Cafeaua ajută la pierderea kilogramelor în plus? [studiu]

Noile cercetări arată că doar 4 cești de cafea pe zi te pot ajuta să scapi de surplusul de grăsime.

Dacă pierderea câtorva kilograme este unul dintre scopurile tale pe acest an, nu e greșit dacă întinzi mâna după o ceașcă de cafea. Noi cercetări sugerează că doar 4 cești de cafea pe zi te pot ajuta să dai jos o parte din grăsimea corporală.

Acest studiu care s-a întins pe o durată de 24 de săptămâni a observat impactul cafelei asupra a 126 de bărbați și femei supraponderali din Singapore. Cercetătorii au încercat să afle inițial dacă această băutură ar putea contribui la scăderea riscului de diabet zaharat de tip 2 prin micșorarea riscului de a dezvolta rezistență la insulină, ceea ce poate duce la creșteri dramatice ale glicemiei și, ulterior, la diabet.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

În cele din urmă, oamenii de știință nu au găsit dovezi cum că un consum de cafea ar avea efect protector antidiabetic. În schimb, au descoperit ceva neașteptat: persoanele care beau 4 cești de cafea (cu cofeină) pe zi de-a lungul a șase luni pierd aproximativ 4% din grăsimea corporală.

Cercetătorii au fost surprinși să observe că băutorii de cafea au pierdut kilograme prin „topirea” grăsimilor. Se pare că această dispariție a unei părți din grăsimea corporală nu s-a datorat altor schimbări în viața participanților, precum dieta sau exercițiile fizice. Mai degrabă, consideră cercetătorii, arderea grăsimilor poate fi rezultatul unei reacții metabolice prin care cofeina face ca procesele metabolice ale consumatorului de cafea să se accelereze. Rezultatul acestei reacții este arderea unui număr mai mare de calorii și o scădere notabilă a grăsimii corporale.

Experimentul a durat șase luni, timp în care jumătate dintre participanți (chinezi, malaezieni și indieni) au fost instruiți să bea 4 cești de cafea cu cofeină zilnic. Restul participanților au consumat o băutură asemănătoare cafelei, ca gust, dar care nu era nici cafea și nici nu conținea cofeină.

Dar această cantitate de cafea consumată pe o perioadă lungă de timp nu este periculoasă? Oamenii de știință implicați în studiu consideră că nu. Cercetări anterioare au arătat că 4 cești de cafea nu reprezintă un pericol pentru sănătate și că multe persoane consumă zilnic o cantitate chiar mai mare decât aceasta.

Alți specialiști sunt de părere, însă, că 4 cești de cafea cu cofeină pe zi nu reprezintă o cantitate sănătoasă. Poate că ajută la slăbit, însă atât de multă cofeină care intră zilnic în corp poate avea consecințe negative, precum durerile de cap, tulburări digestive, ritm cardiac crescut și fibrilații.

Cercetătorii implicați în acest experiment recomandă ca persoanele care nu beau cafea de felul lor să abordeze aceste rezultate cu prudență. Dacă vor să includă 4 cești de cafea în rutina zilnică, e bine ca mai întâi să ia în calcul dacă nu cumva de-a lungul zilei mai consumă și alte produse cu cofeină și, de asemenea, să țină cont dacă iau anumite medicamente. Indicat ar fi să discute cu medicul înainte de a hotărî să bea această cantitate de cafea zilnic pe o perioadă lungă.

Oamenii de știință consideră că e nevoie de cercetări aprofundate care să confirme rezultatele despre beneficiile cafelei observate în acest experiment. Cofeina este de mulți ani pe „radar” în ceea ce privește potențialul efect asupra apetitului și a scăderii în greutate, dar încă se dezbate mecanismul prin care această băutură reușește să ardă grăsimile.

Nutriționiștii consideră că persoanele supraponderale sau obeze care vor să slăbească ar trebui să nu-și pună speranțe foarte mari în consumul unei asemenea cantități de cafea pentru a ajunge la o greutate normală. După cum a arătat și acest experiment, scăderea în greutate după șase luni nu a fost chiar atât de mare. 

Cum se poate slăbi sănătos, totuși?

Pentru persoanele obeze, e indicat ca, mai întâi, să își facă analize de sânge și apoi să consulte un nutriționist care să le facă recomandări profesioniste în ceea ce privește metodele de slăbire.
Persoanele ușor supraponderale care vor să piardă din grăsimea corporală au nevoie de multe ori doar de câteva mici schimbări în stilul de viață pentru a scăpa de kilogramele în plus, precum:

  • Introducerea exercițiului fizic în rutina zilnică (30 de minute de activitate fizică moderată pe zi)
  • Reducerea sau evitarea completă a zahărului și a făinii albe
  • Eliminarea din alimentație a cărnurilor procesate și reducerea consumului de prăjeli
  • Favorizarea în alimentația zilnică a fructelor, legumelor, cerealelor integrale
  • Consumul unui mic dejun proteic (ouă cu spanac, humus cu castraveți murați și roșii etc.)
  • Hidratarea corespunzătoare (6-8 pahare cu apă plată).
TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Bibliografie:
Medical Xpress - Could your morning coffee be a weight-loss tool? 
https://medicalxpress.com/news/2020-01-morning-coffee-weight-loss-tool.html
1.    Studiul „The effect of coffee consumption on insulin sensitivity and other biological risk factors for type 2 diabetes: a randomized placebo-controlled trial”, apărut în The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 111, Issue 2, February 2020, Pages 448–458, https://doi.org/10.1093/ajcn/nqz306, autori: Derrick Johnston Alperet et al.
Women Health Mag – How To Lose Body Fat in a Sustainable and Healthy Way
https://www.womenshealthmag.com/uk/food/weight-loss/a707401/how-to-lose-body-fat/
Harvard Health Publishing - The latest scoop on the health benefits of coffee
https://www.health.harvard.edu/blog/the-latest-scoop-on-the-health-benefits-of-coffee-2017092512429
Does the Coffee Diet Work for Weight Loss?
https://www.healthline.com/nutrition/coffee-diet

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0