Sunt telefoanele inteligente benefice sau nu pentru sanatatea mentala a copiilor?

Parintii sunt ingrijorati, de cele mai multe ori pe buna dreptate, de cat timpul petrecut de copii in fata ecranului. In prezent, noile cercetari sugereaza ca atunci cand copiii care risca sa dezvolte probleme mentale, petrec mult timp in fata telefoanelor inteligente sau altor dispozitive digitale, acestia sunt mai predispusi sa dezvolte probleme de atentie sau de comportament perturbator.

sunt-telefoanele-inteligente-benefice-sau-nu-pentru-sanatatea-mentala-a-copiilor

Dar nu toate stirile sunt rele. Cercetatorii au identificat si un beneficiu al timpului petrecut in fata ecranului. Atunci cand copiii trimiteau mai multe mesaje pe zi, pareau mai putin nelinistiti si depresivi. „Aceste constatari sugereaza ca in cazul adolescentilor care se confrunta deja cu acest risc, utilizarea intensiva poate amplifica problemele existente” a precizat co-autorul studiului, Candice Odgers. Dar Odgers a adaugat ca „nu putem afirma ca utilizarea tehnologiei provoaca aceste probleme.” Aceasta este profesor de psihologie si neurostiinte la Sanford School of Public Policy a Universitatii Duke din Durham, North Carolina.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Dispozitivele electronice precum telefoanele inteligente si tabletele au atat devenit de raspandite incat un studiu din 2015 a aratat ca majoritatea bebelusilor le folosesc inainte sa ajunga la varsta de 2 ani.

Alte cercetari sugereaza ca site-urile de socializare ca Facebook le ofera diferite beneficii copiilor, inclusiv oportunitati privind educatia si crearea de legaturi. Dar exista si riscuri potentiale, ca hartuirea online. Odgers si colegii sai au revizuit recent rezultatele celorlalte studii. Acestia au descoperit „mult mai multe dovezi de asocieri pozitive intre utilizarea tehnolgiei de adolescenti și relatiile lor sociale decat ne-am astepta, avand in vedere temerile larg raspandite legate de faptul ca adolescentii folosesc tot mai mult tehnologia” a spus aceasta. 

Cu toate acestea, Odgers a precizat ca „inca nu stim daca practicile de utilizare sau conectarea constanta a adolescentilor au efecte asupra sanatatii mentale, relatiilor si dezvoltarii.” 

Pentru noul studiu, 151 de copii intre 11 si 15 ani au primit telefoane inteligente de la cercetatori. Copiii locuiau in cartiere sarace din Statele Unite, despre care se considera ca risca sa dezvolte probleme de sanatate mentala. Aproximativ 60% dintre participanti au fost caucazieni. Telefoanele inteligente au sunat de trei ori pe zi trei luni, alertandu-i pe participanti ca trebuie sa raspunda pe scurt la intrebarile legate de cum se simt. Copiii au raspuns si la intrebari despre cat de mult folosesc in fiecare zi tehnologia digitala.

 

 

„Prin monitorizarea intensiva a copiilor cu ajutorul telefoanelor mobile, am reusit sa vedem cum se schimbau anumite simptome ale adolescentilor in zilele in care foloseau tehnologia digitala, spre deosebire de zilele in care nu faceau acest lucru. De asemenea, am vrut sa-i monitorizam pe adolescenti la inceputul adolescentei, o perioada importanta atat pentru dezvoltarea problemelor de sanatate mentala, cat si in ceea ce priveste folosirea tot mai mare a tehnologiilor digitale” a spus aceasta.

Oamenii de stiinta au descoperit ca adolescentii petreceau in medie, aproximativ 2,3 ore pe zi pe telefoanele inteligente sau alte tehnologii digitale. In medie, au trimis 41 de mesaje pe zi. Copiii au inregistrat mai multe simptome ale tulburarii de hiperactivitate cu deficit de atentie si tulburari de comportament in zilele in care au folosit cel mai mult tehnologia. Printre simptomele de tulburare de comportament se numara minciunile, sfidarea si incalcarea regulilor, potrivit U.S. National Library of Medicine (Bibliotecii Nationale de Medicina).

Cu toate acestea, simptomele de depresie si anxietate au scazut in zilele in care copiii au trimis cele mai multe mesaje. In ceea ce priveste cresterea problemelor de atentie si comportament in zilele in care se utiliza tehnologia mai mult, Odgers sustine „ca e posibil sa nu fie provocate de tehnologie.” „Aceste constatari sugereaza ca pentru adolescentii care se confrunta deja cu acest risc, utilizarea ridicata poate amplifica problemele existente” a spus aceasta.

Dar e posibil sa nu fie vorba despre un cerc vicios de utilizare ridicata, probleme mai multe si apoi utilizare si mai ridicata. Cu privire la posibila legatura dintre numarul mare de mesaje si diminuarea anxietatii, Odgers sustine „ca majoritatea adolescentilor stau pe internet si se conecteaza in mod pozitiv, spre deosebire de relatiile sociale fata in fata.

 

 

„Pentru a imbunatati sanatatea mentala a adolescentilor, trebuie sa intelegem cum folosesc dispozitivele pentru a obtine sprijin social si a se conecta cu cei de pe retelele lor de socializare atat in mod pozitiv, cat si in mod negativ” a explicat aceasta. Odgers sprijina recomandarile Academiei Americane de Pediatrie care sugereaza ca parintii impun in mod constant limite legate de timpul petrecut online in cazul copiilor cu varsta peste 6 ani si se asigura ca „nu inlocuieste somnul corespunzator, activitatea fizica si alte comportamente esentiale pentru sanatate.”

Ozlem Ayduk este profesor de psihologie la Universitatea California, Berkeley. Aceasta a fost de acord ca restrictionarea timpului petrecut in fata ecranului este potrivita. „Nu ar trebui sa fie nelimitat” a spus aceasta, adaugand ca nu ar fi intelept sa le interzicem complet copiilor sa petreaca timp online. „Nu este atat de simplu” a spus aceasta. „Trebuie sa se simta inclusi si acceptati” a precizat Ayduk.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursa articol: New York Times

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0