Sarcina iarna: cum te protejezi si cum iti intaresti imunitatea

În lunile de sarcină, în special iarna, este important să îți protejezi organismul și să eviți să te îmbolnăvești. Ce poți face în acest sens?

sarcina iarna frig

Aliatul tău cel mai de preț în perioada sarcinii îți este sistemul imunitar, așa că nu trebuie să treci cu vederea alimentele ori suplimentele care te ajută să lupți contra îmbolnăvirii, mai ales că sarcina devine o perioadă ceva mai dificilă în lunile de iarnă. Ca viitoare mămică, ești mai expusă riscului de infecții, de tuse și de răceală ori gripă, iar frigul din lunile reci poate duce la dureri și disconfort, mai ales că unele medicamente sunt interzise în sarcină.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Însă chiar și fără medicamente, poți face față iernii, te poți proteja și îți poți întări sistemul imunitar. Iată cum:

Bea suficientă apă pentru a rămâne hidratată

Iarna, mai ales din cauza temperaturilor scăzute, ne face să uităm de multe ori să bem apă, ceea ce nu este benefic pentru nimeni, cu atât mai mult pentru viitoarele mămici. Pentru că aerul este uscat, corpul are nevoie de o cantitate mare de apă și în timpul iernii. Nu fi tentată să înlocuiești apa cu alte băuturi, chiar dacă sunt variante sănătoase (cum ar fi apa de cocos și sucurile naturale). Reține că apa simplă este cea mai bună modalitate pentru a te menține hidratată.

Poartă haine călduroase, potrivite pentru frigul iernii

Cel mai important în aceste luni este să te simți confortabil și să porți haine călduroase. Îți poți cumpăra o jachetă călduroasă, pentru că aceasta te va ajuta să îți menții căldura corporală. Un pont bun ar fi să nu cumperi neapărat o geacă special creată pentru gravide, pe care să o porți doar câteva luni. O opțiune mai înțeleaptă ar fi să alegi o geacă de iarnă croită în așa fel încât să o poți purta și după ce naști. Aceasta îți va menține corpul încălzit, însă trebuie să te asiguri că o închizi cât mai bine.

Fă-ți vaccinul antigripal

Acesta este un sfat pe care medicii îl repetă în fiecare iarnă: este recomandat să te vaccinezi împotriva gripei, pentru că sistemul tău imunitar este afectat în timpul sarcinii. Specialiștii americani de la CDC (Centers for Disease Control and Prevention) subliniază că vaccinul antigripal este sigur pentru viitoarea mămică și pentru făt. În acest fel, vei evita complicațiile care pot să apară iarna din cauza gripei, și prin urmare, ești mai protejată pe toată durata sezonului gripei. E bine să-ți faci vaccinul antigripal în al doilea sau în al treilea trimestru de sarcină, când sistemul tău imunitar este cel mai slăbit, pentru a evita virusurile care pot fi mai violente în acest anotimp.

Spală-te pe mâini în mod regulat

Spălatul pe mâini cât mai des este cea mai bună modalitate prin care poți evita microbii și bacteriile, mai ales în timpul sarcinii. După ce îți rezolvi treburile prin oraș, plătești facturi, mergi la bancă sau la supermarket, este cel mai bine să îți speli mâinile de cum ai intrat în casă, înainte de a atinge alte suprafețe și de a lua contact cu orice persoană dragă cu care împărți locuința. Dacă ești în oraș și nu ai o baie unde să te speli cu apă și săpun, folosește un gel dezinfectant pentru mâini, cu 70% alcool, cum este, de exemplu Guard X.

Mergi la medic pentru a trata răceala în sarcină

Cele mai multe gravide sunt neliniștite din cauza unei eventuale răceli în sarcină și se tem că aceasta le-ar putea afecta bebelușul dacă vor lua medicamente care se eliberează fără prescripție medicală. Această teamă este normală, și dacă suferi de o răceală sau de gripă de mai bine de trei zile consecutive, ar trebui să mergi la cabinetul unui medic și să fii tratată pentru acea afecțiune. Discută cu medicul tău despre măsurile de precauție pe care trebuie să le iei. Reține că medicul îți va prescrie întotdeauna acele medicamente necesare, ținând cont de sănătatea ta și a fătului.

Stai în casă cât mai mult timp posibil

În perioada în care ești însărcinată, corpul tău este mai vulnerabil și mai sensibil în față bolilor în comparație cu alte perioade ale vieții. De aceea, ține cont de faptul că nu îți face bine ca organismul tău să fie expus condițiilor meteorologice extreme și nu e bine nici să te expui în anumite zone în care ai un risc mai mare de a lua bacterii, virusuri și microbi de la cei din jur. Când ești nevoită să ieși, poartă pe față o mască de protecție, care să-ți acopere bine nasul și gura.

Corpul tău, mai sensibil acum din pricina sarcinii, are nevoie de timp pentru a se adapta la temperaturile scăzute de afară după ce ai ieșit din locuință. Sfatul medicilor este să amâni orice ieșiri sau activități care nu sunt urgente, până când se îmbunătățesc condițiile meteorologice. Reține și că iarna există un risc mai mare, din cauza poleiului format pe străzi și trotuare, să cazi sau să te împiedici, așa că evită să ieși din casă dacă nu este vorba de un lucru urgent, cum ar fi vizitele regulate la medicul ginecolog.

Dieta trebuie să fie un aliat al sistemului tău imunitar

Iarna nu este tocmai un prieten al organismului nostru, mai ales că în sezonul rece apar frecvent diverse simptome ale unor boli cum ar fi gripa și răceala, de exemplu dureri de cap sau musculare, secreții nazale abundente sau chiar febră. Așa că acum este acel moment din an când fructele ar trebui să fie incluse obligatoriu în alimentația ta.

Dacă ești însărcinată și încerci să stai departe de medicamentele și remediile care se pot elibera fără prescripție medicală, este recomandat să incluzi mai multe legume și fructe proaspete în alimentația obișnuită. Consumul de fructe și legume contribuie la echilibrarea sistemului imunitar, ajutându-l să lupte contra bolilor și menținându-ți organismul hidratat, în același timp, deoarece toate conțin multă apă. Poți încerca, de exemplu, să ai câte o legumă crudă la fiecare masă și să consumi fructe între mese, pe post de gustare.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
NCT - Pregnancy tips for staying healthy in winter
https://www.nct.org.uk/pregnancy/worries-and-discomforts/common-discomforts/pregnancy-tips-for-staying-healthy-winter

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0