Vegetarienii, risc mare de accident vascular cerebral [studiu]

Dietele care exclud carnea au crescut în popularitate, multe persoane luând decizia de a renunța la carnea de vită, de porc și de pui din cauza îngrijorărilor legate de bunăstarea animalelor.

Un studiu1 recent arată că vegetarienii și veganii pot avea un risc mai mare de accident vascular cerebral decât persoanele care consumă carne - deși cei care nu mănâncă carne au un risc scăzut de boli coronariene, susțin oamenii de știință.

Acesta este primul studiu care a analizat riscul de accident vascular cerebral la vegetarieni. Dieta vegetariană presupune excluderea cărnii, peștelui, fructelor de mare, produselor animale secundare (gelatină, clei de pește, cheag, untură).

Vegetarienii, risc crescut de accident vascular hemoragic

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Specialiștii au descoperit că vegetarienii și veganii au un risc cu 20% mai mare de accident vascular cerebral decât cei care consumă carne, în special accident vascular hemoragic - cauzat de o ruptură într-un vas de sânge din creier.  Aceasta se traduce prin 3 cazuri de accident vascular cerebral la 1.000 de persoane. Motivele exacte ale acestui risc pe care îl au vegetarienii nu sunt clare, specialiștii bănuind că se datorează nivelurilor foarte mici de colesterol sau nivelurilor foarte scăzute ale unor nutrienți din dietă, cum este vitamina B12. Cu toate acestea, cercetarea confirmă faptul că persoanele care au scos carnea din alimentația lor sunt mai sănătoase decât cei care obișnuiesc să includă în regimul alimentar carnea.

Cei care consumă doar carne de pește, risc diminuat de AVC

Echipa de cercetare implicată în studiu a analizat peste 48.000 de persoane din Marea Britanie, cu o vârstă medie de 45 de ani, care au fost grupate pe mai multe categorii: cei care mănâncă pui, vită și porc (24.428), cei care mănâncă doar carne de pește (7.506) și vegetarieni, inclusiv vegani (16.254). Participanții la studiu au fost evaluați aproximativ 18 ani, oamenii de știință luând în calcul și factorii influenți, cum este fumatul sau activitatea fizică. Pe toată durata studiului au fost identificate 2.820 de cazuri de boli coronariene și 1.072 de cazuri de accident vascular cerebral.

La finalul studiului, oamenii de știință au descoperit că cei care care consumă doar carne de pește nu au avut un risc semnificativ mai mare de accident vascular cerebral. Motivul? Nivelul de colesterol al acestora nu este la fel de scăzut ca al vegetarienilor, explică specialiștii. De asemenea, este puțin probabil să aibă deficiențe de vitamina B12, pentru că obțin această substanță consumând pește și alte produse animale. În timp ce vegetarienii au un consum foarte redus de produse de origine animală, singura modalitate prin care pot obține vitamina B12 este fie din suplimente, fie din alimentele fortificate.

Vegetarienii stau bine la capitolul sănătate cardiovasculară

Bolile de inimă sunt mai puțin frecvente decât accidentul vascular cerebral hemoragic, ceea ce înseamnă că vegetarienii stau foarte bine la capitolul sănătate cardiovasculară, în ciuda unui risc mai mare de accident vascular cerebral, susțin oamenii de știință. De asemenea, oamenii de știință au descoperit că vegetarienii (inclusiv veganii) au un risc cu 22% mai mic de boli coronariene decât persoanele care obișnuiesc să consume carne. Acest lucru echivalează cu 10 cazuri mai puține de boli coronariene în rândul vegetarienilor la 1.000 de persoane. Cercetătorii au ajuns la concluzia și că pescetarienii (consumatori de pește) aveau un risc cu 13% mai mic de boli coronariene decât consumatorii de carne.

 

Dietele vegetariene sunt nesănătoase?

Oamenii de știință spun că dietele vegetariene nu sunt nesănătoase, pentru că acest studiu s-a bazat pe observație, nu pe identificarea cauzei-efect. Sfatul lor este să avem o dietă bine planificată și să mâncăm o mare varietate de alimente.

Ce ar trebui să includem în alimentație

Medicii ne recomandă:

  • Să mâncăm cel puțin cinci porții de fructe și legume pe zi;
  • Să includem în meniul zilnic alimentele care au în compoziție amidon, precum cartofii, pâinea, orezul sau pastele;
  • Să nu uităm de proteine ​​- din carne slabă, pește, fructe de mare, leguminoase, tofu sau nuci nesărate;
  • Să consumăm produse lactate.

Alimentele bogate în grăsimi, zaharuri sau sare trebuie consumate mai rar și în cantități mici. Persoanele care au o dietă vegană sau vegetariană trebuie, de asemenea, să aibă grijă ce consumă, pentru a beneficia de toate substanțele nutritive.

De exemplu, cei care mănâncă carne, lactate și pește au de obicei suficientă vitamina B12. Cu toate acestea, veganii se pot confrunta cu carența de vitamina B12. De asemenea, fierul este absorbit mai bine când cei care aleg să nu mănânce carne includ în regimul zilnic alimente precum pâine integrală și făină, fructe uscate și legume.

 

Sursă foto: Shutterstock

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Bibliografie:

1. Studiul „Risks of ischaemic heart disease and stroke in meat eaters, fish eaters, and vegetarians over 18 years of follow-up: results from the prospective EPIC-Oxford study”, publicat în British Medical Journal, în 2019, autori Tammy Y. N. Tong, Paul N. Appleby, Kathryn E. Bradbury, Aurora Perez-Cornago, Ruth C. Travis, Robert Clarke, Timothy J. Key

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0