Oboseala post partum | Cum te afecteaza lipsa somnului in primii 1-2 ani de viata ai copilului

Sa ai grija de un bebelus poate fi o activitate extrem de solicitanta si de obositoare, mai ales in primele cateva luni dupa nastere, cand sugarul se trezeste de mai multe ori in timpul noptii. Insa de multe ori, mamicile observa ca aceasta stare de oboseala si extenuare se prelungeste, chiar si dupa ce copilul creste si invata sa mearga.

Mai mult, o cercetare arata ca persoanele care au devenit parinti se confrunta cu pana la 6 ani de privare de somn. Da, ai citit bine: 6 ani in care somnul din timpul noptii este mai putin odihnitor, mai scurt, intrerupt deseori.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Studiul* publicat in jurnalul "Sleep" a analizat tiparele de somn a 4659 de parinti germani, care au avut un copil intre anii 2008 si 2015, iar cercetatorii au descoperit ca durata somnului si satisfactia asociata orelor de somn in ceea ce-i priveste pe parinti nu au revenit la nivelurile de dinaintea sarcinii pana cand copilul nu a inceput clasa intai. Acest studiu, spun expertii, dovedeste ca privarea de somn nu se incheie atunci cand bebelusul creste, iar copilul este suficient de mare pentru a dormi singur in pat. Oboseala continua pe parcursul mai multor ani, chiar daca, teoretic, nu mai esti "proaspata" mamica sau lauza.

Impactul lipsei somnului in primii ani de viata ai copilului este vizibil in ceea ce le priveste pe mamici. Este bine sa retii ca nu esti singura afectata - daca esti in mod constant obosita, intreaga familie va simti efectele.

Extenuarea cronica (sau oboseala cronica) are riscuri reale, chiar daca ai fi tentata sa le ignori. Faptul ca nu dormi suficient iti afecteaza capacitatea de a functiona. Ai riscuri mai mari de a face anumite greseli atunci cand esti obosita, mai ales daca ai inceput si serviciul dupa o perioada de concediu de maternitate. Ai riscuri mai mari de a aluneca si de a cadea, de a te taia atunci cand toci legumele pentru a pregati masa ori de a uita sa pui centura de siguranta la scaunelul copilului, cand vreti sa plecati cu masina undeva.

Unele dintre cele mai ingrijoratoare riscuri apar atunci cand mamicile afectate de lipsa somnului se urca in masina. Studiile au comparat riscurile de a conduce masina in stare de somnolenta (in lipsa somnului) cu riscurile de a conduce in stare de ebrietate - se estimeaza, potrivit statisticilor de peste hotare, ca sunt cauzate 100.000 de accidente rutiere pe an. Si cu toate acestea, mamicile care niciodata nu s-ar urca la volanul masinii, impreuna cu micutii lor, dupa ce au baut cateva pahare de vin conduc autoturismul obosite si extenuate in fiecare zi.

Ce poti face pentru a combate oboseala si surmenajul?

Cere ajutorul cuiva, daca nu il primesti inca - Discuta cu partenerul tau si impartiti sarcinile legate de bebelus si de locuinta, iar pana cand nu vei avea mai multa energie, partea lui de treburi ar trebui sa fie mai mare decat a ta. Spune-i cat de extenuata te simti, nu ii face reprosuri, si spune-i ca faptul ca intervine si te ajuta te va face sa te simti mai bine, mai repede. Si mama ta, si soacra, cat si cele mai bune prietene iti pot da o mana de ajutor, trebuie doar sa le ceri asta.

Alege sa o iei pe "scurtaturi" - Profita de fiecare resursa care te poate ajuta sa reduci volumul de munca: poti apela la serviciile unei firme pentru a-ti comanda si pentru a-ti aduce cumparaturile direct acasa, ca sa faci un drum pana la supermarket cu copilul sau apeleaza la serviciile unei firme pentru a-ti curata locuinta, covoarele, geamurile, perdelele etc.

Dormi atunci cand doarme si copilul (daca este posibil) - Da, poate ca ai mai auzit acest sfat atunci cand era bebelus, in primele saptamani cand l-ati adus acasa. Si probabil ca ti se pare un lucru imposibil de facut acum, mai ales cand exista atat de multe lucruri de care trebuie sa ai grija cand cel mic doarme. Insa daca te intinzi in pat doar 15-20 de minute in timp ce micutul tau doarme in timpul zilei, te vei simti mai bine atunci cand el sau ea se va trezi.

Daca surmenajul tau pare ingrijorator, discuta cu medicul tau sau cu alt specialist, ca sa fii sigura ca oboseala nu are o cauza psihologica ascunsa.

Ai grija de tine si intreaba-ti medicul de familie sau alt specialist ce suplimente iti poate recomanda - Chiar daca esti ocupata si trebuie sa ai grija de copil si de locuinta, nu uita sa ai grija de tine in primul rand. Mananca la timp, nu sari peste mese, dormi in reprize scurte in timpul zilei (daca nu ai revenit inca la serviciu), bea multa apa, pentru ca hidratarea este esentiala si ia suplimente care ajuta la buna functionare a creierului si a memoriei. Medicul iti poate recomanda, asadar, pentru a combate oboseala, suplimente ce contin vitamina B12, fier, vitamina B6, magneziu, vitamina D3, ginseng, Omega 3, seleniu, luteina si ginseng.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Sursa foto: Shutterstock

Bibliografie:

  • *Studiul "Long-term effects of pregnancy and childbirth on sleep satisfaction and duration of first-time and experienced mothers and fathers", publicat in 2019, in Sleep, autori: David Richter, Michael D Krämer, Nicole K Y Tang, Hawley E Montgomery-Downs, Sakari Lemola.
  • WebMD - https://www.webmd.com/sleep-disorders/features/moms-sleep-deprivation#1

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0