Beneficiile postului pentru pacientii cu steatoza hepatica

Steatoza hepatică, cunoscută și sub denumirea de boala ficatului gras, este afecțiunea care apare din cauza acumulării depozitelor de grăsime la nivelul ficatului. Care sunt beneficiile postului și ce regim alimentar este potrivit în caz de steatoză hepatică?

Steatoza hepatică este definită ca grăsime intrahepatică ocupând cel puțin 5% din greutatea ficatului. Simpla acumulare de triacilgliceroli în ficat ar putea fi hepatoprotectoare, însă depozitarea prelungită a lipidelor hepatice poate duce la disfuncție metabolică hepatică, inflamație și forme avansate de boală hepatică grasă nealcoolică. 

Steatoza hepatică non-alcoolică este asociată cu obezitatea, diabetul de tip 2 și dislipidemia. Mai multe mecanisme sunt implicate în acumularea de grăsime la nivelul ficatului, inclusiv fluxul crescut de acizi grași către ficat, creșterea lipogenezei de novo și/sau clearance-ul redus prin β-oxidare sau secreție de lipoproteine cu densitate foarte scăzută.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Alimentația nesănătoasă contribuie la apariția steatozei hepatice

O dietă bogată în grăsimi nesănătoase și zaharuri pune ficatul în dificultate, acesta nereușind să metabolizeze așa cum trebuie alimentele consumate. În acest fel apar depozitele de grăsime la nivelul ficatului, depozite care, în timp, pot evolua în fibroză hepatică și ulterior chiar în ciroză.

Cea mai eficientă și rapidă metodă de tratament a steatozei hepatice constă în schimbarea stilului de viață, în special a dietei. Așadar, perioada postului poate contribui la reducerea depozitelor de grăsime de la nivelul ficatului, mai ales dacă postul este ținut cu strictețe pentru o perioadă mai îndelungată.

Care sunt beneficiile postului dacă ai steatoză hepatică?

Postitul este o metodă terapeutică eficientă de tratare sau chiar vindecare a multor afecțiuni, printre care și a afecțiunilor hepatice. Postul ajută organismul prin faptul că stimulează buna funcționare a organelor, readucând echilibrul în caz de excese.

Specialiștii recomandă o dietă vegană pentru tratarea steatozei hepatice, ceea ce înseamnă că postul este un fel de regim alimentar pentru steatoza hepatică. Dieta vegană nu conține alimente de origine animală precum carnea, ouăle sau produsele lactate, fiind săracă în grăsimi saturate care contribuie la apariția și evoluția steatozei hepatice.

Steatoza hepatică: regim alimentar

Iată pe ce alimente să pui accentul când ești diagnosticat cu steatoză hepatică:

Cereale integrale, legume și fructe

Pe toată perioada postului, ficatul are timp să se odihnească și să se vindece. Cerealele integrale, legumele și fructele conțin vitamine, minerale, fibre și antioxidanți care contribuie la repararea țesuturilor. Alimentele de origine vegetală conțin și un complex de carbohidrați care se digeră cu ușurință și previn steatoza hepatică.

Nuci și semințe

Nucile, semințele de chia și semințele de in sunt, de asemenea, recomandate în timpul postului întrucât sunt surse bogate de acizi grași Omega-3, care contribuie la reducerea depozitelor de grăsime de la nivelul ficatului. 

Proteine vegeale

Pentru a te bucura de beneficile postului nu uita de proteine. Aportul proteic nu trebuie neglijat în post, iar pentru acest lucru se recomandă consumul de linte și alte leguminoase, quinoa, tofu, lapte de soia.

Grăsimi sănătoase

Postitul reduce considerabil consumul de grăsimi nesănătoase, mai ales dacă nu le înlocuiești cu grăsimi de origine vegetală la fel de dăunătoare (spre exemplu, înlocuirea untului cu margarină nu este recomandată). Este indicat ca, în perioada postului, să îți îndrepți atenția către grăsimile sănătoase. De exemplu, uleiul de măsline este eficient în combaterea bolii de ficat gras, acesta conținând acizi grași mononesaturați care reduc depozitele de grăsime.

În zilele cu dezlegare la pește din timpul postului se poate consuma pește gras, bogat în acizi grași Omega-3, precum somonul, tonul sau sardinele. Uleiul de pește este de asemenea benefic pentru pacienții care suferă de steatoză hepatică. Faptul că în timpul postului este interzis consumul de alcool este de asemenea un lucru bun pentru pacienții diagnosticați cu steatoză hepatică. Alcoolul contribuie la formarea depozitelor de grăsime, fiind contraindicat în caz de boala ficatului gras.

Ce să NU mănânci în post dacă ai steatoză hepatică?

Pentru a te bucura de beneficiile postului și pentru ca acesta să funcționeze și precum un regim alimentar pentru steatoza hepatică, ar trebui să se respecte următoarele reguli:

Zahărul și produsele cu zahăr, în general, trebuie evitate pe perioada postului, chiar dacă nu conțin lapte, ouă sau unt. În general, deserturile conțin uleiuri hidrogenate, care sunt extrem de nesănătoase.
Produsele de patiserie, și dulci, și sărate trebuie și ele eliminate din dietă, chiar dacă sunt o variantă la îndemână, mai ales în timpul postului.
În perioada postului ar trebui să se evite consumul de alimente prăjite, precum cartofi prăjiți, șnițele din soia, ciuperci pane și diverse aluaturi prăjite. Acestea pot fi consumate rar, doar de poftă, nu zi de zi.

Cum se poate reduce riscul de steatoză hepatică?

Riscul de steatoză hepatică poate fi redus prin adoptarea unei alimentații adecvate și prin activitate fizică.

Caută să ai o alimentație echilibrată

Pentru a scădea riscul de boală a ficatului gras, alege o dietă sănătoasă pe bază de vegetale, deci bogată în fructe, legume, cereale integrale (pâine integrală, paste integrale etc.) și grăsimi sănătoase.

Menține-te la o greutate sănătoasă

Dacă ai o greutate sănătoasă, străduiește-te să o menții alegând o dietă echilibrată combinată cu efectuarea de exerciții fizice. Dacă ești supraponderal sau suferi de obezitate, redu numărul de calorii pe care le consumi în fiecare zi și ai grijă sa faci mai multă mișcare. Dacă nu știi cum e mai bine să procedezi pentru a pierde în greutate la modul sănătos, cere sfatul medicului de familie sau al unui nutriționist, care să te ajute să-ți faci un program de slăbit.

Fă mai multă mișcare

Activitatea fizică este recomandată la orice vârstă, în majoritatea zilelor săptămânii. Dacă nu ai făcut mișcare în mod regulat sau nu ai mai făcut sport deloc până acum și ai și kilograme în plus, întreabă medicul de familie ce fel de forme de mișcare sunt mai bune pentru tine. În general, mersul pe jos 30 de minute pe zi este o formă potrivită de mișcare pentru majoritatea oamenilor. Dacă ești o persoană altfel sănătoasă, poți face orice mișcare ți se pare potrivită, de la gimnastică în casă ori yoga până la mers pe bicicletă, sport la sală sau diverse sporturi de echipă.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
American Liver Foundation - A Healthy Diet, a Healthier Liver, a Healthier You
https://liverfoundation.org/for-patients/about-the-liver/health-wellness/nutrition/
NIH - Pathogenesis and Prevention of Hepatic Steatosis
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4836586/


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0