

Deși studiul a inclus doar profesori de școală primară, concluziile referitoare la trasarea limitelor clare între viața profesională și cea personală ar trebui să se aplice majorității angajatorilor, mai ales în condițiile în care din ce în ce mai mulți  oameni lucrează de la distanță.

În concluzie, dacă jobul tău nu este de așa natură încât să fie neapărată nevoie de tine, personal, la orice oră din zi și din noapte, și dacă, în momentul în care te-ai angajat, nu ai stabilit clar împreună cu angajatorul că poți fi contactat oricând, e necesar să înveți cum să delimitezi serviciul de viața privată. 

Pentru a nu căra stresul de la muncă acasă și pentru a nu genera un stres suplimentar, dacă lucrezi de la un birou sau din alt spațiu în afara casei, când ai terminat programul concentrează-te pe viața ta personală. Respectă aceeași regulă și dacă lucrezi de acasă. Nu-ți activa e-mail-ul de serviciu pe telefon și nu-ți instala în telefon nici serviciul de chat al companiei. Amintește-ți că o viață cât mai echilibrată te menține și productiv la muncă, și mulțumit în viața personală.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Science Daily - Control over work-life boundaries creates crucial buffer to manage after-hours work stress
https://www.sciencedaily.com/releases/2020/06/200625122734.htm
1. Studiul „When work is wanted after hours: Testing weekly stress of information communication technology demands using boundary theory”, apărut în Journal of Organizational Behavior, 2020; DOI: 10.1002/job.2461, autori: YoungAh Park, Yihao Liu, Lucille Headrick 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0