Timpul petrecut de copii in fata ecranului este asociat cu intarzieri de vorbire

Folosirea telefoanelor mobile inteligente sau a tabletelor fac parte din viața de zi cu zi. Și atunci când ai un copil mic, utilizarea ecranelor poate fi convenabilă și tentantă! Acest lucru este valabil mai ales atunci când aplicațiile sau emisiunile pe care micuții noștri le urmăresc par a fi educaționale. Totuși, oamenii de știință atrag atenția că prichindeii care obișnuiesc să petreacă mult timp în fața ecranelor riscă să se confrunte, printre altele, cu întârzieri de vorbire. 

Există câteva aspecte pozitive în utilizarea tehnologiei. Și e și normal ca și copiii noștri să învețe să o folosească. Însă oamenii de știință atrag atenția că acest lucru trebuie să se întâmple cu măsură și nu de la vârste foarte fragede.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

În ziua de astăzi, copiii sunt adesea expuși la dispozitive electronice la o vârstă foarte mică. Pentru a scăpa de crizele de furie ale copilului, de exemplu, părinții adesea predau copilului lor un telefon, expunându-l astfel la ecrane. Acest lucru creează o problemă uriașă, deoarece părinții condiționează fără să știe comportamentul copilului repetând acest act din nou și din nou. 

Alteori, atunci când avem treabă prin casă sau când trebuie să răspundem la un email primit de la muncă, îi oferim copilului telefonul pentru a viziona un cântecel. Astfel, copiii învață apoi să-și asocieze actele de furie sau sentimentul de liniștire cu utilizarea dispozitivului electronic. Așa că, în viitor, copilul se va aștepta să primească de fiecare dată telefonul. Acest lucru devine apoi un obicei și, pe termen lung, o problemă uriașă pentru mulți părinți, deoarece aceștia descoperă că micuțul lor este acum mult mai puțin interesat de interacțiunile față în față.

Sunt și părinți care-și lasă copilul în fața ecranelor cu scopul ca micuțul lui să-și dezvolte vocabularul. Oamenii de știință atrag atenția că învățarea cuvintelor pe un ecran și în raport cu ceea ce este pe ecran, este diferită de învățarea cuvintelor pronunțate de cei din jur în timpul rutinelor de zi cu zi.

Academia Americană de Pediatrie explică că micuții de până la 15 luni pot învăța cuvinte de pe ecrane, cum ar fi cum să eticheteze diferite articole. Cu toate acestea, s-ar putea să nu poată aplica cu ușurință acele cuvinte la aceleași elemente din lumea reală. Așadar, dacă un copil învață cuvântul creion atunci când îi este afișată o imagine a unui creion pe o aplicație pe tabletă, este posibil să nu-ți poată arăta creionul sau să spună cuvântul „creion” pentru a-l eticheta. 

Despre dezvoltarea limbajului la copii

Dezvoltarea limbajului este o etapă foarte importantă în creșterea cognitivă, socială și emoțională a copilăriei timpurii, arată un studiu recent 1. Potrivit literaturii de specialitate, „timpul petrecut în fața ecranului” poate fi definit ca durata de timp petrecută în fața oricărui ecran, cum ar fi telefoanele, jocurile video, televizoarele, computerele, laptopurile și tabletele. Mai mult, este important să se facă distincția între timpul petrecut în fața ecranelor, fie timp activ, fie timp pasiv. 

Timpul activ pe ecran reprezintă capacitatea copilului de a se angaja cognitiv sau fizic în activități digitale, în timp ce timpul pasiv pe ecran include activități inactive bazate pe ecran și/sau obținerea de informații digitale (pe baza ecranului) într-o manieră pasivă.

Dezvoltarea limbajului și a vorbirii necesită practic contact vizual între copil și adult. De fiecare dată când vorbești cu un copil, chiar înainte ca acesta să învețe să vorbească, copilul preia cuvintele, intonația vocală, gesturile și expresiile faciale pe care le aude și vede la adult.

Iar atunci când un copil este lăsat în fața ecranului, acesta nu beneficiază de această experiență. Ba mai mult, când un copil se află în fața unui ecran, ecranul dictează unde ar trebui să-și plaseze atenția, iar copilul încetează imediat să mai observe ce se întâmplă în jurul lui. De-a lungul timpului, acest lucru îi poate slăbi capacitatea de a prelua și de a filtra informațiile, precum și de a-și menține atenția de la o sarcină la alta. Acest lucru îi dăunează și mai mult capacității de a se concentra asupra cuvintelor și rostirii sale. Timpul crescut pe ecran poate împiedica limbajul și dezvoltarea socială a copiilor mici, parțial pentru că reduce interacțiunea de la om la om.

Chiar dacă printre beneficiile timpului petrecut de copii în fața ecranelor se numără valoarea educațională, expunerea copiilor la diverse experiențe și diversitate culturală și lingvistică și menținerea lor ocupată într-o manieră sigură, timpul petrecut de copii în fața ecranelor poate să aibă repercursiuni asupra dezvoltării acestora. Cu precădere dacă acești copii au fost expuși de la vârste foarte fragede. 

Procesul complicat de dobândire a abilităților lingvistice este afectat de genetică și de interacțiuni. Experiențele pozitive timpurii, cum ar fi interacțiunile receptive și expunerea variată la limbaj, construiesc abilități lingvistice puternice. Prin urmare, orice factor care poate afecta traseul convențional al dezvoltării limbajului ar trebui investigat în detaliu. 

