Inteligența emoțională a părinților în raport cu copiii în vreme de pandemie

Pentru a depăși situațiile dificile care apar în viață este nevoie de o anumită inteligență emoțională (capacitate de gestionare a emoțiilor), iar despre actuala pandemie de COVID-19 putem spune că este mai mult decât o situație dificilă, atât pentru adulți, cât și pentru copii.

Work from home, școala de acasă (școala online), izolarea, distanțarea de oameni dragi și multe alte schimbări cauzate de pandemie ne obligă să ne adaptăm și să găsim soluții pentru a ne duce viețile mai departe.

Cât de tare ne-a afectat viața pandemia de COVID-19?

Actuala pandemie de COVID-19 ne-a afectat și ne influențează în continuare viața de zi cu zi, atât la nivel macro cât și micro: de la încetinirea globală a mersului economiei, la dificultățile sistemului sanitar din țările cu multe cazuri de COVID-19 și până la viețile personale ale oamenilor singuri, ale vârstnicilor, ale tinerilor, ale părinților și copiilor. 

În ceea ce privește familiile cu copii aflați în sistemul de învățământ, mulți părinți s-au văzut puși în situația de a lucra de acasă - acest concept de „work from home” mai puțin răspândit în România, de exemplu, dar care capătă și la noi tot mai multă amploare. De asemenea, copiii au făcut cunoștință cu școala de acasă sau școala online, un concept inexistent în multe zone ale lumii și în unele pături ale societății până în pandemie.

Ce spun statisticile? Câți dintre părinți lucrează de acasă?

Deși poate părea ciudat să asociezi casa în care locuiești cu locul de muncă, posibilitatea de work from home este, în cele din urmă, una privilegiată, în contextul în care mulți oameni au rămas fără job și au dificultăți în a-și găsi o sursă nouă de venit. Deși există și părți pozitive în ceea ce privește munca și școala de acasă, acestea vin și cu multe provocări.

Potrivit unor creatori de soluții informatice, în luna martie a acestui an se estima că aproximativ jumătate de milion de angajați din România ar fi urmat să adopte acest concept de work from home. Lucrul de acasă poate fi realizat cu destul de multă ușurință pentru persoane care activează în domenii precum telecomunicații, IT, o parte din mass-media și publicitate, dar nu poate fi implementat pentru alte profesii, cum ar fi cele de angajați la supermarketuri, farmacii, personal medical, transport în comun și alte servicii esențiale pentru populație.

Ce probleme apar în contextul gestionarii activității profesionale având copiii în jur?

Când părinții au posibilitatea de work from home, iar copiii fac școala de acasă, pot apărea diverse probleme în interiorul relațiilor familiale, care pot afecta și sănătatea mentală. Unii părinți pot avea dificultăți în a se concentra pe sarcinile de serviciu, în timp ce unii copii vor trece și ei prin provocări în ceea ce privește școala de acasă. Mai ales pentru copiii mai mici, care încă nu au o înțelegere atât de profundă a respectării spațiului și timpului părinților și nici a organizării școlare (de exemplu, copiii de grădiniță sau cei din clasele primare), școala de acasă se poate dovedi un calvar.

Cum putem echilibra raportul activitate profesională - lecțiile copiilor ca părinți?

Pentru a scoate ce e mai bun din work from home și din școala online și pentru a face ca relațiile interpersonale să funcționeze, experții recomandă punerea în practică a unor măsuri cum ar fi:

Comunicarea așteptărilor

Comunicarea este o parte esențială a oricărui loc de muncă și a oricărui tip de relație, profesională sau personală. În primul rând, angajatorul trebuie să afle că aveți copii acasă, care fac școala online, și că, deși vă veți respecta sarcinile de serviciu, nu puteți garanta că nu vor avea loc întreruperi. În al doilea rând, copiilor trebuie să li se explice, pe înțelesul lor, că părinții trebuie să lucreze (pentru a le putea cumpăra mâncare și jucării, de exemplu), dar că, în același timp, sunt deschiși să îi ajute atunci când au nevoie de ei. 

Pe cât posibil, părinții vor încerca să le explice copiilor cum funcționează concret munca lor și ce înseamnă să ai un job. De asemenea, celor mici trebuie să li se explice că școala de acasă înseamnă ca elevii să acorde atenție cursurilor, iar atunci când părinții au timpul necesar, să îi ajute la înțelegerea lecțiilor mai dificile.

Evaluarea resurselor

Pentru ca atât posibilitatea de work from home, cât și școala online să funcționeze cât mai lin, părinții trebuie să evalueze resursele în ceea ce privește ajutorul pe care îl pot obține în supravegherea copiilor și lucrul cu aceștia. Nu doar bunicii trebuie luați în calcul, ci și alte rude sau prieteni dispuși să ajute, precum și serviciile de baby sitting. Părinții nu trebuie să ezite în a cere ajutor apropiaților, pentru că nu se știe niciodată cine le poate fi de folos.

