10 alimente care nu te balonează

Balonarea abdominală apare atunci când tractul gastrointestinal se umple cu aer sau cu gaze. Majoritatea persoanelor descriu fenomenul de balonare ca pe o senzație de umflare abdominală și de sațietate excesivă. Abdomenul se poate umfla la modul propriu și se poate simți tensionat la apăsare și dureros. Balonarea este adesea însoțită de dureri, flatulență (gaze excessive), eructații dese (râgâit) și senzație generală de disconfort. 

Balonarea, deși nu este periculoasă pentru sănătate, îți poate face probleme atunci când muncești, te miști sau te afli într-un context social sau recreativ. Balonarea poate apărea la orice vârstă și, de regulă, simptomele nu durează mai mult de câteva ore. 

De ce te simți balonat?

Gazele sunt motivul principal al balonării, care se acumulează după ce ai mâncat. Acestea se formează la nivelul tractului digestiv atunci când mâncarea nedigerată este descompusă sau atunci când înghiți aer. Toată lumea înghite aer atunci când consumă băuturi sau mâncare, dar unele persoane pot înghiți ceva mai mult aer, mai ales dacă mănâncă prea repede, mestecă gumă, fumează sau poartă proteză. 

Eructațiile și flatulența sunt două soluții pentru eliminarea aerului din corp. Transportul lent al gazelor, adică golirea încetinită a conținutului stomacal, pe lângă acumularea de gaze, pot duce la balonare și la tensiune abdominală. 

Cauzele medicale ale balonării

Alte cauze ale balonării pot apărea pe fondul unor afecțiuni medicale. Printre acestea se numără:
-    Sindromul de colon iritabil
-    Anumite afecțiuni inflamatorii, precum colita ulcerativă sau boala lui Crohn 
-    Tulburări de ordin gastrointestinal
-    Arsuri la stomac
-    Intoleranța la anumite alimente
-    Luarea în greutate
-    Fluxul hormonal (în special la femei)
-    Infecții parazitare, precum giardoza
-    Tulburări de alimentație, precum anorexia sau bulimia
-    Anumite tulburări sau probleme de sănătate mintală, precum stresul excesiv, anxietatea, depresia și altele
-    Tratamentul cu anumite medicamente

Aceste afecțiuni și tulburări pot cauza apariția unor factori care contribuie la acumularea de gaze și, implicit, la balonare, cum ar fi:
-    Supradezvoltarea sau deficiența de bacterii la nivelul tractului intestinal
-    Afectarea motilității intestinale
-    Afectarea tranzitului de gaze
-    Reflexe abdominale anormale
-    Hipersensibilitate viscerală (senzația de balonare la orice schimbare prin care trece organismul)
-    Malabsorbția nutrienților din mâncare
-    Constipație

Când să mergi la medic?

Balonarea abdominală poate semnala și afecțiuni mai serioase, cum ar fi:
-    Acumularea de fluide în cavitatea abdominală, care apare ca o consecință a cancerului ovarian, afecțiunilor hepatice, afecțiunilor renale (în special, insuficiența renală) sau a insuficienței cardiace
-    Boala celiacă sau intoleranța la gluten
-    Insuficiența pancreatică, care presupune un proces de digestie alterat din cauza faptului că pancreasul nu poate produce enzime digestive suficiente
-    Perforarea tractului intestinal, care duce la pierderea de gaze și de bacterii sănătoase, precum și de alte tipuri de conținut din cavitatea abdominală

Dacă senzația de balonare nu dispare în decursul a câtorva zile sau dacă manifești și alte simptome îngrijorătoare, este important să mergi la medic, pentru o consultație. 

10 alimente care nu te balonează

Cu toții știm cât de neplăcută este senzația de balonare, chiar dacă nu e ceva grav. De multe ori, balonarea te poate împiedica să porți o anumită ținută sau să te simți bine la birou, la o ieșire în oraș sau într-o excursie cu cei dragi. 

