Poți face exces de fructe? Află recomandările de consum

Există binecunoscuta recomandare „consumă cinci fructe și legume pe zi”. Este un sfat de care e bine să ții cont. Fructele sunt esențiale pentru o dietă echilibrată și constituie importante surse de vitamine, potasiu și antioxidanți, dar e bine să nu exagerezi și să mânânci numai fructe. Pentru că atunci când sunt consumate în exces, ele pot cauza diverse tulburări.

Da, trebuie să mănânci fructe!

Fructele sunt esențiale pentru organismul tău, iar recomandarea doctorilor este de 4-5 fructe și legume diferite pe zi. De ce sunt atât de importante? În primul rând, pentru că fructele sunt o sursă importantă de fibre și potasiu. Fibrele au un rol important în prevenirea cancerului colorectal și al sânului, printre altele. Iar potasiul scade riscul patologiilor cardiovasculare.

Pe de altă parte, fructele reprezintă o sursă de apă, dar mai ales de zahăr, adică fructoză, care aduce glucoză în organism. Neuronii noștri au nevoie să funcționeze, adică de glucoză, iar fructele sunt o sursă de energie. Poți să renunți la zaharoză, dar nu și la glucoză.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Fructele sunt esențiale și pentru sănătatea dentară. Să te îndepărtezi de fructe înseamnă să te privezi de obiceiul de a mesteca, care dă senzația de sațietate. Totodată fibrele din fructe te ajută să eviți să ciugulești tot timpul câte ceva.

Dar să nu mănânci prea mult ...

Sunt suficiente 4-5 fructe pe zi, spun specialiștii. Este bine de știut că un consum excesiv de fructe este asociat cu deficiență de zinc și fier.

Care sunt consecințele, în caz de exces de fructe?

În primul rând, o supradoză de fructoză poate influența metabolismul și creșterea în greutate. Acest lucru va mări nivelul trigliceridelor, existând ricul de pancreatită, ficatul va fi suprasolicitat și va scădea și mai mult nivelul colesterolului „bun”. Astfel, există riscul să te confrunți cu ficat gras, afecțiune care mai este cunoscută și sub numele de steatoză hepatică.

În cazul celor supraponderali, abuzul de fructe și, prin urmare, supradoza de fructoză, poate face foarte rău. Majoritatea oamenilor cred că, dacă beau suc de fructe, acesta va fi mai puțin caloric, dar specialiștii spun că din contra, acesta agresează ficatul. 

Un consum excesiv de fibre ne face rău?

Consecințele nu sunt dezastruoase, dar, prea multe fibre nu pot fi digerate și asimilate corespunzător. Iar asta conduce la balonare, la durere abdominală și chiar diaree. Acest lucru se vede cel mai bine vara, când consumăm prea mult pepene verde sau galben. Există riscul de a ne confrunta cu tulburări gastrice.

Ne face rău prea mult potasiu?

Nu, pentru că dieta noastră modernă nu este suficient de bogată în potasiu. Consumăm prea multă sare, prea mult sodiu, dar nu suficient potasiu. De aceea, trebuie să mâncăm zilnic fructe și legume. 

Ce alegem? Fructe sau sucuri de fructe?

Sucurile de fructe sunt foarte dulci. Un studiu realizat de cercetătorii de la Școala Harvard de Sănătate Publică a evidențiat următorul paradox: consumul de mere sau de afine scade riscul de diabet de tip 2, dar în schimb, consumul de suc de fructe îl crește.
     
Pe scurt, cel mai indicat ar fi să consumi fructe întregi și să eviți sucurile de fructe, care conțin mai multe zaharuri și mai puține fibre. În ceea ce privește consumul de cantități mari de fructe, acesta îți poate provoca unele inconveniente. 

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
https://www.ouestfrance.fr/leditiondusoir/data/31419/reader/reader.html#!preferred/1/package/31419/pub/45471/page/15
https://time.com/5301984/can-you-eat-too-much-fruit/
https://www.healthline.com/nutrition/how-much-fruit-per-day

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0