Schimbari necesare in stilul de viata pentru a evita recidiva unui AVC

Vrei sa afli cum poti preveni un al doilea accident vascular cerebral (AVC)? Mai jos vei gasi toate informatiile de care ai nevoie si vei descoperi ce schimbari sunt necesare in stilul tau de viata, pentru a evita recidiva unui accident vascular cerebral.

Ca supravietuitor al unui atac cerebral, cunoscut si sub numele de accident vascular cerebral (AVC), trebuie sa stii ca ai 1 sansa din 5 sa suferi un al doilea AVC in decurs de doar 2 ani. Asa ca este bine sa te informezi din timp, pentru a intoarce sansele in favoarea ta si pentru a evita astfel recidiva unui accident vascular cerebral.

Iata ce poti face pentru a evita recidiva unui AVC:

stop colesterol

Mentine-ti tensiunea arteriala cat mai scazuta

Hipertensiunea arteriala exercita o presiune continua pe peretii arterelor. Daca este lasata netratata, ea deterioreaza si slabeste arterele pacientului, facandu-le mai predispuse sa se infunde sau sa se rupa si sa provoace astfel un accident vascular cerebral. Hipertensiunea este cel mai mare factor de risc care contribuie la un AVC.

Lasa-te de fumat

Renuntarea la tigari este un pas important pe care il poti face pentru a reduce riscul de recidiva cand vine vorba de al doilea accident vascular cerebral. Iar beneficiile renuntarii la fumat vin destul de repede - in doar 5 ani dupa ce te-ai lasat de fumat, riscul tau de AVC va fi la fel ca cel al unui nefumator. Fumatul si tigarile reprezinta unul dintre cei mai mari factori de risc ce contribuie la declansarea unui AVC.

Revizuieste-ti dieta

Imbunatatirea dietei va rezolva un numar de factori de risc responsabili de accidentul vascular cerebral, inclusiv faptul ca persoana este supraponderala. Incepe prin a inlocui alimentele bogate in grasimi cu versiuni cu un continut redus de grasime, cu alimente mai slabe, si inlocuieste alimentele rafinate si cu un continut ridicat de zahar cu cele integrale, cu fructe si cu legume, te sfatuiesc medicii nutritionisti.

Aceste schimbari iti vor oferi multi antioxidanti care iti protejeaza muschiul inimii si iti vor creste cantitatea de fibre din alimentatie. Fibrele te vor ajuta sa iti simti stomacul mai plin, pentru ca ele contribuie la senzatia de satietate si, ca un bonus, anumite fibre te pot ajuta si sa reduci colesterolul.

Fa mai multa miscare

Cand vine vorba de beneficiile exercitiilor fizice, nu exista niciun dezavantaj al faptului ca iti pui corpul in miscare. Cu toate acestea, pentru ca ai suferit deja un accident vascular cerebral, ar trebui sa discuti cu medicul tau inainte de a incepe un program de exercitii. O data ce ai primit OK-ul lui, este bine sa te pui in miscare.

Daca ai dizabilitati de pe urma primului AVC, discuta cu medicul tau sau cu fizioterapeutul tau pentru a concepe un program de exercitii care functioneaza cel mai bine in cazul tau.

Pentru majoritatea oamenilor, o plimbare de 20 sau 30 de minute in fiecare zi este ideala. Daca aceasta perioada de timp este prea mare pentru tine acum, o poti intrerupe in doua sau in trei episoade de 10 minute, in care poti face plimbari, in fiecare zi. Gradual, poti sa acumulezi cel putin 30 de minute de exercitii de intensitate moderata, in majoritatea zilelor. Aceste activitati de intensitate moderata includ: mersul alert, gradinaritul, aerobicul/exercitiile in apa si sa te plimbi singur daca esti intr-un scaun cu rotile.

Consuma alcool cu moderatie sau renunta complet la el

Consumul excesiv de alcool - mai mult de una sau doua bauturi alcoolice pe zi - creste riscul de accident vascular cerebral cu pana la 69% in cazul persoanelor care nu au suferit niciodata un AVC. Consumul excesiv de alcool poate, totodata, sa iti creasca tensiunea arteriala.