Mai jos, îți prezentăm zece alimente care nu balonează și, în plus, ajută la menținerea unei siluete armonioase. 

1.    Afinele

Afinele sunt deosebit de gustoase și sănătoase, sunt bogate în vitaminele c și K și contribuie la sănătatea inimii, pielii, ochilor și părului. În plus, nu balonează. Consumă-le proaspete, atunci când sunt în sezon, iar în afara sezonului poți opta pentru variantele congelate. 

2.    Morcovii

Morcovii sunt bogați în betacaroten, fibre, vitamina K1, precum și în potasiu. De asemenea, cercetătorii sunt de părere că un consum regulat de morcovi poate contribui la scăderea colesterolului LDL și la îmbunătățirea sănătății și performanței ochilor. Conținutul de fibre te poate ajuta să eviți balonarea, mai ales dacă iei masa în oraș și vrei să eviți acest disconfort. Poți opta oricând pentru o salată de morcovi cu piept de pui și semințe sau o garnitură de morcovi copți la un fel principal. 

3.    Carnea de pui

Proteina este foarte importantă într-o alimentație sănătoasă și echilibrată. Carnea de pui este o opțiune foarte bună pentru că nu cauzează balonare, este ușoară și oferă sațietate. Pieptul de pui, aripioarele și pulpele, toate pot fi consumate fără griji, atât timp cât sunt fierte sau preparate la abur sau la grătar. Ferește-te de carnea prăjită sau preparată cu mult ulei și făină, pentru că aceste ingrediente contribuie la senzația de disconfort abdominal și balonare.  

4.    Castraveții

Potrivit nutriționiștilor, castraveții au un conținut foarte ridicat de apă, ceea ce ajută la contracararea senzației de balonare. Apa, precum și aportul de fibre, din castraveți, contribuie la sațietate și la o hidratare corespunzătoare (iar atunci când ești bine hidratată, dispare și senzația de foame falsă), ceea ce face din aceste legume o opțiune excelentă de masă lejeră în anotimpul călduros. 

5.    Terciul de ovăz

Un bol de terci de ovăz la micul dejun, asezonat cu fructele tale preferate, este o alegere inteligentă pentru începutul zilei, care te va feri și de balonare. Fulgii de ovăz sunt bogați în antioxidanți din clasa avenatramidelor, care contribuie la menținerea tensiunii arteriale în limite normale, ajută în procesul de slăbire și te protejează de efectele nocive ale stresului oxidativ. 

6.    Strugurii

Dulci și hrănitori, strugurii pot fi o gustare delicioasă și sățioasă, fără să te baloneze sau să îți creeze senzație de disconfort. Orice tip de struguri sunt buni, ai grijă, însă, la calorii. 

7.    Ouăle

Ouăle îți oferă multă proteină fără a te balona. În plus, sunt un aliment foarte versatil: ouăle sunt o opțiune excelentă de mic-dejun, dar pot fi incorporate și în mâncăruri pentru masa de prânz sau cină. 

8.    Peștele

Poți consuma orice tip de pește fără grija balonării. Peștele este bogat în proteine și sărac în carbohidrați, deci îți va asigura sațietate fără disconfort abdominal pe timp îndelungat. Evită, însă, peștele prăjit în pesmet sau făină de proumb, dacă te balonezi ușor.

9.    Dovleceii

Asemenea castraveților, dovleceii sunt bogați în apă și fibre, deci nu te vor balona. În plus, conțin vitamina C și betacaroten din plin, deci sunt și o opțiune foarte sănătoasă. 

10.    Quinoa

Quinoa nu conține gluten, deci este una dintre puținele cereale care nu creează senzația de balonare. Conține flavonoizi prețioși care luptă împotriva inflamației și au efect antiviral și antidepresiv. De asemenea, quinoa poate fi o bazp excelentă pentru diverse salate sau poke bowls. 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Healthline - What’s Causing My Abdominal Bloating, and How Do I Treat It?
https://www.healthline.com/health/abdominal-bloating#_noHeaderPrefixedContent 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0