„Ceață mintală” - cauze și remedii

Ți se întâmplă să intri într-o cameră și să uiți de ce te-ai dus acolo ori să suni pe cineva, dar să nu mai știi motivul pentru care ai făcut-o? Această „ceață mintală” poate avea o sumedenie de cauze, dar și o mulțime de remedii așa că nu trebuie să te alarmezi. De vină pentru această tulburare pot fi: dezechilibrele hormonale, stresul, malnutriția, dereglări ale nivelului de zahăr din sânge, afecțiunile tiroide, insomnia, oboseala cronică, sarcina sau afecțiunile autoimune.

Din ce cauze poate să apară „ceața mintală”

Termenul de „ceață mintală” nu este unul medical, cadrele medicale folosind mai degrabă noțiuni precum „confuzie”, „lipsa claritățîi mentale” ori „lipsa concentrării”. De vină pentru această tulburare pot fi problemele precum: dezechilibrele hormonale, stresul, malnutriția, dereglări ale nivelului de zahăr din sânge, afecțiunile tiroide, insomnia, oboseală cronică, sarcina, afecțiunile autoimune, demență și anumite tratamente medicamentoase.Discută cu medicul tău despre această tulburare și, împreună, veți reuși să descoperiți cauza apariției sale.

Ce simptome are „ceața mintală”

Această problemă vine la pachet cu următoarele simptome:

  • Lipsa energiei, oboseală
  • Irascibilitate
  • Probleme de concentrare
  • Dureri de cap
  • Tulburări de memorie
  • Pierderea motivației
  • Depresie ușoară
  • Anxietate
  • Confuzie
  • Insomnie

Specialiștii susțin că „ceață mintală” este o interacțiune a factorilor psihici cu cei cognitivi și de percepție. În cele mai multe cazuri, această problemă își are rădăcinile în stilul de viață nesănătos, care favorizează apariția inflamației și a dezechilibrelor hormonale.

Cum poți estompa și preveni „ceață mintală”

O serie de factori ce țin de stilul de viață pot declanșa ori accentua „ceață mintală”. Schimbările dietetice, unele suplimente și chiar și mici modificări în rutina zilnică te pot scăpa de această problemă.
Crearea unor noi conexiuni neuronale, precum și fortificarea conexiunilor vechi sunt importante pentru menținerea creierului în formă. Pentru a întări conexiunile neuronale existente, poți juca tot felul de jocuri ale minții, poți face mici schimbări precum spălarea pe dinți cu mâna stânga în loc de cea dreaptă, dar poți și să înveți ceva nou precum o limba străină. De asemenea, poți încerca să mergi la serviciu sau să vii acasă pe alt drum decât cel cu care ești obișnuit sau să înveți să cânți la un instrument.

Și sportul, în special plimbările și alergările, creează conexiuni noi la nivelul hipocampului, partea creierului responsabilă cu învățatul și memoria. O plimbare de 30 de minute alături de o persoană cu care să și poți purta o discuție plăcută te revigorează și fizic, și psihic.

Somnul este, de asemenea, foarte important întrucât ajută la stabilizarea conexiunilor noi, dar și la așezarea informației. Ai grijă să respecți cele 7-8 ore de somn pe noapte. Ca să ai un somn liniștit, ia cina cu 3-4 ore înainte de a merge la culcare, nu bea nimic cu cofeină după ora 15:00 și evită să stai cu ochii în ecranul telefonului cu o oră înainte de culcare. 

Din punct de vedere al dietei, reducerea consumului de zahăr poate fi de mare ajutor în prevenirea problemelor cu memoria. Evită zahărul alb, dulciurile din comerț și băuturile acidulate îndulcite, precum și îndulcitorii artificiali. Și cantitățile de carbohidrați simpli și de alcool trebuie reduse. Limitează-te la un pahar cu vin sau cu bere pe zi.

Dietă mediteraneană pare să fie cea mai sănătoasă pentru creier, aceasta fiind ideală pentru persoanele care suferă de confuzie mintală. Poți adopta o asemenea dietă mărind aportul de fructe și legume consumate, dar și pe cel al grăsimilor sănătoase precum uleiul de măsline, avocado, uleiul de cocos ori peștele gras (somon, ton, hering, sardine). Evită lactatele grase, pâinea albă și carnea roșie. Un pahar cu vin roșu este recomandat în această dietă.

Suplimentele alimentare pot fi și ele de ajutor, însă acestea trebuie luate numai la recomandarea medicului. Este important să se știe că aceste produse au rolul de a suplimenta nutrienții din alimentație, nu de a îi înlocui. Omega 3, vitamina C, vitamina E,  coenzima Q10, vitamina B6, magneziul, phosfatidilserina sunt în mod deosebit folosite pentru combaterea tulburărilor de această natură.

Alergiile alimentare pot fi și ele de vină pentru „ceață mintală”, intoleranța la lactoză fiind, spre exemplu, responsabilă pentru această problemă. Alergia alimentară cauzează reacții inflamatorii, care afectează în mod direct modul în care sunt absorbiți nutrienții de către organism, precum și modul în care sunt hormonii sintetizati.  

 

 

Sursa foto: Shutterstock 
 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0