Dezvoltarea în paralel a disponibilității și utilizării media inteligente, în special în rândul celor mai tineri membri ai societății, justifică o evaluare amănunțită a modului în care noile tehnologii pot interacționa cu procesele de învățare a limbilor străine de către copii. Numeroase cercetări arată că ar putea exista o relație negativă între creșterea consumului de media inteligente la copiii mici și dezvoltarea limbajului expresiv, fiecare oră suplimentară de utilizare a unui dispozitiv electronic reducând abilitățile de limbaj expresiv.

Folosirea telefoanelor inteligente poate să afecteze dezvoltarea limbajului la copiii mici

Un studiu mai vechi sugerează că folosirea telefoanelor inteligente și a tabletelor ar putea conduce la întârzieri de vorbire în rândul copiilor mici.  „Dispozitivele portabile sunt peste tot azi” a precizat principalul cercetător, dr. Catherine Birken, medic pediatru și cercetător la Spitalul de Pediatrie din Toronto. 

„Deși noile recomandări pediatrice sugerează limitarea timpului petrecut de copiii mici în fața ecranelor, noi suntem de părere că folosirea telefoanelor inteligente și a tabletelor a devenit ceva obișnuit. Este primul studiu care arată că există o legătură între timpul petrecut în fața ecranelor dispozitivelor portabile și riscul ridicat de întârziere a limbajului expresiv”, a precizat aceasta într-un comunicat de presă al Academiei Americane de Pediatrie. 

Potrivit Academiei Americane de Pediatrie, limbajul expresiv reprezintă capacitatea de a transmite informații și de a exprima sentimente. Rezultatele susțin recomandarea de politică recentă a Academiei Americane de Pediatrie privind descurajarea timpului petrecut de copiii mai mici de 18 luni în fața oricărui ecran. Noul studiu a inclus aproximativ 900 de copii din Toronto, cu vârsta între 6 luni și 2 ani. După verificarea la vârsta de 18 luni, 20% dintre copii obișnuiau să utilizeze dispozitive portabile, precum telefoane inteligente, tablete și jocuri electronice în medie 28 de minute pe zi.
 
Birken și echipa sa au precizat că, cu cât copiii petrec mai mult timp în fața acestor dispozitive, cu atât este mai probabil că aceștia să dezvolte întârzieri ale limbajului expresiv. Mai exact, pentru fiecare creștere cu jumătate de oră a timpului petrecut în fața ecranelor dispozitivelor portabile, s-a înregistrat o creștere cu 49% a riscului de întârziere a limbajului expresiv.  

Timpul petrecut în fața ecranelor diminuează și interacțiunile umane

Așa cum am văzut mai sus, utilizarea excesivă a telefoanelor și a ecranului este, de asemenea, legată de contactul vizual redus cu adulții. Pe măsură ce copiii găsesc în general mai multă plăcere în vizionarea videoclipurilor pe telefon sau pe tabletă, ei tind să-și piardă interesul pentru a interacționa cu cei din jur.

Contactul vizual este un aspect important în construirea oricărei relații. Practic, toate relațiile depind de asta. Ne dezvoltăm abilitatea de a-i citi pe alții – și pe noi înșine – prin interacțiunile noastre cu semenii. Iar oamenii de știință atrag atenția că copiii care sunt expuși excesiv la ecrane, sunt, în general, considerați a face față unei perioade scurte de atenție. Un studiu mai vechi, realizat de cercetătorii din cadrul JAMA Pediatrics, a subliniat că expunerea timpurie la ecran este asociată cu simptome asemănătoare tulburărilor din spectrul autismului

Recomandări pentru timpul petrecut în fața ecranului 

Pentru a se asigura că copiii fac sufiecientă mișcare și au un program adecvat de somn, pentru o creștere sănătoasă, Organizația Mondială a Sănătății și Academia Americană de Pediatrie au emis linii directoare care recomandă limitarea timpului petrecut de copii în fața ecranului. Mai exact, aceștia recomandată o limită de 1 oră pe zi pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 2 și 5 ani.

Limitarea timpului petrecut în fața ecranului are ca scop încurajarea copiilor mici să aibă mai multă activitate fizică și interacțiuni sociale în timpul dezvoltării critice. Academia Americană de Pediatrie recomandă ca niciun copil sub 18 luni să nu stea deloc în fața unui ecran. 

Așa cum probabil ai auzit deja, copiii mici și preșcolari sunt ca niște bureți, mai exact absorb tot ceea ce aud și văd. Ei trebuie să aibă oportunități de a comunica, de a învăța abilități lingvistice și de a învăța abilități motorii fine, jucându-se cu jucării și colorând. Și dacă în schimbul acestora li se oferă doar un ecran care să-l urmărească, oportunitățile copiilor de a dobândi aceste abilități în timpul anilor lor de formare dispar.

Concluzia specialiștilor este că părinții trebuie să caute modalități de a interacționa cu copiii lor. Ei trebuie să fie prezenți alături de copiii lor și să le ofere experiențe, nu doar ecrane.

Dacă crezi că micuțul tău are probleme de limbaj, nu mai amâna vizita la medic. Nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.


Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
World Health Organization - Guidelines on physical activity, sedentary behavior and sleep for children under 5 years of age 
https://apps.who.int/iris/handle/10665/311664
1 Studiul „Relationship Between Speech Delay and Smart Media in Children: A Systematic Review”, Cureus. 2023 Sep., Manal M Alamri, Muath A Alrehaili, Wejdan Albariqi, Manal S Alshehri, Kholood B Alotaibi, Afnan M Algethami
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10580299/


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0