Retenția de apă: cauze și soluții eficiente

La persoanele sănătoase, retenția de apă este mai frecvent întâlnită la femei, fiind mai degrabă legată de hormonii sexuali. Astfel, estrogenii sunt responsabili de retenția de apă și fragilizarea capilară, iar progesteronul de contracararea edemului și turgescența (umflarea) țesuturilor.

O menstruație neregulată, deficitul de progesteron, tratamentul cu anticoncepționale sau instalarea menopauzei pot duce la apariția celulitei și retenției de apă. La bărbați, dar și la unele femei edemul apare și în anumite patologii, de regulă cardiovasculare, în insuficiența venoasă, afecțiuni hepatice sau renale sau în cazul unui consum excesiv de sare și alcool.

Retenția de apă se poate localiza la nivelul membrelor, cu precădere la cele inferioare, gambe, tălpi, dar și la nivelul feței, mai ales în jurul ochilor, pleoapei superioare și inferioare și în zona suborbiculară.

Cum poți combate retenția de apă

1. Bea apă

Deși multe persoane care rețin apă tind să bea mai puține lichide tocmai ca să scape de această problemă, recomandarea este exact invers. După dictonul „cui pe cui se scoate”, o hidratare corespunzătoare poate duce la eliminarea retenției. Întrucât apa din organismul nostru se reînnoiește în totalitate la 30-35 de zile, trebuie ca permanent să-i furnizăm organismului apă proaspătă pentru a-și menține și o alcalinitate corespunzătoare, în jurul pH-ului fiziologic de 7,34. Menținerea acestei valori este importantă pentru a susține procesele naturale de detoxificare și prevenirea retenției, dar și a unor boli grave.

Ca să verificăm dacă am consumat suficientă apă, trebuie să ne verificăm aspectul urinei, care trebuie să fie diluată, incoloră sau deschisă la culoare, cu un miros cât mai slab. Dacă nu bem apă și nu ne apropiem de acel pH, organsimul va stoca apa existentă și nu o va reînnoi, fenomen care promovează retenția.

Și unele alimenete concentrate în zaharuri, proteine, acid uric, uree, nitrați, sodiu vor duce la acest fenomen, organsimul căutăndu-și un aliat în apa existentă, pe care o păstrează în țesuturile de la nivelul membrelor, cu precădere, dar și a feței, că sa asigure un mediu cât mai alcalin. Pielea și chiar tenul suferă ca aspect, tonus și elasticitate, noi ne simțim greoi și întreaga stare este afectată. 

Această retenție se poate traduce și prin câteva kilograme în plus la cântar, catalogate drept „îngrășare”, care de fapt nu constau în grăsime, ci în apă în exces. De aici și confuzia că ceaiurile cu efect diuretic ar fi „de slăbir”. Însă în cazul retenției hidrice, ele se pot dovedi într-o oarecare măsură de folos, acționând delicat, cu condiția să nu persistăm în greșeala consumului de sare în exces sau a substanțelor enumerate mai sus.

E bine să bem zilnic aproximativ 8 pahare cu apă, eventual cu puțină zeamă de lămâie, dar nu sucuri și alte băuturi pe care le considerăm tot în categoria lichide.

2. Consumă alimente cu efect diuretic și elimină excesul de sare, cofeină și alcool.

Alimentele cu efect diuretic sunt:

  • anumite legume și condimente: ceapa și usturoiul, țelina, sparanghelul, pătrunjelul, frunzele de păpădie, leurda, ienupărul, mătasea de porumb, ghimbirul, cozile de cireșe.
  • Acestea se folosesc în salate și mâncăruri gătite, iar din mătase de porumb și cozi de cireșe se face ceai duretic. Acesta contribuie la eliminarea lichidelor reținute în exces în corp și, în plus, elimină și nisipul pe care unele persoane îl formează la rinichi.
  • anumite fructe: pepenele verde, ananasul, grepfrutul, zmeura și prunele.
  • Aceste fructe trebuie consumate proaspete și fără adaos de zahăr.

De asemenea, ai girjă la consumul de sare. Multe alimente conțin sare în mod natural, iar altora le adăugăm noi, de multe ori mai multă decât ar fi necesar. Limitează-te la a pune peste mâncăruri cel mult 6 g de sare pe zi. Cofeina și alcoolul trebuie și ele consumate cu moderație, nu mai mult de o cană de cafea cu cofeină pe zi și nu mai mult de un pahar cu vin.

 3. Nu uita de exercițiile fizice

Sportul regulat ajută la eliminarea excesului de lichid și sare din organism prin stimularea circulației, a transpirației și a fluxului urinar. Fie că mergi pe jos, în plimbări de minimum 30 de minute, că înoți, mergi la sală, alergi sau mergi cu bicicleta, mișcarea ajută la îmbunătățirea circulației și la tonifierea întregii musculaturi a membrelor inferioare, dar și abdominale. Sportul trebuie însoțit de un consum adecvat de apă pentru a stimula și susține aceste procese fiziologice. 

 

 

Sursă foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0