Cum te protejezi de caniculă

Majoritatea dintre noi abia așteaptă vremea însorită, pentru a întreprinde activități în aer liber. Cu toate acestea, este bine de ținut minte că, pe vreme caniculară, trebuie să îți iei anumite măsuri de siguranță, indiferent de vârsta pe care o ai, deoarece canicula poate impune riscuri de sănătate. 

Ce efecte are canicula asupra sănătății

Printre riscurile asociate cu vremea caniculară se numără:

  • deshidratarea, cauzată de consumul insuficient de apă, care poate aduce consecințe mai grave pe caniculă;
  • supraîncălzirea corporală, ale cărei simptome se manifestă pregnant în rândul persoanelor vârstnice sau cu probleme cardiovasculare și/sau respiratorii;
  • insolația;
  • oboseala excesivă și/sau cronică sau starea de letargie.

Factori de risc

Deși suntem, cu toții, expuși efectelor nocive ale caniculei, există anumiți factori de risc care fac anumite categorii de persoane mai vulnerabile în fața căldurii excesive. Aceștia sunt:

  • vârsta, și aici ne referim, în special, la sugari și la persoanele peste 75 de ani;
  • afecțiuni cardiovasculare și/sau respiratorii;
  • afecțiuni de mobilitate, precum boala Parkinson;
  • afecțiuni neurologice, precum epilepsia;
  • consumul de medicamente, în special cele termoreglatoare;
  • dependența de insulină;
  • consumul de alcool și/sau stupefiante;
  • activitatea fizică intensă.

Cum te ferești de efectele negative ale caniculei

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

1. Menține-te informat

Este important ca, pe perioada verii, să fii la curent cu știrile meteo, pentru a fi pregătit pentru valurile de caniculă. Acestea se petrec, de regulă, în intervalul 1 iunie - 15 septembrie și un val poate ține aproximativ 2 săptămâni. 

Este recomandat să îți planifici vacanțele și ieșirile în funcție de valurile caniculare, pentru a nu întâmpina neplăceri departe de casă, mai ales în locuri unde serviciile medicale sunt mai greu accesibile. De asemenea, este bine să îți informezi membrii familiei, mai ales persoanele vârstnice, pentru a se pregăti și proteja de consecințele valurilor caniculare.

2. Ia măsuri de protecție

Pe perioadele de căldură excesivă este important să petreci cât mai puțin timp în expunere directă la soare și să te hidratezi corespunzător. Chiar dacă ești genul de persoană care ține la hidratarea constantă și consumă 2 litri de apă pe zi, este posibil ca, pe durata caniculei, să ai nevoie de mai multă apă, așadar ascultă-ți corpul și consumă cât de multe lichide simți că e necesar.

Nu uita că hidratarea provine și din alimentație, astfel încât este bine să te înarmezi cu legume și fructe din belșug și, chiar dacă vara nu este, neapărat, sezonul supelor și ciorbelor, acestea pot hidrata. Le poți consuma la temperatura camerei, nu fierbinți, sau poți opta pentru supe creme care se servesc reci, precum supa gazpacho. 

Investește într-un set de draperii închise la culoare și dintr-un material suficient de gros sau reflectorizant, care poate absorbi sau reflecta razele solare, în așa fel încât să te protejezi de căldura excesivă care poate invada casa. Evită jaluzelele din plastic sau metal, deoarece acestea se pot supraîncălzi  și, astfel, dispersa căldura în casă. Este recomandat să ții geamurile închise pe parcursul zilei și să aerisești temeinic după apusul soarelui. 

O altă măsură de protecție este organizarea drumurilor din afara casei în așa fel încât să te expui cât mai puțin căldurii. Prin urmare, încearcă să îți programezi ieșirile în următoarele intervale orare: 7:00 - 11:00 și 16:00 - 22:00. 

Atunci când ieși, îmbracă-te în haine lejere, din materiale răcoroase, preferabil din țesături naturale, precum bumbac sau in. Este bine de știut că în magazinele sportive se găsește îmbrăcăminte cu protecție solară, concepută pentru alpiniști, pe care o poate utiliza, însă, oricine. 

Dacă ești nevoită să petreci mai mult timp în expunere directă la soare, optează pentru un asemenea tip de echipament, deoarece te poate feri de supraîncălzire, dar și de efectul nociv al radiațiilor ultraviolete. Crema cu protecție solară trebuie, de asemenea, aplicată în strat generos pe suprafețele de piele expuse. Este important să îți protejezi capul, așadar folosește-te de o șapcă, eșarfă, pălărie sau, chiar, umbrelă, pentru a evita insolația. 

Dușurile frecvente, cu apă potrivită spre rece, în funcție de gradul tău de toleranță, pot face minuni pe timpul caniculei. Nu uita să te hidratezi bine după duș și să aplici o cremă emolientă, pe pielea încă umedă. 

Dacă manifești simptomele unei insolații sau resimți un disconfort cronic cauzat de vremea toridă, contactează medicul de familie pentru a primi recomandările necesare. 

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
NHS - Heatwave: how to cope in hot weather
https://www.nhs.uk/live-well/healthy-body/heatwave-how-to-cope-in-hot-weather/
Royal Voluntary Service - Staying safe during a heatwave
https://www.royalvoluntaryservice.org.uk/our-services/advice-and-support/stay-safe-during-a-heatwave 


 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0