Sfaturi de nutriție care te ajută să-ți reduci amprenta de carbon

Amprenta de carbon reprezintă totalitatea gazelor cu efect de seră produse de o persoană, un eveniment sau o organizație. Deși există multe modalități de a minimiza amprenta de carbon, efectuarea modificărilor în alimentație reprezintă un bun început.

Din cauza efectelor catastrofale ale schimbărilor climatice și ale extragerii resurselor, din ce în ce mai multe persoane se gândesc cum își pot reduce impactul asupra planetei. Una dintre strategii este reducerea amprentei de carbon, care reprezintă măsura emisiilor totale de gaze cu efect de seră, rezultate nu doar din conducerea vehiculelor sau din utilizarea energiei electrice, ci și din alegerile care țin de stilulul de viață, cum ar fi hainele și mâncarea.

Deși există multe modalități de a minimiza amprenta de carbon, efectuarea modificărilor dietetice reprezintă un început bun. De fapt, unele cercetări arată că trecerea de la dieta tipic occidentale la modele alimentare mai sustenabile ar putea reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu 70%, iar consumul de apă cu 50%. Cum îți poți minimiza amprenta de carbon prin câteva schimbări în ceea ce privește nutriția?

1. Nu mai irosi mâncarea

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Deșeurile alimentare au o contribuție majoră la emisiile de gaze cu efect de seră, pentru că alimentele aruncate se descompun și emit metan, un gaz cu efect de seră deosebit de puternic. În prezent, se estimează că fiecare persoană de pe planetă risipește în medie între 194 și 389 kg de alimente pe an. Planificarea meselor din timp, economisirea resturilor și cumpărarea numai a ceea ce ai nevoie te ajută să nu mai arunci mâncarea.

2. Renunță pe cât posibil la plastic

Ambalajele, pungile și diverse alte recipiente din plastic sunt utilizate în mod obișnuit în industria alimentară pentru depozitarea și transportul alimentelor. Cu toate acestea, plasticul cu o singură utilizare contribuie decisiv la emisiile de gaze cu efect de seră. Pentru a utiliza cât mai puțin plastic, adu-ți propriile sacoșe când te duci la magazin, bea apă din sticle reutilizabile și nu cumpăra apă îmbuteliată, ci folosește acasă un filtru, iar pentru depozitarea alimentelor folosește recipiente de sticlă, porțelan sau inox. Evită să cumperi veselă, ustensile și paie din plastic.

3. Mănâncă mai puțină carne

Cercetările arată că reducerea consumului de carne reprezintă una dintre cele mai bune metode de a reduce amprenta de carbon. Într-un studiu american, dietele care au eliberat cele mai multe gaze cu efect de seră au fost cele bazate pe o cantitate mare de carne de vită și de porc. Dietele cu cele mai scăzute efecte în ceea ce privește emisiile de gaze cu efect de seră au fost cele în care se consumă foarte puțină carne sau deloc.

Emisiile provenite din industria creșterii animalelor pentru consum, cu accent pe bovine și lactate, reprezintă 14,5% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră induse de om. Încearcă să-ți limitezi consumul de carne la o masă pe zi, să renunți la carne o zi pe săptămână sau chiar să testezi un stil de viață vegetarien sau vegan. Orice schimbare, cât de mică, este binevenită.

4. Încearcă proteinele din plante

Dacă reduci proteinele animale, adaugă în dietă proteine vegetale, provenite din leguminoase (fasole, mazăre, năut, linte), tofu, nuci și semințe.

5. Redu consumul de produse lactate

Și reducerea produselor lactate este un mod de a minimiza amprenta de carbon. Un studiu¹ la care au luat parte 2.101 de adulți olandezi a relevat faptul că produsele lactate sunt al doilea cel mai mare contribuitor la emisiile individuale de gaze cu efect de seră, după carne. 

De asemenea, alte studii concluzionează că producția de lactate contribuie major la schimbările climatice. Vitele și gunoiul de grajd emit gaze cu efect de seră ca metanul, dioxidul de carbon, oxidul nitric și amoniacul. Deoarece brânza necesită atât de mult lapte pentru a fi produsă, este asociată cu emisii mai mari de gaze cu efect de seră decât unele produse de origine animală, precum carnea de pui și ouăle.

6. Mănâncă mai multe alimente bogate în fibre

Consumul mai mare de alimente bogate în fibre nu numai că îți poate reduce amprenta de carbon, ci îți îmbunătățește și starea de sănătate, prin echilibrarea bacteriilor intestinale, pierderea din surplusul de greutate și protejarea împotriva unor boli precum cele de inimă, cancer colorectal sau diabet.

7. Crește-ți propriile produse alimentare

Cultivarea propriilor legume în curte sau pe un teren separat este asociată cu un impact redus asupra mediului și cu numeroase alte beneficii, inclusiv stres redus, calitate mai bună a dietei și stare emoțională îmbunătățită.

8. Nu te supraalimenta

Consumul de calorii mai mult decât are nevoie de corpul duce la creșterea în greutate și la apariția a diferite boli. Mai mult, este legat de emisii mai mari de gaze cu efect de seră. Un studiu realizat pe 16.800 de americani a arătat că aceia cu cele mai mari emisii de gaze cu efect de seră au consumat de 2,5 ori mai multe calorii decât persoanele cu cele mai mici emisii. Nevoile calorice depind de înălțimea, vârsta și nivelul de activitate ale unei persoane; un dietetician sau un medic îți pot spune de câte calorii ai nevoie.

9. Cumpără produse alimentare locale

Sprijinirea fermierilor locali este o modalitate excelentă de a reduce amprenta de carbon. Cumpărarea locală a alimentelor de sezon scade dependența de alimente transportate pe distanțe mari și poate crește aportul de fructe și legume proaspete, contribuind la compensarea emisiilor de carbon.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Healthline - 9 Nutrition Tips for Reducing Your Carbon Footprint
https://www.healthline.com/nutrition/how-to-reduce-carbon-footprint
NCBI - Reducing GHG emissions while improving diet quality: exploring the potential of reduced meat, cheese and alcoholic and soft drinks consumption at specific moments during the day
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5819206/
1. Studiul „Reducing GHG emissions while improving diet quality: exploring the potential of reduced meat, cheese and alcoholic and soft drinks consumption at specific moments during the day”, apărut în BMC Public Health. 2018; 18: 264, doi: 10.1186/s12889-018-5132-3, autori: Mirjam E. van de Kamp et al.

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0