Cum eviți balonarea cauzată de mâncărurile grele de Sărbători

De Sărbători, vrem să ne bucurăm de preparatele tradiționale, însă de multe ori acest tip de alimentația favorizează apariția balonării.  

Ce este balonarea?

Balonarea se referă la starea de plinătate, greutate și presiune pe care le-ai putea simți după ce mănânci. Poate provoca disconfort și dureri și este uneori însoțită de o distensie vizibilă în abdomen, ceea ce face ca abdomenul să pară umflat și mai mare decât de obicei.

Ce provoacă balonarea?

Balonarea este un simptom, nu este o afecțiune medicală în sine. Uneori este doar o problemă temporară - ca atunci când ai mâncat prea mult la o singură masă, în timp ce în unele cazuri poate fi un semn al unei afecțiuni cronice de sănătate, cum ar fi sindromul intestinului iritabil sau boala Crohn, afecțiuni hepatice sau insuficiență cardiacă.

Sfaturi și alimente care te pot ajuta să previi balonarea

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Mânâncă regulat 

Este important să ai un program al meselor și în această perioadă a Sărbătorilor: trei mese pe zi, dacă este posibil la ore fixe, dedicându-i fiecărei mese cel puțin douăzeci de minute. Ai grijă ca ora de culcare să fie la cel puțin după două ore după ce ai luat cina, ca să îi dai timp stomacului tău să digere alimentele.

Consumă dimineața iaurt cu ovăz

Iaurtul menține echilibrul florei intestinale și previne acumularea de gaze. Poți să adaugi în iaurt și câteva linguri de tărâțe de ovăz. Acestea sunt o sursă importantă de fibre solubile. Ambele alimente au grijă de digestia ta, mai ales în această perioadă a Sărbătorilor, când digestia devine mai lentă și pot apărea durerile abdominale, balonarea ori constipația. Cel mai bine este să alegi un iaurt cu probiotice sau chefir. Chefirul conţine lactază, o enzimă de origine animală care este benefică pentru digerarea alimentelor care conţin în proporţii ridicate lactoză. Astfel, chefirul reduce simptomele digerării lactozei - durerile la nivelul stomacului, gazele şi balonarea. 

Mănâncă banane între mese

Mâncarea grea din perioada Sărbătorilor îți poate provoca o creștere a nivelului sodiului în corp. Acest lucru conduce la reținerea apei în organism și, implicit, la balonare. Încearcă să consumi între mesele tradiționale 1-2 banane ca să eviți aceste efecte. Bananele sunt bogate și în potasiu,  mineral care ajută la reglarea nivelul lichidelor din organismul tău în acestă perioadă.  În plus, conţin fibre prebiotice, care au rolul de a hrăni bacteriile „bune“ de la nivelul intestinelor şi astfel facilitează digestia. 

Înlocuiește cartofii albi cu cei dulci

Fie că-i folosești la salată sau pentru garnitură, înlocuiește cartofii albi cu cei dulci. Au un conținut ridicat de potasiu și elimină excesul de sodiu. În plus, pentru diabetici sunt o bună alternativă.

Consumă cât mai multe cereale integrale

Consumă cât mai multe cereale integrale (orez, paste, pâine etc.), deoarece sunt mai bogate în fibre, și pe cât posibil, încearcă să le însoțești cu legume, le favorizează digestibilitatea.

Mănâncă porții mici

Mănâncă meniuri variate, dar în porții mici. Nu te ridica niciodată de la masă cu senzația că ești plin. Mănâncă încet și mestecă bine fiecare aliment. Savurează fiecare îmbucătură. Mâncarea are culori apetisante, miros îmbietor și un gust excelent. Te vei sătura mult mai repede şi îndeplinești simultan două obiective importante: eviţi balonarea şi previi să te îngrași.

Nu consuma fructe imediat după masă

Fructele facilitează digestia, dar nu le consuma imediat după masă. Așteaptă cel puțin ore după ce ai  mâncat. Consumă fructe de sezon, care te ajută să combați balonarea. Citricele sunt ideale pentru a elimina lichidele reținute de organism și te ajută să elimini și sodiul. Ananasul ocupă un loc fruntaș în prevenirea balonării. Este compus din apă în proporție de 85% și conține o enzimă digestivă numită bromelaină care descompune proteinele din stomac. Merele sunt bogate în apă și pectină, te ajută la combaterea retenției de apă, la ameliorarea balonării și oferirea unei senzații de sațietate. Rodiile și kiwi ar trebui să se regăsească și ele pe lista fructelor care combat balonarea. Avocado conține o enzimă numită lipază, substanță care are proprietatea de a descompune grăsimile. De asemenea, acest fruct este bogat în potasiu, care împiedică apariția balonării.

Hidreateză-te

Hidratarea este foarte importantă. Cel mai bine este să bei regulat, pe parcursul întregii zile, de preferință între mese și în cantități mici, cel puțin doi litri de apă. Reține că apele bogate în bicarbonat stimulează digestia.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Bibliografie:
https://abcnews.go.com/Health/feeling-bloated-holiday-season-bloating-prevent/story?id=59418467
https://www.santemagazine.fr/sante/maladies/maladies-appareil-digestif/ventre-ballonne-comment-le-soulager-170642
https://www.doctipharma.fr/conseils-de-pharmacien/article/lendemain-de-fete-et-digestion-difficile-quelles-sont-les-soluti

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0