(P) O alimentație „curată” - cheia unei sănătăți de fier

Ce pot să aibă în comun o cutie de porumb, o pizza congelată și gustările la pungă? Pot să conțină aditivi alimentari sau substanțe chimice care pot avea repercusiuni asupra sănătății și stării de bine, chiar de la o vârstă fragedă. 

În ultimele decenii, a crescut numărul substanțelor chimice adăugate alimentelor și altor produse. Se adaugă conservanți alimentelor pentru a le menține proaspete, edulcoranți pentru a le îndulci, coloranți pentru a le colora, corectori de aciditate pentru a crește sau diminua aciditatea, emulgatori, care permit un amestec omogen între apă și grăsimile alimentare, corectori de gust și de miros care să modifice mirosul și gustul alimentelor.

Datorită acestor substanțe care sunt adăugate pentru a menține prospețimea, gustul, textura, aspectul alimentelor și pentru a le prelungi durata de valabilitate, substanțe cunoscute sub numele de aditivi alimentari, produsele par mai atrăgătoare și astfel ne „conving” să le cumpărăm. Acești aditivi nu sunt alții decât “E-urile’, care se găsesc deseori pe etichetele ingredientelor produselor alimentare pe care le achiziționăm. 

Mulți dintre acești aditivi alimentari nu ne pun în pericol sănătatea. Unii chiar au un rol esențial în conservarea alimentelor. Conservanții pot încetini descompunerea cauzată de mucegai, aer, bacterii. Pe lângă menținerea calității alimentelor, conservanții ajută la controlul contaminării produsului cu bacterii care pot provoca boli de origine alimentară, inclusiv botulismul care poate pune viața în pericol.

Specialiștii trag un semnal de alarmă și spun totuși că o mare parte dintre acești aditivi alimentari ne pot face mai mult rău decât bine, mulți dintre acești aditivi alimentari sintetici putând avea efecte nocive asupra sănătății. 

De exemplu, coloranții alimentari, care se găsesc cu precădere în cerealele pentru micul dejun, bomboanele, gustările, băuturile carbogazoase și alte produse destinate copiilor pot duce la obezitate infantilă și la apariția cariilor dentare.

De altfel, un consum frecvent de alimente bogate în aditivi alimentari favorizează și apariția ficatului gras (steatoza hepatică), hipertrigliceridemiilor și altor dislipidemii (valori periculoase ale grăsimilor din sânge), bolilor cardiovasculare, diabetului zaharat de tip 2 și altor boli din sfera metabolică. În mod suplimentar, pentru că alimentele de proastă calitate iau locul celor de bună calitate, pot apărea diverse deficiențe de vitamine (vitamina C, cu scăderea imunității), minerale (calciul, favorizând, pe termen lung, osteoporoza), fierul (determinând anemii, în special la copii și adolescenți). 

Citește cu atenția eticheta de pe ambalajul produselor

O alimentație sănătoasă presupune mai ales să acorzi atenție ingredientelor marcate pe etichetele produselor. 

În multe cazuri, cu cât lista ingredientelor este mai lungă, cu atât un aliment este mai prelucrat. Cu toate acestea, un ingredient care nu este recunoscut sau are o denumire chimică lungă nu este neapărat nesănătos. Când citești lista de ingrediente de pe un produs alimentar, ține cont de următoarele:
●    Ingredientele sunt enumerate în ordinea cantității în funcție de greutate. Aceasta înseamnă că ingredientul alimentar care cântărește cel mai mult va fi listat mai întâi, iar ingredientul care cântărește cel mai puțin este listat ultimul. 
●    Unele ingrediente precum zahărul și sarea pot fi notate sub alte denumiri. De exemplu, printre termenii alternativi pentru zahăr se numără siropul de porumb, siropul de porumb bogat în fructoză, nectarul de agave, melasa. Printre termeni pentru sodiu se numără glutamatul monosodic sau fosfatul disodic.

Dacă alimentele sunt foarte procesate, pot conține mai mulți aditivi alimentari, cum ar fi coloranți artificiali, corectori de gust și de miros sau conservanți. Numele ingredientelor lor îți vor părea foarte puțin familiare. 

Consumul de alimente sănătoase începe din sânul familiei

Având în vedere că o mare parte dintre acești aditivi alimentari sunt controversați, cred că ar trebui să ne mutăm atenția spre alimentele cât mai „curate”, și să încercăm, chiar dacă avem un stil de viață alert, să facem alegeri alimentare responsabile, chiar și să gătim mai mult folosind ingrediente naturale sau produse cu ingrediente cât mai naturale și, sigur, să luăm cât mai des masa în familie. 

Iar pentru că de cele mai multe ori copiii sunt atrași de alimentele frumos ambalate, în pungi cât mai colorare, și care pot să conțină foarte mulți aditivi alimentari, încearcă să fii un exemplu pentru cei mici. Vorbește-le despre senzația generală de gust, aromă, culoare pe care le oferă produsele „curate” față de cele bogate în E-uri. Și spune-le că pot chiar să descopere că un gust puternic nu e de cele mai multe ori dat de ingredientele naturale, ci de substanțele nocive care le pot afecta sănătatea. 

Prin urmare, alimentația noastră zilnică trebuie să conțină toate grupele mari de alimente: carne, brânză și lactate, ouă, pâine și garnituri (orez, paste fainoase, cartofi), leguminoase (mazăre, fasole), legume (sub formă de supe, salate și garnituri), fructe, oleaginoase (nuci, semințe), uleiuri vegetale (cum este uleiul de măsline), deserturi făcute în casă cu o cantitate redusă de zahăr. Spre deosebire de deserturile pe bază de zahăr, fructele sunt bogate în nutrienți necesari funcționării normale a organismului: vitamine, minerale și alte substanțe cu roluri antioxidante, protective pentru sistemele cardiovascular, imunitar etc.

Chiar dacă majoritatea producătorilor de alimente preferă adesea coloranții artificiali în detrimentul coloranților alimentari naturali, cum ar fi beta-carotenul și extractul de sfeclă, deoarece produc o culoare mai vibrantă, există și producători care au eliminat aditivii din produsele lor alimentare și au ales ca aromele, gustul și culoarea produselor marcă proprie să fie naturale și nu influențate, prin adăugarea de potențiatori de gust sau coloranți/arome artificiale. Scopul acestui angajament? Să existe pe rafturile din magazine produse bune, sănătoase și responsabile, la un preț convenabil. 

Articol susținut de Act for Food Carrefour în cadrul campaniei #Nimic Suspect.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
World Health Organization - Food additives
https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/food-additives
U.S. Food & Drug Administration - Overview of Food Ingredients, Additives & Colors
https://www.fda.gov/food/food-ingredients-packaging/overview-food-ingredients-additives-colors

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0