Planificarea unor activități care să nu necesite supraveghere

În funcție de programul de work from home, cât și de școală de acasă, părinții pot aplica implementarea unor activități care să nu necesite supraveghere în funcție de vârsta copiilor: pentru copiii mici, utilizarea unor aplicații educative, dar și a unor jocuri video potrivite pentru ei, iar dacă sunt puțin mai mari, sesiuni de lectură individuală, vizionarea unor filme educative și angrenarea în activități desfășurate online împreună cu prietenii lor (cum în pandemie copiii se văd mai rar cu cei de vârsta lor, interacțiunea online este necesară).

Prioritizarea activităților părinților

În funcție de flexibilitatea ambilor părinți, se poate lua în considerare trecerea la munca în schimburi. De exemplu, unul dintre părinți să lucreze patru ore neîntrerupt dimineața, în timp ce celălalt părinte urmărește copiii care au școala online și se ocupă mai puțin de activitățile profesionale, iar în următoarele patru ore rolurile se inversează. 

În ceea ce privește părintele singur, situația de pandemie este în mod evident una dificilă. Acesta trebuie să comunice în mod clar așteptările atât angajatorului, cât și copiilor: va avea nevoie de flexibilitate din partea angajatorului pentru a răspunde nevoilor oricărui copil (de exemplu, persoana s-ar putea oferi să lucreze înainte de începerea programului sau după terminarea programului oficial, dacă atunci îi permite mai mult timpul), iar copiii trebuie informați clar la ce să se aștepte în ceea ce privește munca părintelui și timpul dedicat lor (de exemplu: „pot lua pauze pe timpul zilei, cât eu lucrez, iar tu faci școala online, dar pot sta cu tine mai mult deseară”).

Recompensarea comportamentelor bune

La fel ca în orice situație, nu doar acum, în pandemie, părinții trebuie să recunoască și să recompenseze comportamentele bune ale copiilor. Legat de statutul vostru cu work from home, și al lor cu școala de acasă, explicați-le că, atunci când vă lasă în pace să lucrați, vă ajută să faceți o treabă mai bună, deci aveți nevoie de ajutorul lor pentru a putea face cea mai bună muncă posibilă. Spuneți-le că această muncă pe care o faceți vă permite să îi creșteți mai bine și să le oferiți ceea ce au nevoie (menționați mai ales lucrurile care știți că le plac: „dacă lucrez, pot să îți cumpăr acele figurine cu dinozauri / putem să ne răsfățăm cu o pizza sâmbătă dimineața” etc). 

Promiteți-le că dacă vă lasă să lucrați în liniște și se ocupă serios de școala online, seara și în weekend veți petrece mai mult timp împreună - și țineți-vă de cuvânt! De asemenea, mulțumiți-le când își respectă partea de înțelegere.

Depresia - o boală cu un trend ascendent în perioada pandemiei

Cu toate bunele intenții în ceea ce privește work from home și școala online, starea de depresie se poate totuși instala în această perioadă de pandemie, din diverse motive. Viața poate ajunge să pară copleșitoare și sumbră, energia poate scădea dramatic, interesul pentru hobby-uri se poate diminua, iar gândurile negative se pot instala în mintea oricui, tineri sau maturi.

Ce măsuri poți lua pentru a evita depresia?

  • Concentrează-te pe un proiect care să-ți facă plăcere, la care te-ai mai gândit și în trecut, dar de care nu te-ai apucat (de exemplu, învață să cultivi legume, scrie povești pentru copii sau învață o limbă străină).
  • Găsește surse simple de bucurie (uită zilnic câte 5 minute de muncă și de școala de acasă și ascultă cântece care îți plac sau urmărește un clip amuzant pe YouTube).
  • Limitează consumul de știri (profită de faptul că ești în ciclul work-from home-școala de acasă, nu te întâlnești cu mulți oameni și nu-ți ajung la ureche multe știri și nu le căuta obsesiv, deoarece îți pot face mai mult rău decât bine).
  • Menține o rutină (trezește-te la aceeași oră, mănâncă la aceleași ore, ajută copiii la lecții la aceleași ore, după ce termină cursurile la școala online etc.)
  • Interacționează cu persoanele dragi din afara casei (chiar dacă nu-ți poți întâlni oamenii dragi, rude sau prieteni, la fel de des ca înainte de pandemie, ia contact regulat cu ei la telefon sau prin apeluri video: așa cum tu ai nevoie de socializare, și ei se vor bucura de compania ta).

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
NCBI - Effects of COVID-19 pandemic in daily life
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7147210/

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0