Riscul accidentelor de circulatie la pacientii cu Sindrom de Apnee in Somn

La nivel mondial, accidentele de circulatie reprezinta a treia cauza de deces intre 5 si 44 de ani (2,4 de milioane de decese in toata lumea in fiecare an!). Adormitul la volan a fost raportat ca si cauza a accidentelor de circulatie in pana la 20% din cazuri.

Accidentele auto provocate de somnolenta sunt mai severe decat celelalte, din cauza lipsei de reactie a soferului care a adormit si in consecinta a vitezelor mai mari de impact.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Cauzele somnolentei la volan sunt multiple (privarea cronica de somn, condusul neintrerupt pentru o perioada lunga de timp, lucratul in ture) dar somnolenta apare si la pacientii care sufera de Sindromul de Apnee in Somn (SAS) si care nu sunt diagnosticati sau tratati. Soferii profesionisti sunt si mai expusi riscului de a adormi la volan deoarece lucreaza in ture, conduc noaptea si de multe ori nu reusesc sa recupereze orele pierdute de somn in timpul liber.

Este dificil sa apreciem cat de mare este impactul SAS asupra accidentelor de masina din multiple motive (nu se raporteaza toate accidentele de circulatie, nu se raporteaza incidentele care nu s-au soldat cu accident – de exemplu soferul a reusit sa redreseze autovehiculul) deci cu siguranta cifrele sunt subestimate.

In general se stie ca pacientii care sufera de Sindromul de Apnee in Somn au de 2,5 ori mai mare probabilitatea de a avea un accident de circulatie decat cei care nu sufera de aceasta boala. Riscul se reduce cu 70% pana la 100% la pacientii care sunt tratati eficient cu CPAP! In SUA s-a estimat ca tratamentul cu CPAP ar salva un numar de 980 de vieti anual!

 

 

Nu doar SAS este responsabil de aparitia unui accident, in multe cazuri existand multipli factori asociati (cum ar fi abuzul de alcool sau de sedative, alte patologii coexistente, privarea de somn). Sa nu uitam ca totusi o persoana care nu a dormit timp de 20-24 de ore are un risc de accident mai mare decat al unei persoane care a consumat alcool!

Uniunea Europeana in anul 2014 a emis o directiva prin care stipula ca pacientii cu SAS moderat sau sever netratat sa nu primeasca dreptul de a conduce vehicule fara consultul unui specialist. Aceasta directiva a fost implementata in 5 state membre dar implementarea este anevoiasa, in principal deoarece pacienti nu accepta sa li se puna interdictia de a conduce dar si pentru ca metodele de diagnostic nu sunt disponiblile asa usor.

Ca si solutie, medicul specialist trebuie sa ii atraga atentia pacientului care sufera de SAS de acest risc la care se supune daca nu accepta tratamentul cu CPAP.

Pacientii trebuie sa inteleaga ca daca nu vor fi diagnosticati sau tratati reprezinta un risc crescut pentru propria lor viata dar si pentru cea a celorlalti participanti la trafic.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Contacteaza Expertul DOC! Trimite aici o intrebare pentru Dr. Razvan Lungu.

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0