Ce să mănânci și ce să eviți de Sărbători dacă ești însărcinată

Mesele bogate de Crăciun şi Revelion sunt, pentru cei mai mulţi dintre noi, o bucurie, însă sarmalele, fripturile, piftia, caltaboşii, cârnaţii, salatele cu maioneză, toate conţine foarte multe grăsimi, calorii şi de multe ori cad foarte greu la stomac. Iar dacă ești însărcinată trebuie să ai  mult mai multă grijă. Iată lista de alimente pe care să le eviți în această perioadă din an.

Carnea care nu este preparată termic suficient

Carnea este indicată în timpul sarcinii, atâta timp cât este bine gătită. Cea care este insufiecient preparată poate duce la contaminarea cu toxoplasma (parazitul cauzează boala numită toxoplasmoza care poate fi extrem de periculoasă pentru copil iar contaminarea în primul trimestru de sarcină poate duce la pierderea sarcinii). Dacă mănânci în oraș, cere să ți se aducă friptură bine preparată și evită burgerii.

Maioneza și dressingul pentru salate preparate acasă

Maioneza făcută după reţeta tradiţională conţine gălbenuşuri crude și există pericolul contaminării cu salmonella. Încearcă să renunți la maioneză pe perioada sarcinii, iar ca dressing pentru salate folosește doar lămâie cu sare și ulei de măsline. 

Brânzeturile moi

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Brânzeturile moi (Brie, Camembert, Roquefort, Gorgonzola, feta și brânză albastră) sunt delicatese la masa de sărbătoare. Dar dacă ai văzut ambalajul și ai citit cuvântul „pasteurizat” pe el, nu există nicio garanție că aceste brânzeturi nu sunt făcute din lapte crud, care poate conține listeria (bacterie cauzatoare de boli care pot fi extrem de problematice pentru gravide). Iar dacă mănânci în oraș, evită mâncărurile cu sosuri de acest tip (de exemplu paste sau pizza quarto formaggi sau mușchi de vită cu sos de brânză). Aceste brânzeturile nobile ar trebuie evitate complet pe toată perioada sarcinii nu doar acum de Sărbători. Vestea bună este că toate celelalte brânzeturi sunt în regulă, așa că nu ezita să pui pe platoul cu aperitive brânză cheddar, halloumi sau parmezan. 

Mezelurile

În perioada Sărbătorilor, obișnuim să punem pe platouri multe mezeluri. Evită-le pe cele care au un grad mare de perisabilitate, inclusiv crenvuștii. Bacteria listeria se poate dezvolta și la temperaturi scăzute, ca cele din frigiderul tău.

Fructe și legume nespălate

Fructele și legumele nu trebuie să lipsească din meniul tău de Sărbători (și nu numai), dar asigură-te că le speli bine sub un jet de apă. Toxoplasma poate trăi pe fructele sau legunmele nespălate și atunci riscul de contaminare este crescut.

Peștele cu mercur

De multe ori, la masa de Revelion înlocuim preparate cu pește. Este important să fii atentă însă ce tip de pește consumi. Peștele gras ar trebui consumat puțin, din cauza riscului de poluanți precum mercurul, iar scoicile crude (împreună cu rechinul, peștele sabie și macroul) ar trebui evitate în totalitate. Alege în schimb pește care să aibă mai puțin mercur în compoziție precum somonul proaspăt (nu afumat), codul sau tonul conservat fără ulei. 

Sushi și fructele de mare

În perioada sarcinii stai departe și de sushi și de fructele de mare. Deși mâncarea pe bază de pește și fructe de mare este o sursă bună de proteine, totuși fructele de mare crude pot fi o sursă de paraziți și bacterii foarte periculoase. În ceea ce privește sushi, este recomandad doar dacă știi că peștele crud a fost înghețat mai întâi. Altfel, poate dezvolta și susține bacteria listeria.

Mâncărurile care au stat prea mult expuse la masa de petrecere

Chiar dacă va trebui să-ți refuzi familia sau prietenii, evită să mănânci alimente care au stat la temperatura camerei mai mult de 2 ore. Termenul maxim permis este de 1 oră, iar tu trebuie să ai grijă la toate alimentele perisabile. 

Laptele nepasteurizat

Fie că vrei să îl adaugi în cafea, fie că vrei să-l consumi într-o altă formă, evită laptele nepasteurizat și verifică întotdeauna eticheta produsului.

Alcoolul

Orice băutură, chiar în cantitate foarte mică poate fi dăunătoare în sarcină. Așa că renunță la orice pahar, fie că este vorba de vin, bere, cocktail sau oricare alt produs care poată să conțină alcool (spre exemplu bomboanele cu vișine și alcool).

Sucul proaspăt din fructe

Sucurile proapete stoarse la restaurant, în supermarketuri sau acasă nu sunt pasteurizate, așa că se pot dezvolta ușor bacterii de tipul salmonella sau E.coli. Încearcă să consumi doar sucuri pe care scrie pasteuruzat pe cutii și 100% fruct.

 

 

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
https://patient.info/news-and-features/foods-to-avoid-on-holiday-if-youre-pregnant
https://www.whattoexpect.com/pregnancy/holiday-foods-to-avoid-during-pregnancy
https://www.passeportsante.net/fr/grossesse/Fiche.aspx?doc=aliments-grossesse


 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0