Lipsa de concentrare: de ce apare și cum o gestionezi?

O mulțime de factori îți pot afecta concentrarea, de la multitasking-ul de la birou până la urmărirea excesivă a rețelelor de socializare.

Indiferent dacă suferi de ADHD sau pur și simplu ai probleme de concentrare din când în când, prezentul este plin de factori care pot distruge cu ușurință concentrarea. Iată de ce apare lipsa de concentrare cel mai des și ce poți face pentru a o combate în funcție de fiecare cauză în parte.

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Prea multe e-mail-uri

Deși multe e-mail-uri sunt legate de locul de muncă, și deci nu ai încotro decât să le răspunzi, notificările cum că ai primit un e-mail nou sunt o sursă de distragere de la activitatea pe care o faci în momentul respectiv. Nu vei progresa prea mult dacă te tot oprești din ce faci pentru a răspunde la fiecare mesaj. Pe cât posibil, elimină notificările și verifică-ți e-mail-ul la anumite intervale (de exemplu, o dată la 30 de minute). Gândește-te că dacă este vorba de un mesaj cu adevărat urgent, persoana respectivă te va căuta și pe alte căi.

Telefonul mobil

Și așa ajungem la următoarea cauză a lipsei de concentrare și anume telefonul, care poate fi chiar și mai perturbator decât notificările e-mail-ului. Preluarea unui apel telefonic nu doar că te întrerupe din muncă, dar îți poate tăia și avântul pe care îl aveai îndeplinind sarcina respectivă. Așadar, după ce vezi pe ecran cine te sună, dacă bănuiești că apelul nu este urgent, nu răspunde, ci scrie rapid o notiță să revii cu un telefon mai tâziu.

Rețelele de socializare

Rețelele de socializare fac extrem de ușoară conectarea cu oamenii dragi din viața ta, însă uneori ești tentat să le tot verifici de multe ori pe oră. Fiecare actualizare te scoate din concentrarea pe sarcina la care lucrezi, ba mai mult, în funcție de ce vezi, ți se poate schimba dispoziția în rău.

Când ai de lucru ceva important, evită să ții deschise rețelele de socializare și stabilește-ți anumite intervale în care faci pauze de la muncă și în care poți verifica actualizările și notificările.

Multitasking-ul

Dacă ți-ai însușit arta multitasking-ului, probabil trăiești cu impresia că faci mai multe lucruri în mai puțin timp. Cercetările sugerează, însă, că pierzi timp ori de câte ori îți muți atenția de la o sarcină la alta, iar rezultatul final este că realizarea a trei acțiuni diferite simultan durează de obicei mai mult decât realizarea lor una după alta.

Ori de câte ori este posibil, dedică-te unei singure activități deodată, mai ales dacă este ceva mai dificil sau cu prioritate ridicată și păstrează-ți abilitățile de multitasking pentru treburi care nu sunt urgente sau solicitante (de exemplu, să-ți faci ordine pe birou în timp ce vorbești la telefon).

Atribuțiile plictisitoare

Unele dintre sarcinile pe care trebuie să le îndeplinești în fiecare zi sunt mai interesante decât altele. Cele plictisitoare conduc rapid spre lipsă de concentrare, ceea ce înseamnă că devii vulnerabil la distrageri.

În acest caz, poți face o înțelege cu tine însuți: dacă termini mai repede o sarcină plicticoasă îți vei lua o pauză de mai multe minute în care te poți recompensa cu o cafea și o plimbare afară. Sarcinile plictisitoare sunt mai ușor de îndeplinit atunci când știi că după ele te așteaptă ceva mai plăcut. 

Grijile fondate sau nu

Este greu să te concetrezi asupra a ceea ce ai de îndeplinit dacă îți faci griji cu privire la diverse alte lucruri, legate fie de viața profesională, fie de cea personală. Gândurile negre de orice fel pot fi o distragere puternică.

O modalitate de a împiedica gândurile să te copleșească și să te bântuie este să le notezi. Fă-ți o listă cu ce ai de făcut mai târziu, cu ce ai de discutat sau cu ce ai de schimbat, deoarece, odată puse pe hârtie, este posibil să le poți da deoparte o vreme pentru a-ți rezolva sarcinile urgente.

Stresul

Când simți că duci prea multe pe umeri, poate fi greu să te concentrezi pe sarcini individuale. Pentru a înrăutăți lucrurile, stresul afectează semnificativ și corpul, așa că te poți pomeni cu dureri de cap, umeri țepeni, dureri de spate sau un ritm cardiac accelerat, toate acestea ducând la lipsa de concentrare.

În acest caz, caută modalități de reducere a stresului care să nu-ți ia mult: vorbește 5 minute la telefon cu o persoană dragă sau fă câțiva pași pe hol ori prin curte, ca să-ți dezmorțești articulațiile sau închide ochii 5 minute și inspiră și expiră profund de câteva ori la rând.

Oboseala

Oboseala poate face dificilă concentrarea, chiar și atunci când ai parte de puține distrageri. Studiile sugerează că prea puțin somn poate afecta atenția și memoria pe termen scurt, deci străduiește-te să dormi 8 ore pe noapte sau dacă nu se poate, măcar măcar 7 sau șase și jumătate.

Foamea

Creierul nu se poate concentra fără combustibil, așa că dacă sari peste mese, în special micul dejun, ai toate șansele să te confrunți cu lipsa de concentrare. Ține foamea la distanță și oferă creierului tău o sursă constantă de combustibil formându-ți câteva obiceiuri: ia întotdeauna micul dejun, care e bine să conțină o sursă de proteine, fie că e vorba de ouă, lactate slabe sau tofu, alege între mese gustări bogate în proteine (o felie de brânză, o mână de nuci), lasă carbohidrații simpli (dulciuri, paste albe) pentru o masă din weekend și consumă în rest carbohidrați complecși (fructe, pâine integrală).

Depresia

Majoritatea oamenilor tind să considere tristețea un semn distinctiv al depresiei, însă, în realitate, dificultatea de concentrare este poate cel mai frecvent dintre simptome. Dacă ai des probleme cu concentrarea și, în plus, te simți lipsit de energie, fără speranță sau indiferent în fața unor activități care îți plăceau, este posibil să te confrunți cu depresia.

Dacă bănuiești că ai putea fi deprimat, primul pas este să stai de vorbă despre ceea ce simți cu o persoană sau două în care ai încredere. Dacă simți că discuțiile cu oamenii dragi nu te ajută, ia în calcul câteva ședințe cu un psihoterapeut, deoarece depresia este o afecțiune gestionabilă.

Medicamentele

Unele medicamente pot interfera cu concentrarea. Dacă bănuiești că un medicament nou recomandat îți scade concentrarea, discută cu medicul curant, deoarece acesta fie îți poate modifica doza, fie îți poate indica un alt medicament. Atenție, nu e indicat să îți modifici singur doza și nici să întrerupi tratamentul fără acordul medicului!

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Harvard Health Publishing - Focus on concentration
https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/focus-on-concentration

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0