Consumul moderat de alcool, definit ca doua bauturi alcoolice pe zi, la barbati, si ca o bautura alcoolica pe zi, la femei, poate de fapt sa te protejeze impotriva unui AVC. Daca bei mai mult decat cantitatile recomandate, iti vei pune sanatatea in pericol. Daca nu bei alcool, nu ai niciun motiv sa incepi acum sa consumi.

Intreaba-ti medicul daca ai voie sa iei anumite suplimente

In functie de tipul de AVC pe care l-ai avut (hemoragic sau ischemic), medicul iti poate explica ce suplimente nutritive sunt recomandate in cazul tau, astfel incat sa nu existe interactiuni intre acestea si medicamentele pe care le iei. De pilda, exista anumiti "aliati" care ajuta la mentinerea sanatatii creierului si care sunt disponibili sub forma de suplimente. Printre acestia se numara si acizii grasi esentiali Omega 3.

Studiile arata ca acizii grasi Omega 3 pot imbunatati factorii de risc pentru bolile cardiovasculare (cardiopatia ischemica). Sa ne amintim ca infarctul miocardic si accidentul vascular cerebral sunt principalele cauze de deces, la nivel mondial, potrivit Organizatiei Mondiale a Sanatatii. In urma cu cateva decenii, oamenii de stiinta au observat ca in acele comunitati unde oamenii mancau mult peste, existau procente foarte mici ale persoanelor cu aceste afectiuni. Acest lucru a fost asociat mai tarziu cu consumul de Omega 3. Asa se face ca aceste grasimi bune au fost asociate cu numeroase beneficii pentru sanatatea inimii si a creierului nostru.

Printre aceste beneficii se numara: reducerea valorilor trigliceridelor, reducerea tensiunii arteriale, cresterea colesterolului "bun" (HDL), prevenirea formarii cheagurilor de sange periculoase, prevenirea formarii placii ateromatoase (acele placi care reduc circulatia sangelui si duc la intarirea si ingustarea arterelor), reducerea productiei unor substante eliberate in timpul raspunsului inflamator al corpului.

Persoanele care au suferit un AVC hemoragic, o afectiune caracterizata de o hemoragie in creier, cauzata de regula de o ruptura a vaselor de sange slabite, trebuie sa fie cu bagare de seama, pentru ca unele studii efectuate pe animale au aratat ca aportul mare de acizi grasi Omega 3 ar putea sa reduca abilitatea de coagulare a sangelui si ar putea sa creasca riscul de AVC hemoragic.

In prezent, rezultatele cercetarilor sunt mixte, asa ca este nevoie de mai multe studii efectuate pe oameni, pentru a se determina modul in care Omega 3 influenteaza riscul de AVC hemoragic.

In cazul unui AVC ischemic, studiile pe animale arata ca un regim terapeutic cu acizi grasi polinesaturati Omega 3 ar putea ajuta la restabiliarea substantei albe cerebrale dupa atacul cerebral.

 

Ai suferit un infarct sau un accident vascular si te temi de o recidiva? Valorile mari ale colesterolului favorizeaza riscul de reaparitie a evenimentelor cardiovasculare majore!

 

Nu-ti pune viata in pericol! Fa-ti acum gratuit testul de risc al reaparitiei evenimentului cardiovascular major si poti beneficia de un consult de specialitate gratuit!

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  • WHO, World Health Organization - http://www.who.int/en/news-room/fact-sheets/detail/the-top-10-causes-of-death
  • Studiul "Dietary supplementation of omega-3 polyunsaturated fatty acids worsens forelimb motor function after intracerebral hemorrhage in rats.", publicat in 2005 in Experimental Neurology, autori Clarke J, Herzberg G, Peeling J, Buist R, Corbett D.
  • Studiul "Historical overview of n-3 fatty acids and coronary heart disease.", publicat in 2008 in The American Journal of Clinical Nutrition, autor Leaf A.
  • Studiul "A Post-stroke Therapeutic Regimen with Omega-3 Polyunsaturated Fatty Acids that Promotes White Matter Integrity and Beneficial Microglial Responses after Cerebral Ischemia.", publicat in 2016 in Translational Stroke Research, autori Jiang X, Pu H, Hu X, Wei Z, Hong D, Zhang W, Gao Y2, Chen J, Shi Y.

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0