De ce dieta nu funcționează pe termen lung [studiu]

Cercetări recente sugerează că majoritatea dietelor duc la pierderea în greutate și la scăderea tensiunii arteriale, dar că aceste efecte dispar în mare măsură după un an. Ce se poate face pentru a menține greutatea și starea bună de sănătate?

Pierderea în greutate și gestionarea greutății obținute sunt două subiecte extrem de populare. În timp ce o dietă poate avea rezultate inițiale impresionante, o nouă meta-analiză¹ internațională arată că majoritatea dietelor, indiferent de natura lor, duc la pierderea în greutate și la scăderea tensiunii arteriale, însă aceste efecte dispar în mare măsură după un an.

Meta-analiza s-a bazat pe rezultatele a 121 de studii randomizate cu aproape 22.000 de pacienți, unde vârsta medie a participanților a fost de 49 de ani. Fiecare persoană a urmat o dietă la modă (cum ar fi paleo, keto sau mediteraneană) sau o dietă alternativă de control (cum ar fi numărarea macronutrimentelor) și a raportat pierdere în greutate și modificări ale factorilor de risc cardiovascular.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Conform studiului, dovezile arată că majoritatea dietelor bazate pe macronutrimente, urmate timp de mai bine de 6 luni, au ca rezultat o pierdere în greutate moderată și îmbunătățiri substanțiale ale factorilor de risc cardiovascular, cum ar fi tensiunea arterială. Cu toate acestea, după 12 luni, efectul asupra reducerii greutății și îmbunătățirii factorilor de risc cardiovascular dispar în mare parte.

O meta-analiză similară din 2018, care a urmărit 29 de studii pe termen lung în ceea ce privește pierderea în greutate, a arătat că mai mult de jumătate din greutatea pierdută a fost redobândită în termen de 2 ani, iar până la 5 ani, mai mult de 80% din greutatea pierdută a fost redobândită. Ceea ce sugerează acest rezultat este că persoanele interesate să slăbească și să își mențină greutatea au nevoie de un plan mai durabil decât pur și simplu să urmeze o dietă.

De ce dietele funcționează doar pe termen scurt

De obicei, când o persoană începe o dietă, observă imediat pierderea în greutate, mai ales dacă este motivată și respectă principiile dietei respective. În cele din urmă, pe măsură ce organismul pierde din greutate, metabolismul încetinește și de multe ori oamenii uită să își ajusteze alte comportamente. Practic, pe măsură ce pierzi în greutate, propriul metabolism luptă înapoi împotriva ta și îți îngreunează misiunea.

Cum poți „contraataca” metabolismul

Când o persoană începe dieta, își umple frigiderul și cămara cu alimente sănătoase pe care le și consumă. Pe măsură ce săptămânile trec, însă, orice comportament schimbat începe să revină. Prin urmare, persoana ar trebui să ia în calcul o schimbare completă a stilului de viață pentru rezultate durabile.

Ce înseamnă o schimbare totală a stilului de viață? Rețeta nu este atât de misterioasă. De fapt, este destul de simplă. Se reduce la a mânca sănătos și la a efectua exerciții fizice. Restricția caloriilor este bună, dar pentru a o menține, activitatea fizică trebuie să crească pentru a crea o masă corporală slabă. Cu cât o persoană are mai puțin țesut gras și mai mult țesut musculos, cu atât arderile metabolice sunt mai mari.

Există multe tipuri de dietă, de la keto la paleo și post intermitent, și multe persoane se simt grozav urmând una dintre ele, în timp ce la fel de multe se simt rău. Oamenii de știință sunt de părere că fiecare persoană trebuie să identifice ce anume funcționează bine în cazul ei și să găsească un echilibru în felul în care își alcătuiește mesele.

Experții recomandă o regulă de 50-25-25, în care 50% din fiecare masă să fie reprezentată de legume, 25% de proteine slabe, iar 25% de carbohidrați cu conținut ridicat de fibre. Urmând aceasta formulă, kilogramele nu se vor întoarce, iar glicemia se va echilibra, ceea ce este util în menținerea greutății.

Celelalte recomandări pentru a rămâne sănătos includ:

  • 7 ore de somn pe noapte
  • 2 litri de apă pe zi
  • 150 de minute de exercițiu pe săptămână.

Nu există o dietă care să funcționeze pentru toată lumea, concluzionează cercetătorii, din acest motiv e nevoie să aflăm ce funcționează cel mai bine pentru fiecare dintre noi, astfel încât rezultatele să fie durabile, pe termen lung. Orice schimbare pe care o facem legat de consumul alimentar zilnic, care să reducă numărul total de calorii, ajută, de fapt, la pierderea în greutate.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie: 
Healthline - Most Diets Don’t Work for Weight Loss After a Year: Here’s Why
https://www.healthline.com/health-news/diets-work-for-one-year#Why-diets-are-short-term
1. Meta-analiza „Comparison of dietary macronutrient patterns of 14 popular named dietary programmes for weight and cardiovascular risk factor reduction in adults: systematic review and network meta-analysis of randomised trials”, publicată în BMJ 2020; 369 doi: https://doi.org/10.1136/bmj.m696 (Published 01 April 2020), autori Long Ge et al.

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0