Cum eviti recidiva cancerului de san

Dupa ce au invins aceasta boala, multe femei se intreaba daca pot face ceva anume, daca pot lua anumite masuri pentru a impiedica recidiva unui cancer mamar.

Incearca sa incluzi in viata ta aceste sfaturi utile, pentru ca te ajuta sa iti reduci sansele de recidiva a cancerului de san:

Ai grija de tine la nivel emotional

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

•    Pune-ti, uneori, nevoile tale pe primul plan.
•    Inscrie-te sau participa la un grup de suport cu femei care au avut aceasta boala sau gaseste o persoana care a supravietuit cancerului mamar si cu care poti vorbi deschis.
•    Fii informata cu privire la noile cercetari legate de cancerul mamar.
•    Ia in considerare psihoterapia si/sau antidepresivele, daca acestea sunt justificate. Discuta cu oncologul tau, pentru a te asigura ca antidepresivele prescrise nu iti afecteaza alt tratament pe care il urmezi.
•    Discuta cu medicul tau despre temerile si motivele tale de ingrijorare.

Ai grija de tine si la nivel fizic

•    Fa miscare cu regularitate.
•    Mentine-ti greutatea la un nivel normal.
•    Redu stresul.
•    Mananca sanatos.
•    Limiteaza consumul de alcool.
•    Fii la zi cu toate controalele si testele de screening programate.
•    Renunta la fumat.
•    Raporteaza-i medicului tau oncolog sau medicului tau primar orice schimbare de natura fizica, pe care o observi la corpul tau.
•    Cauta tratament pentru limfedem, daca te confrunti cu simptomele acestuia.

Mananca sanatos

Cercetarile au aratat ca o dieta bogata in grasimi si in calorii creste nivelul de estrogen care circula in sange. Adoptand o dieta saraca in grasimi si cu putine calorii dupa ce ai invins cancerul la san iti imbunatateste starea generala de sanatate. Iata cateva sugestii ale specialistilor:

•    Alege o dieta bogata in fructe si legume (cel putin 5 portii pe zi).
•    Alege alimente organice/bio, cand ai posibilitatea.
•    Spala fructele si legumele cat mai bine, pentru a limita expunerea la pesticide.
•    Limiteaza consumul de carne rosie.
•    Consuma 2-3 portii de peste pe saptamana. Pestele este bogat in acizi grasi Omega-3, cum ar fi somonul sau sardinele, este in special benefic.
•    Creste aportul de fibre dietetice.
•    Evita grasimile trans.

Redu stresul din viata ta

Ca supravietuitoare a cancerului de san, viata ta a fost probabil plina de evenimente stresante in aceasta perioada. Vestea buna este ca viata se va calma, in cele din urma, pentru tine si familia ta. Asta nu inseamna ca stresul in ceea ce priveste faptul ca trebuie sa faci fata ideii ca esti un supravietuitor al cancerului de san nu va fi o provocare.

Gasirea unor modalitati de a limita stresul sau de a face fata stresului s-a dovedit ca imbunatateste, in general, rata de supravietuire. La fel cum corpul fiecarei femei este diferit, diferita este si capacitatea ei de a face fata stresului. Cateva tehnici utile pentru a calma stresul includ:

•    miscarea (exercitii simple)
•    grupurile de suport
•    acupunctura
•    scrierea intr-un jurnal
•    consiliere psihologica pentru mentinerea sanatatii mintale
•    explorarea abilitatilor tale creative (cum ar fi pictura, desenul sau olaritul)
•    gradinaritul
•    masajul terapeutic
•    yoga
•    meditatie si exercitii de respiratie profunda, etc.

Limiteaza consumul de alcool

Cercetarile au aratat o legatura intre consumul moderat si excesiv de alcool si cancerul de san. S-a aratat ca aportul mare de alcool creste nivelul estrogenului in corp, iar supravietuitorii cancerului mamar ar trebui sa limiteze consumul de alcool pana la cel mult o bautura alcoolica pe zi, pentru a reduce sansa de recurenta a bolii.

Miscare facuta cu regularitate

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Exercitiile au un impact asupra starii generale de sanatate, pe termen lung. Rata de supravietuire pe 10 ani este mai mare in randul pacientelor care au facut exercitii fizice cu regularitate, in comparatie cu pacientele care nu au facut deloc miscare. Specialistii de la Johns Hopkins Medicine recomanda ca pacientele sa se implice in exercitii moderate, cel putin 3-5 ore pe saptamana.

Continua sa iti faci regulat testele de screening

Pe langa mamografii, ar trebui sa fii la zi cu vaccinul antigripal si alte tipuri de vaccinuri. Sunt recomandate si alte investigatii la categoria screening: colonoscopii, testul Babes Papanicolau, scanarile densitatii osoase, examinarile fizice anuale la medicul tau primar, screeningul pentru colesterol, diabet si tensiune arteriala, pentru a-ti monitoriza riscul de boala cardiovasculara si orice alte teste de screening pe care medicul tau ti le recomanda.


Sursa foto: shutterstock.com

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0