Sa ne bronzam sanatos - alegeti lotiunea si alimentele potrivite

Factorul de protectie solara potrivit variaza in functie de nuanta pielii, dar si timpul si intensitatea soarelui la care doresti sa te expui.

In conditiile de zi de zi, in care expunerea este relativ limitata si va petrceeti majoritatea timpului in birou, pentru pielea deschisa la culoare expusa, precum fata, decolteul, bratele si gambele, se recomanda sa utilizati o protectie solara cu un SPF mai mare, in timp ce pentru pielea mai maslinie, SPF poate avea o valoare mai mica.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

In conditiile de plaja, la piscina in aer liber sau la mare, pentru a asigura protectia pielii impotriva razelor ultraviolete, este important sa se aplice in mod corect lotiunile de protectie solara, intr-un strat uniform, care trebuie reaplicat la fiecare doua ore de expunere la soare sau dupa contactul cu apa de mare sau de piscina ori bazin. In plus, pentru o mai buna protectie a pielii puteti opta, de asemenea, pentru anumite alimnete care ofera o protectie solara indirecta, prin antioxidantii continuti.

Desi protejarea pielii impotriva efectelor nocive ale soarelui este importanta in profilaxia arsurilor si cancerului de piele, protectia solara scade capacitatea de productie a vitaminei D care se realizeaza in hipoderm sub actiunea ultravioletelor. Prin urmare,pentru o productie adecvata de vitamina D, este de dorit sa stati la plaja fara utilizarea de protectie solara aproximativ 15 minute, inainte de ora 10 si /sau dupa ora 16.

 

 

Factorul de protectie solara descris in functie de tipul de piele:

  • FPS intre 30 si 60 recomandat pentru pielea alba, cu pistrui, pielea se arde foarte usor si nu se bronzeaza, ci mai degraba se inroseseste
  • FPS intre 20 si 30 recomandat pentru pielea maro deschis, parul inchis ( saten sau negru), care, uneori, se poate arde, dar cu toate acestea, se bronzeaza
  • FPS intre 5 si 15 recomandat pentru pielea masliniu inchis, care isi mentine culoarea si in sezonul rece, rareori se arde si se bronzeaza intens si cu usurinta

 

Informatiile importante care trebuie citite pe eticheta lotiunii de protectie solara contin informatii privind protectia pentru razele ultraviolete de tip A si B (UVA si UVB). Protectia UVB asigura o protectie impotriva arsurilor solare, in timp ce protectia UVA garanteaza o protectie impotriva imbatrânirii premature a pielii si a cancerului de piele.

Cum se aplica in mod corect protectia solara

  1. Pentru a utiliza lotiunile de protectie solara eficient acestea ar trebui aplicate chiar si in zilele fierbinti, in care soarele este partial acoperit de nori;
  2. Aplicarea protectiei solare se face pe pielea uscata cu cel putin 1 ora inainte de expunerea la soare;
  3. Se reface stratul protector de protectie solara la fiecare doua ore;
  4. Se utilizeaza o protectie solara specifica pentru culoarea pielii;
  5. In plus fata de protectia solara, de asemenea, ar trebui sa foloseasca un balsam de buze si o protectie solara adecvata pentru ochi;
  6. Aplicati stratul protector uniform pe tot corpul, de la picioare pana la urechi;
  7. Evitati expunerea prea multa si directa la soare, alternand cu zone de umbra
  8. Incercati orice lotiune de plaja noua cu 12 ore inainte de a merge la plaja, aplicand putin in spatele urechii, pentru a vedea daca nu dezvolta alergii sau reactii de sensibilizare. Dealfel, faceti acest test de fiecare data pentru a vedea daca sunteti alergic la lotiunile de protectie solara sau ori de câte ori cumparati un nou brand de cosmetice.
  9. Cereti la magazinele de cosmetice mostre ambalate individual, care au de fapt acest scop principal si ajuta la prevenirea reactiilor alergice in organism.
  10. Alte sfaturi importante pentru a va proteja de soare este sa stati alternativ sub umbrela, sa folositi ochelari de soare pentru protejarea corneei si structurilor delicate ale ochiului si o palarie cu borduri largi.

