Colesterolul mare in sarcina: ce poti face ca sa previi complicatiile

Afectiune numita si hipercolesterolemie, valoarea mare a colesterolului inseamna ca ai prea multe lipide in sange, iar acestea pot cauza unele probleme.

Colesterolul este, insa, un tip de grasime de care organismul tau are nevoie pentru a putea functiona, insa cand exista in exces, acesta poate sa determine blocaje in artere, poate reduce diametrul vaselor de sange (acestea se ingusteaza) si poate creste riscul de boala coronariana si de accident vascular cerebral.

Pentru ca in timpul sarcinii, colesterolul mare nu are semne care sa indice prezenta unor probleme, este important sa mergi la medic, pentru ca printr-un simplu test de sange, se poate determina valoarea colesterolului tau (intreaba-ti medicul mai multe despre profilul lipidic).

Daca in urma analizei de sange, s-a dovedit ca ai colesterolul marit, este extrem de important sa ai o discutie cu medicul tau curant, care iti va explica ce masuri trebuie sa adopti, mai ales ca esti insarcinata, mai ales ca sarcina este o perioada in care organismul tau trece prin niste schimbari drastice, atat la exterior, cat si la interior. De pilda, volumul sangelui creste, iar tensiunea arteriala poate creste si ea, pentru ca organismul sa se acomodeze cu volumul mai mare de lichide. Si glicemia poate creste acum, iar expertii spun ca valoarea colesterolului, o substanta care ajuta digestia si indeplineste si alte roluri in corp, poate fi afectata in timpul sarcinii.

Ce poti face ca sa tii sub control colesterolul sau sa previi cresterea valorii colesterolului in timpul sarcinii?

Medicul tau iti va explica faptul ca exista unele modalitati simple prin care poti controla colesterolul in lunile de sarcina, astfel incat acesta sa nu creasca peste valorile normale:

Mananca alimente bogate in fibre

Fibrele dietetice se gasesc in foarte multe fructe, cereale integrale si in legume si sunt esentiale pentru o dieta echilibrata. In plus, atat fibrele solubile, cat si cele insolubile scad valoarea colesterolului atat la femeile insarcinate, cat si la cele care nu asteapta un bebelus.

Fa miscare in mod regulat

Studiile arata ca femeile active din punct de vedere fizic, in special in primul trimestru de sarcina, au valori mai mici ale colesterolului decat femeile care sunt sedentare. Asadar, poti continua sa faci exercitii fizice nu foarte solicitante in timpul sarcinii. Alege exercitii de intensitate mica spre moderata, pentru a nu iti solicita prea tare inima: cele pe bicicleta eliptica, mersul pe banda de alergare, mersul pe jos, urcatul pe scari si alte activitati simple care te pot ajuta sa reduci LDL-colesterolul.

Hidrateaza-te si nu consuma cofeina

Este important sa bei suficienta apa, mai ales daca faci miscare in mod regulat. De ce? Pentru ca deshidratarea poate duce la o crestere a lipoproteinelor cu densitate mica (numite LDL-colesterol sau "colesterol rau"). Expertii recomanda sa eviti bauturile sau produsele ce contin cofeina si zaharuri rafinate, pentru ca aceasta masura te va ajuta sa reduci nivelul trigliceridelor in sarcina.

Aportul de grasimi trebuie tinut sub control

Inainte de a reduce cantitatea de grasimi pe care o consumi, discuta neaparat cu medicul tau curant sau cu un nutritionist. Specialistul va putea sa iti recomande cantitatea minima de grasimi pe care ai voie sa o consumi, pe zi, pentru buna dezvoltare neurologica a bebelusului din burtica ta.

Este important sa consumi surse bune de grasimi sanatoase, cum ar fi: uleiul de masline, nucile, pestele gras, uleiul de in etc., iar daca nu ai o dieta bogata in grasimi sanatoase, intreaba-ti medicul ce suplimente alimentare iti poate recomanda in sarcina, pentru ca unele pot sa ajute. De pilda, unele suplimente cu drojdie de orez rosu pot contribui la scaderea colesterolului, iar cele care contin Omega 3 pot sa scada trigliceridele.

Alte masuri pentru un stil de viata sanatos, ca sa previi complicatiile cauzate de colesterol

Retine ca daca ai o sarcina sanatoasa, aceasta te va ajuta sa mentii valoarea colesterolului sub control. Este important sa mananci echilibrat, sa consumi multe fructe si legume, sa eviti alimentele prajite si alimentele grase si sa faci miscare sau anumite exercitii - daca medicul tau isi da acordul si nu exista pericole pentru bebelus.

Un stil de viata sanatos include, pe langa o dieta echilibrata, si evitarea fumatului si consumului de alcool in timpul sarcinii, pentru ca acestea din urma pot agrava complicatiile pe care le scoate la iveala valoarea mare a colesterolului.

Pentru ca si stresul poate influenta cresterea colesterolului, este bine sa fii cat mai relaxata si sa faci cateva exercitii simple de respiratie, sa meditezi si sa practici yoga, pentru ca si aceste activitati pot contribui la o sarcina sanatoasa.

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0