Cum putem preveni un accident vascular cerebral

Indiferent de varsta pe care o ai in prezent sau de antecedentele medicale ale familiei tale, un accident vascular cerebral (AVC) nu trebuie sa fie neaparat un eveniment inevitabil. Exista cateva modalitati prin care te poti proteja, incepand de astazi. Asa ca in articolul acesta iti spunem cum poti sa previi un AVC si ce trebuie sa faci la capitolul preventie.

Nu poti da anii inapoi si nu poti schimba antecedentele medicale ale celor din familia ta, insa exista multi alti factori de risc ai unui accident vascular cerebral pe care ii poti controla, mai ales daca esti constient de ei. Daca stii ca un anumit factor de risc iti saboteaza sanatatea si te predispune la un risc mai mare de AVC, poti lua masurile necesare pentru a reduce efectele acelui risc, spun specialistii.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Iata cum poti sa eviti un accident vascular cerebral, inainte ca acesta sa aiba ocazia sa te "loveasca":

1. Redu tensiunea arteriala

Hipertensiunea arteriala este un factor urias, dublandu-ti ori marindu-ti riscurile chiar si de patru ori daca nu o tii sub control - si ne referim aici la riscurile de a suferi un AVC. Monitorizand tensiunea arteriala si tratand-o (daca aceasta are valori ridicate) reprezinta cele mai mari diferente pe care le poti face in privinta sanatatii sistemului tau cardiovascular.

Potrivit Harvard Medical School, ideal ar fi sa mentii tensiunea arteriala la valori sub 135/85, insa pentru unele persoane valorile sub 140/90 ar fi mai indicate.

2. Slabeste

Obezitatea, precum si complicatiile legate de excesul ponderal (inclusiv hipertensiunea arteriala si diabetul) iti cresc sansele de a suferi un accident vascular cerebral. Daca esti o persoana supraponderala, faptul ca dai jos chiar si 4-5 kilograme poate avea un real impact asupra riscului tau de a avea un AVC. Obiectivul tau este sa discuti cu medicul tau pentru a crea impreuna o strategie personalizata care sa te ajute sa slabesti in mod sanatos.

3. Fa mai multa miscare

Exercitiile fizice contribuie la scaderea in greutate si la reducerea tensiunii arteriale, insa in acelasi timp ele sunt un factor independent care ajuta la reducerea riscului de accident vascular cerebral. Obiectivul tau, potrivit specialistilor de la Harvard, este sa faci exercitii la o intensitate moderata, cel putin 5 zile pe saptamana. Te poti plimba prin cartier in fiecare dimineata, dupa micul dejun. Poti urca pe scari, atunci cand poti.

4. Daca bei alcool, fa-o cu moderatie

Faptul ca bei o cantitate mica de alcool poate sa iti scada riscul de accident vascular cerebral. Insa studiile arata ca o data ce incepi sa bei mai mult de doua bauturi alcoolice pe zi riscul tau creste foarte subit. Asa ca, pe termen lung, obiectivul tau este sa nu bei alcool sau, daca faci asta, sa bei cu moderatie, adica sa nu consumi mai mult de 1 pahar cu alcool pe zi. Iar optiunea ta principala ar trebui sa fie vinul rosu, deoarece contine resveratrol, care protejeaza inima si creierul.

5. Trateaza fibrilatia atriala

Fibrilatia atriala este o forma de batai neregulate ale inimii care cauzeaza formarea cheagurilor de sange in inima. Aceste cheaguri pot sa circule pana la creier, producand astfel un accident vascular cerebral. Asa ca daca ai fibrilatie atriala, trebuie sa o tratezi. Daca ai simptome precum palpitatii sau dificultati in respiratie, mergi la medic pentru a-ti face un examen clinic. S-ar putea sa ai nevoie de tratament cu anticoagulante.

6. Trateaza diabetul

Faptul ca ai o glicemie mare (o cantitate mare de glucoza prezenta in sange) iti deterioreaza, in timp, vasele de sange, facand ca cheagurile de sange sa aiba sanse mari sa se formeze in interiorul lor. Asa ca, pe viitor, scopul tau este sa iti mentii glicemia sub control, in limite normale. Masoara-ti glicemia des, asa cum ti-a recomandat medicul tau.

7. Renunta la fumat

Fumatul accelereaza formarea cheagurilor de sange, in mai multe moduri. El iti ingroasa sangele si creste cantitatea de placi de aterom care se depun in interiorul arterelor. Pe langa o dieta sanatoasa si o activitate fizica regulata, renuntarea la fumat este una dintre cele mai puternice modificari pe care o poti face in stilul tau de viata. Renuntarea la acest viciu te va ajuta sa reduci in mod semnificativ riscul de a avea un accident vascular cerebral.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursa foto: Shutterstock

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0