Cum putem preveni un accident vascular cerebral

Indiferent de vârsta pe care o ai în prezent sau de antecedentele medicale ale familiei tale, un accident vascular cerebral (AVC) nu trebuie să fie neapărat un eveniment inevitabil. Există câteva modalități prin care te poți proteja, începând de astăzi. Așa că în articolul acesta îți spunem cum poți să previi un AVC și ce trebuie să faci la capitolul prevenție.

Nu poți da anii înapoi și nu poți schimbă antecedentele medicale ale celor din familia ta, însă există mulți alți factori de risc ai unui accident vascular cerebral pe care îi poți controla, mai ales dacă eșți conștient de ei. Dacă știi că un anumit factor de risc îți sabotează sănătatea și te predispune la un risc mai mare de AVC, poți lua măsurile necesare pentru a reduce efectele acelui risc, spun specialiștii.

Metode de preventie AVC

Iată cum poți să eviți un accident vascular cerebral, înainte că acesta să aibă ocazia să te "lovească":

1. Redu tensiunea arterială

Hipertensiunea arterială este un factor uriaș, dublându-ți ori mărindu-ți riscurile chiar și de patru ori dacă nu o ții sub control - și ne referim aici la riscurile de a suferi un AVC. Monitorizând tensiunea arterială și tratând-o (dacă aceasta are valori ridicate) reprezintă cele mai mari diferențe pe care le poți face în privința sănătății sistemului tău cardiovascular.

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

Potrivit Harvard Medical School, ideal ar fi să menții tensiunea arterială la valori sub 135/85, însă pentru unele persoane valorile sub 140/90 ar fi mai indicate.

2. Slăbește

Obezitatea, precum și complicațiile legate de excesul ponderal (inclusiv hipertensiunea arterială și diabetul) îți cresc șansele de a suferi un accident vascular cerebral. Dacă eșți o persoană supraponderală, faptul că dai jos chiar și 4-5 kilograme poate avea un real impact asupra riscului tău de a avea un AVC.

Obiectivul tău este să discuți cu medicul tău pentru a crea împreună o strategie personalizată care să te ajute să slăbești în mod sănătos.

3. Fă mai multă mișcare

Exercițiile fizice contribuie la scăderea în greutate și la reducerea tensiunii arteriale, însă în același timp ele sunt un factor independent care ajută la reducerea riscului de accident vascular cerebral. Obiectivul tău, potrivit specialiștilor de la Harvard, este să faci exerciții la o intensitate moderată, cel puțin 5 zile pe săptămâna. Te poți plimba prin cartier în fiecare dimineață, după micul dejun. Poți urca pe scări, în loc să iei liftul sau poți face o plimbare ușoară cu bicicleta!

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

4. Dacă bei alcool, fă-o cu moderație

Faptul că bei o cantitate mică de alcool poate să îți scadă riscul de accident vascular cerebral. Însă studiile arată că o dată ce începi să bei mai mult de două băuturi alcoolice pe zi riscul tău crește foarte subit. Așa că, pe termen lung, obiectivul tău este să nu bei alcool sau, dacă faci asta, să bei cu moderație, adică să nu consumi mai mult de 1 pahar cu alcool pe zi. Iar opțiunea ta principala ar trebui să fie vinul roșu, deoarece conține resveratrol, care protejează inima și creierul.

5. Tratează fibrilația atrială

Fibrilația atrială este o formă de bătăi neregulate ale inimii care cauzează formarea cheagurilor de sânge în inimă. Aceste cheaguri pot să circule până la creier, producând astfel un accident vascular cerebral. Așa că dacă ai fibrilație atriala, trebuie să o tratezi.

Dacă ai simptome precum palpitații sau dificultăți în respirație, mergi la medic pentru a-ți face un examen clinic. S-ar putea să ai nevoie de tratament cu anticoagulante.

6. Tratează diabetul

Faptul că ai o glicemie mare (o cantitate mare de glucoză prezentă în sânge) îți deteriorează, în timp, vasele de sânge, făcând ca cheagurile de sânge să aibă șanse mari să se formeze în interiorul lor. Așa că, pe viitor, scopul tău este să îți menții glicemia sub control, în limite normale. Măsoară-ți glicemia des, așa cum ți-a recomandat medicul tău.

Mâncarea sănătoasă poate reduce riscul de accident vascular cerebral și vă poate ajuta să slăbiți dacă este necesar. Încărcați-vă cu fructe și legume proaspete (broccoli, varza de Bruxelles și verdeața cu frunze verzi, cum ar fi spanacul, sunt cele mai bune) în fiecare zi. Alege proteine slabe și alimente bogate în fibre.

Stați departe de grăsimile trans și saturate, care vă pot înfunda arterele. Tăiați sarea și evitați alimentele procesate. Sunt adesea încărcate cu sare, care vă poate crește tensiunea arterială și grăsimi trans.

7. Renunță la fumat

Fumatul accelerează formarea cheagurilor de sânge, în mai multe moduri. El îți îngroașă sângele și crește cantitatea de plăci de aterom care se depun în interiorul arterelor.

Pe lângă o dietă sănătoasă și o activitate fizică regulată, renunțarea la fumat este una dintre cele mai puternice modificări pe care o poți face în stilul tău de viață. Renunțarea la acest viciu te va ajută să reduci în mod semnificativ riscul de a avea un accident vascular cerebral.

De asemenea, tutunul poate:

- Crește nivelul grăsimii din sânge numită trigliceride

- Reduce nivelul de colesterol HDL „bun”.

- Face sângele lipicios și mai probabil să se coaguleze

- Face mai probabilă acumularea plăcii

- Îngroșează și îngustează vasele de sânge și le distruge mucoasa

8. Ai grijă la colesterol

Prea mult colesterol îți poate înfunda arterele și poate duce la atac de cord și accident vascular cerebral. Păstrează-ți valorile în intervalul considerat sănătos:

- Colesterol total: sub 200 mg/dL de sânge

- Colesterolul LDL (rău): sub 100 mg/dL

- HDL (bun) colesterol: peste 60 mg/dL

Dacă dieta și exercițiile fizice nu sunt suficiente pentru a-ți menține colesterolul sub control, medicul îți poate recomanda medicamente specifice.

9. Ia-ți medicamentele

Dacă ai avut deja un accident vascular cerebral, asigură-te că iei orice medicament pe care ți-l dă medicul tău pentru a preveni altul. Cel puțin 25% dintre persoanele care au un accident vascular cerebral încetează să ia unul sau mai multe dintre medicamentele prescrise în decurs de 3 luni. Acest lucru este deosebit de periculos pentru că atunci este cel mai probabil să faci un altul.

10. O aspirină pe zi?

O doză mică de aspirină în fiecare zi poate preveni accidentele vasculare cerebrale și atacurile de cord la persoanele cu risc mai mare. Acționează ca diluant al sângelui, prevenind formarea cheagurilor de sânge în arterele parțial blocate de colesterol și placă. Totuși, nu este pentru toată lumea, așa că nu începe să iei  aspirină fără să discuți mai întâi cu medicul tău.

Și nu da cuiva o aspirină dacă prezintă semne de accident vascular cerebral, cum ar fi vorbirea neclară sau fața căzută. Medicamentul poate agrava un accident vascular cerebral hemoragic. În schimb, sună imediat la 112!

 

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie: 

https://www.webmd.com/stroke/guide/understanding-stroke-prevention

https://www.webmd.com/stroke/ss/slideshow-stroke-overview

https://www.everydayhealth.com/stroke/many-hispanic-american-stroke-survivors-dont-get-treatment-to-prevent-repeat-strokes/


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0