Impactul menopauzei asupra colesterolului

Colesterolul marit poate afecta viata femeilor aflate la menopauza, chiar daca, de exemplu, ele sunt intr-o forma fizica de exceptie, fac exercitii fizice regulate si au o dieta echilibrata. Asa ca multe femei se intreaba - pe buna dreptate - daca instalarea menopauzei poate afecta nivelul colesterolului.

Din pacate da, nivelul colesterolului poate creste dupa menopauza. Estrogenul pe care organismul femeii il produce in mod natural in anii de dinaintea instalarii menopauzei are un efect favorabil asupra nivelurilor colesterolului LDL si HDL, precum si asupra profilului lipidic al femeii, spun specialistii, insa nivelul estrogenului sufera modificari in timpul menopauzei, dar si dupa instalarea ei.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Din pacate, spun specialistii, nu ne putem astepta ca nivelul colesterolului total sau cel al colesterolului LDL sa scada dupa menopauza. Nivelul colesterolului HDL, numit si colesterolul „bun“ scade, de fapt, dupa menopauza.

Vorbeste cu medicul specialist!

Menopauza este un eveniment natural care apare in viata unei femei atunci cand nivelul hormonilor sexuali feminini (estrogenul si progesteronul) scade dramatic, iar organismul inceteaza sa mai produca ovule.

Singurul mod prin care poti sti daca esti la menopauza este sa iti faci un test de sange, pentru a verifica nivelul hormonilor implicati in acest proces, lucru care poate fi recomandat de medicul tau specialist. Tocmai de aceea este important sa discuti cu el despre orice fel de modificari aparute in ceea ce priveste menstruatia.

De ce menopauza afecteaza nivelurile colesterolului?

In timpul menopauzei, ovarele inceteaza sa mai produca estrogen, iar nivelul acestui hormon incepe sa scada mult in organism, provocand un numar mare de schimbari importante. Inainte de menopauza, atunci cand femeia ia in greutate, ea are mari riscuri sa poarte excesul ponderal in zona soldurilor si coapselor (are o „silueta in forma de para“). In perioada urmatoare instalarii menopauzei, femeile tind sa ia in greutate, iar grasimea se depune in zona abdominala (obezitate centrala), fenomen numit si „silueta in forma de mar“.

Se crede ca aceasta tranzitie (cand grasimea de pe corp este distribuita catre alte zone - de la silueta in forma de para, la cea in forma de mar) declanseaza o crestere a nivelului colesterolului total si a colesterolului LDL (colesterolul „rau“) si o scadere in ceea ce priveste colesterolul HDL (colesterolul „bun“), iar astfel, femeile au un risc crescut de a dezvolta boli cardiovasculare. Doar 34% dintre femeile cu varste cuprinse intre 16 si 24 de ani au colesterolul peste 90 mg/dl, comparativ cu 88% dintre femeile cu varste intre 55 si 64 de ani.

Preventia este cheia pentru a avea o inima sanatoasa

O dieta echilibrata si un stil de viata activ pot face diferenta in ceea ce priveste colesterolul marit, la femeile de peste 45 de ani. Asa ca aceste doua elemente sunt cea mai buna baza daca vrei sa ai o sanatate buna pe termen lung:

Consuma grasimile bune - renunta la grasimile saturate care se gasesc in carnea grasa, produsele lactate din lapte integral si la grasimile "ascunse" in torturi, prajituri si produsele de patiserie.

Verifica etichetele alimentelor pentru a alege variante cu mai putine grasimi (3 g sau mai putin la 100 g este un aliment saraca in grasimi).

Include in dieta ta alimente care scad colesterolul "rau".

Gaseste o activitate fizica ce iti face placere (gradinarit, plimbarile sau mersul pe jos) si stabileste-ti ca obiectiv sa fii activa cel putin 30 de minute, 5 zile pe saptamana sau mai mult de atat.

Mentine-ti greutatea la un nivel optim si evita dietele prea stricte, care nu dau rezultate pe termen lung.

Osteoporoza este o problema majora de sanatate la varstnici, in special la femei, asa ca este important sa incluzi in dieta ta alimente bogate in calciu (lapte, branza, iaurt si legume verzi), care te ajuta sa iti mentii oasele sanatoase. Vitamina D3 este importanta si ea pentru sanatatea oaselor, asa ca ia-ti doza de vitamina D expunandu-ti pielea la soare.

Incearca sa consumi cel putin 5 portii de fructe si legume pe zi.

Mananca cel putin 2 portii de peste pe saptamana, dintre care o portie ar trebui sa fie un peste gras (macrou, somon, sardine sau hering), care au numeroase beneficii pentru sanatate.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Ai probleme cu grasimile in sange, si suferi si de diabet? Completează , iar dacă te încadrezi în grupa de risc cardiovascular crescut primești un consult de specialitate GRATUIT!

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0