Poziții de dormit: avantaje și dezavantaje

Poziția de dormit e importantă mai ales dacă suferi de anumite afecțiuni. Iată care sunt cele mai bune și cele mai puțin bune poziții de somn în funcție de problemele de sănătate existente și ce avantaje și dezavantaje are fiecare poziție.

Somnul odihnitor este important pentru starea de sănătate generală. Pentru a te asigura că somnul tău este unul regenerant, dormi într-o temperatură potrivită, în liniște și întuneric perfect și, dacă ți-e greu să adormi, ia seara un supliment pe bază de melatonină, pasiflora și roiniță. Însă, pentru un somn bun, și poziția în care dormi contează, mai ales dacă suferi de anumite probleme de sănătate.

Poziția supină (pe spate)

Somnul supin este acela în care o persoană doarme întinsă pe spate, cu picioarele într-o poziție neutră și brațele pe lângă corp sau încrucișate pe piept.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Avantaje: Dacă știi că respiri bine în timpul somnului și că ai o stare bună de sănătate, aceasta poate fi cea mai bună poziție de dormit. Corpul este complet sprijinit de saltea și pernă, iar dacă îți pui și o pernă sub genunchi, acest lucru poate reduce presiunea și durerile musculo-scheletale. Dormitul pe spate poate fi util și dacă ai dureri cronice de spate, gât, umăr, șold sau sciatică.

Dacă pui o pernă sub călcâie și dormi cu picioarele puțin ridicate, acest lucru poate atenua edemul periferic (umflarea picioarelor și gleznelor) și poate reduce impactul insuficienței cardiace congestive. Aceasta este, de asemenea, poziția de dormit care trebuie aleasă pentru bebeluși, pentru a reduce riscul de sindrom de moarte subită a sugarului.

Dezavantaje: Deși pentru multe persoane poziția de dormit pe spate este potrivită, oamenii cu probleme de respirație în timpul somnului pot constata că dormitul pe spate le înrăutățește starea. Acest lucru se poate manifesta ca un sforăit mai puternic - obstrucția nazală și respirația pe gură pot permite, de asemenea, ca maxilarul inferior și limba să se deplaseze mai ușor în spate și să obstrucționeze căile respiratorii. Acest lucru poate duce la simptomele și consecințele apneei de somn. 

Următoarele afecțiuni pot fi agravate ca urmare a apneei de somn asociate cu dormitul pe spate: insomnia (în special trezirile frecvente), sforăitul, gura uscată, urinarea nocturnă, bruxismul (încleștarea și scrâșnirea dinților), scăderea memoriei pe termen scurt, ADHD-ul, tulburările precum anxietatea sau depresia, pierderea auzului, glaucomul, sinuzita cronică, pirozisul (arsurile gastrice), palpitaţiile, hipertensiunea, hiperlipidemia, diabetul. De asemenea, dormitul pe spate poate crește riscul de atac de cord, de insuficiență cardiacă și de accident vascular cerebral.

Pe partea stângă

Persoanele care dorm pe partea stângă stau fie cu picioarele întinse, fie cu genunchii la piept, cu mâna dreaptă sprijinită pe șold sau cu ambele mâini strânse la piept.

Avantaje: Această poziție este importantă pentru remedierea sforăitului și a apneei în somn. Respirația poate fi optimă în poziția de dormit pe partea stângă. Femeile însărcinate pot plasa o pernă sub stomac sau între genunchi - se consideră că această poziție scade presiunea asupra vezicii urinare și le ușurează durerile de spate. Dacă o articulație de pe partea dreaptă (adesea umărul sau șoldul) provoacă durere, de asemenea e indicat dormitul pe partea stângă. De asemenea, această poziție poate facilita dormitul partenerilor foarte aproape unul de altul.

Dezavantaje: din  păcate, această poziție de dormit nu este pentru toată lumea. Când dormi pe partea stângâ, organele interne din torace se pot deplasa. Plămânii pot apăsa foarte mult pe inimă și îi pot afecta funcția, agravând tensiunea cardiacă la persoanele cu insuficiență cardiacă. Inima poate răspunde la presiunea crescută prin activarea rinichilor, crescând nevoia de urinare în timpul nopții. De asemenea, dormitul numai pe partea stângă poate contribui la apariția durerii de umăr, de șold și în zona lombară.

Pe partea dreaptă

Avantaje: La fel ca în cazul dormitului pe partea stângă, și poziția de somn pe partea dreaptă are avantajele ei. Dacă ai probleme cu articulație pe partea stângă (cel mai adesea dureri de umăr sau de șold), te vei odihni mai bine pe dreapta. 

Dezavantaje: Dormitul de partea dreaptă mută organele interne spre dreapta. Acest lucru reduce volumul plămânilor, ceea ce poate fi în dezavantajul persoanelor cu afecțiuni pulmonare și poate compromite nivelul de oxigen din sânge, punând presiune asupra sistemului cardiovascular la persoanele cu afecțiuni de sănătate conexe. Ca și în cazul somnului pe partea stângă, dormitul doar pe partea dreaptă poate provoca dureri la nivelul umărului sau șoldului drept.

Cu fața în jos (pe burtă)

Se pare că dormitul pe burtă este cea mai puțin obișnuită poziție de somn. Unele persoane dorm cu mâinile sub ele, altele țin mâinile în lateral, depărtate de corp.

Avantaje: Dormitul pe burtă previne mutarea organelor interne pe o parte sau alta și atenuează durerile musculo-scheletale cronice, dacă te confrunți cu astfel de probleme. Important este ca, atunci când dormi pe burtă, cu capul într-o parte, să nu folosești pernă.

Dezavantaje: Această poziție poate duce la dureri de gât sau la dureri ale mușchilor asociați umărului și zonei cervicale, mai ales dacă dormi cu capul pe o pernă voluminoasă. Presiunea asupra nervilor din brațe sau mâini poate cauza probleme. Respirația poate fi oarecum compromisă din cauza volumului pulmonar redus din cauza greutății organismului, prin restricționarea mișcării cutiei toracice și a diafragmei.

Cu capul mult ridicat

Unele persoane preferă să doarmă cu capul mult ridicat, aproape în poziție de așezat în loc de întins. O pernă foarte voluminoasă sau paturile speciale care se ridică în zona capului pot fi folosite pentru a dormi în acest fel. Gradul de înălțare a capului poate varia, dar cei mai mulți oameni care dorm așa beneficiază de ridicarea capului cu 20 până la 30 de grade.

Avantaje: ridicarea capului în timpul somnului poate reduce obstrucționarea căilor respiratorii, ceea ce poate diminua riscul de sforăit și problemele asociate cu apneea în somn. Anumite persoane dorm în această poziție și pentru a-și calma anumite dureri.

Dezavantaje: dormind cu capul foarte ridicat, este greu să îți schimbi poziția în timpul somnului, nu poți dormi decât pe spate, practic. Dacă te răscucești pe lateral, e aproape imposibil să dormi în această poziție cu capul ridicat pentru mult timp. Drept urmare, nu mai ai parte de beneficiile dormitului pe partea stângă sau dreaptă. 

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie: 
Verywell Health - The Best and Worst Sleep Positions for Health Conditions
https://www.verywellhealth.com/best-and-worst-sleep-positions-for-health-conditions-4158271

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0