 

Produsele cosmetice cu protectie solara

Multe produse cosmetice, cum ar fi cremele si machiajul, au factor de protectie solara in compozitie, ajutând in ingrijirea pielii. Mai mult, exista, de asemenea, produse care sunt imbogatite cu substante care previn aparitia ridurilor si a petelor pe piele, cum ar fi vitaminele A, C, D si E.

In cazul in care nu exista pericolul de a se uda machiajul sau indeparta prin transpiratie, se poate atinge gradul de protectie solara numai cu machiaj, folosind pudra peste fondul de ten cu factor de protectie, de exemplu. In caz contrar, este necesar sa se spele pe intreaga fata si sa se refaca machiajul, folosind o baza continand factor de protectie adecvat.

 

 

Alimentele care protejeaza pielea

Alimente care ajuta la protejarea pielii sunt cele bogate in carotenoizi, deoarece acestea stimuleaza productia de melanina, substanta care da culoarea pielii si ofera protectie impotriva ultravioletelor. Un alt atuu al betacarotenului il reprezinta faptul ca are proprietati de antioxidant, care intareste sistemul imunitar la nivelul dermului si are un rol de prevenire a diverselor afectiuni cutanate si cancerului de piele.

Principalele alimente bogate in carotenoide sunt in general cele de culoare rosie sau portocalie, dar exista si unele legume cu frunze verzi care il contin, precum broccoli sau kalele. Cele mai bogate insa sunt cele viu colorate in portocaliu si rosu, precum ​​acerola, mango, pepenele, rosiile si sucul de rosii, caise, piersici, morcovii, guava, dovleacul, varza rosie, ardeiul rosu sau portocaliu si papaya. Aceste alimente ar trebui sa fie consumate zilnic pentru a prelungi bronzul si pentru a proteja pielea.

Iata contintul in betacaroten (masurat in mg) al alimentelor bogate in caroten beta-caroten si continutul caloric, pentru persoanele precocupate si de o silueta armonioasa, calculat la 100g:

  • Acerola 2600mg 33 calorii
  • Mango 1400mg 51 calorii
  • Pepene galben 2200mg 29 calorii
  • Pepene rosu 470mg 33 calorii
  • Papaya copt 45mg 610 calorii
  • Piersica 330mg 51,5 calorii
  • Guava 54mg 420 calorii
  • Fructul pasiunii 610mg 64 calorii
  • Broccoli 1600mg 37 calorii
  • Dovleac 2200mg 48 calorii
  • Morcov 2900mg 30 calorii
  • Kale 3800 90 de calorii
  • Sucul proaspat de rosii 540mg 11 calorii
  • Pasta de tomate 1100mg 61 calorii
  • Spanac 2400mg 22 calorii

 

In afara de produsele alimentare, beta-carotenul poate fi administrat sub forma de suplimente ce pot fi cumparate din farmacii. Doza zilnica de beta-caroten se poate regasi intr- o capsula de 500 mg pe zi. Consumul excesiv de capsule de beta-caroten sau de ​​alimente ce il contin poate genera o colorare temporara a acesteia, numita carotenemie, care insa revine la normal in conditiile reducerii consumului acestor alimente.

Alimentele bogate in beta-caroten si licopen

Alimentele bogate in beta-caroten si licopen au de asmeneea, rol protector si de stimulare a imunitatii cutanate si sunt sucul de tomate, portocalele, mango, strugurii si spanacul, de exemplu. Beta-carotenul si licopen sunt doi antioxidanti importanti pentru sanatatea pielii si consumand zilnic alimente bogate in acesti nutrienti, pielea devine mai luminoasa si frumoasa.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Contacteaza Expertul DOC! Trimite aici o intrebare pentru Dr. Oana Cuzino.

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0