Au diabeticii voie sa manance banane?

Când o persoană are diabet, trebuie să fie atentă la ceea ce conține fiecare masă a zilei, în special la carbohidrați. Află în cele ce urmează dacă diabeticii au voie să mănânce banane și alte fructe și la ce anume să fie atenți.

Alimentația pacienților diabetici este ușor diferită de a unei persoane sănătoase, deoarece trebuie să respecte anumite reguli. Diabeticii trebuie să acorde atenție mai ales alimentelor care conțin carbohidrați, care nu includ doar dulciurile, ci și pâinea, pastele și fructele proaspete și uscate.

Un fruct care a fost în mod tradițional pe lista de evitat când vine vorba de persoanele care suferă de diabet este banana. Însă, e bine de știut că bananele consumate cu moderație pot fi savurate în siguranță și când o persoană are diabet zaharat.

 

Valoarea nutrițională a bananelor

Bananele au un conținut redus de grăsimi saturate, sodiu și colesterol. De asemenea, aceste fructe au un mix bun de nutrienți, inclusiv vitamina B6, potasiu și mangan. Cu toate acestea, unii medici și dieteticieni pot să verifice mai amănunțit bananele din punct de vedere nutrițional atunci când iau în considerare ideea de a le recomanda persoanelor cu diabet, deoarece au un conținut ridicat de zahăr în raport cu caloriile lor.

O banană medie are o încărcătură glicemică estimată la 11. Încărcătura glicemică este o măsură a impactului pe care îl are un produs alimentar asupra zahărului (glucozei) din sânge. O încărcătură glicemică mai mică de 10 este considerată scăzută, pe când una cu valoarea peste 20 este considerată mare.

Așadar, ai voie să mănânci banane dacă ești diabetic?

Exemple de fructe cu un conținut scăzut de zahăr sunt merele, căpșunile și perele. Fructele cu un conținut mai mare de zahăr sunt mangoul și cireșele. Bananele sunt undeva la mijloc, deci diabeticii nu trebuie să elimine aceste fructe din alimentația lor – și, de altfel, niciun alt fruct. Valorile nutriționale ale fructelor, în termeni de vitamine și minerale, fac din aceste alimente o opțiune sănătoasă pentru persoanele cu diabet, totul este ca acestea să fie consumate cu moderație.

Asociația Americană de Diabet recomandă clar includerea fructelor în regimul de diabet, iar regulile sunt simple în această privință: poți să mănânci o bucată mică dintr-un fruct întreg sau o jumătate de fruct, dacă este vorba de un fruct mai mare, la fiecare masă. Și totuși, există fructe de evitat dacă ai diabet? Da, fructele confiate, sucul de fructe și fructele la conservă.

Bananele și regimul pentru diabet

Atunci când vrei să ții sub control diabetul, este important să știi cât de mulți carbohidrați mănânci la o singură porție. O banană medie are aproximativ 30 de grame de carbohidrați, care reprezintă o cantitate corespunzătoare pentru o gustare. Dacă o persoană cu diabet vrea să mănânce o banană în combinație cu alte surse de carbohidrați, cum ar fi o felie de pâine prăjită sau câteva cereale, acest lucru trebuie evitat. Cu alte cuvinte, nu va mânca la o singură masă sau la o singură gustare mai mulți carbohidrați decât este permis.

Bananele se combină cu o sursă de grăsimi sănătoase sau cu o sursă de proteine

Dacă mănânci o banană cu o sursă de grăsimi sănătoase, adică nesaturate, cum ar fi untul de migdale fără zahăr sau cu o mână de miez de nucă, acest lucru poate avea un impact pozitiv asupra glicemiei. În plus, aceste combinații pot să îți ofere o gustare deosebit de delicioasă. O altă idee bună este să combini o banană cu o sursă de proteine slabe, cum ar fi iaurtul grecesc. Așa te vei simți mai sătul mai mult timp și îți vei menține glicemia sub control.

Mănâncă banane mai mici

Controlul porțiilor este important în alimentația diabeticilor, deci joacă un rol major în cantitatea de zahăr (fructoză) pe care o consumi dintr-o banană. Dacă alegi spre consum o banană mai mică, e clar că aceasta va avea mai puțini carbohidrați. De exemplu, o banană mică de 12 cm poate avea cam 23 de carbohidrați per porție, în timp ce o banană mai mare ajunge la 35 de carbohidrați.

Încearcă bananele mai puțin coapte

Unii cercetători au studiat gradul de coacere al bananelor în legătură cu glicemia și au descoperit că bananele necoapte sau verzi tind să aibă un impact mai mic asupra glicemiei, deoarece conțin mai puțin zahăr decât bananele coapte. Totodată, bananele mai crude conțin un tip de amidon „rezistent”, pe care corpul nu îl poate descompune cu ușurință, iar rezultatul este o creștere mai lentă a glucozei în sânge.

Cele mai multe dintre beneficiile studiate ale bananelor verzi pentru sănătate au fost legate de bolile gastrointestinale, urmate de metabolismul glicemic, controlul greutății și complicațiile renale și hepatice asociate diabetului.

Bananele verzi pot fi consumate ca atare, dar există și subspecii cum sunt bananele  plantains, membre ai familiei bananelor, care sunt mai amidonoase și cu un conținut mai mic de zahăr, ceea ce înseamnă că și atunci când sunt coapte, vor avea în continuare culoarea verde.

Acestea se folosesc la gătit, în bucătăria orientală sau sud-americană, și pot oferi nutrienți și beneficii suplimentare pe care bananele galbene nu le oferă. Având în vedere că sunt bogate în amidon rezistent și pectină, cresc sațietatea, îmbunătățesc sănătatea digestivă și ajută la scăderea nivelului de zahăr din sânge.

Un studiu¹ exerimental care și-a propus să investigheze efectul amidonului rezistent din banana verde asupra steatozei hepatice și a producției de acizi grași cu lanț scurt (în obezitatea indusă de o alimentație bogată în grăsimi la șoareci) a avut rezultate remacabile. 

Grupul de animale care a consumat banane verzi a luat mai puține kilograme în plus în comparație cu grupul cu alimentația bogată în grăsimi și au prezentat o reducere a steatozei hepatice în comparație cu șoarecii hrăniți cu grăsimi. S-a concluzionat că amidonul rezistent din bananele verzi a îmbunătățit parametrii metabolici prin modularea expresiei proteinelor cheie implicate în metabolismul lipidelor hepatice.

Bananele verzi, în special, s-au dovedit că ajută și la gestionarea diareei. Bananele sunt, de asemenea, pline de fibre, prebiotice și probiotice, elemente care susțin digestia sănătoasă. Pentru persoanele cu afecțiuni digestive, cum ar fi sindromul de colon iritabil, consumul de alimente care ajută la digestie poate fi deosebit de important.

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Pub Med - Health Benefits of Green Banana Consumption: A Systematic Review
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31146437/
1. Studiul „Health Benefits of Green Banana Consumption: A Systematic Review”, apărut în Nutrients, 2019, 11(6):1222. doi: 10.3390/nu11061222, autori:  Ana Luisa Falcomer et al.

 

 


 

 

 

Te-ar mai putea interesa și...

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0