Factorii daunatori pentru inima in tinerete afecteaza ulterior creierul

Potrivit unui studiu, hipertensiunea, colesterolul mare sau fumatul in tinerete pot creste sansele de declin mintal la varsta mijlocie.

Desi hipertensiunea, colesterolul crescut si fumatul sunt de mult timp asociate cu performanta cognitiva slaba la adulti, efectele acestor factori de risc asupra creierului la varsta mijlocie erau necunoscute”, a precizat autorul principal al studiului Suvi Rovio, intr-un comunicat de presa al American College of Cardiology (Colegiului American de Cardiologie).

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Aceste rezultate confirma nevoia de monitorizare activa si strategii de tratament impotriva factorilor de risc cardiovasculari inca din copilarie”, a spus Rovio, cercetator la Universitatea Turku, din Finlanda.

Pentru desfasurarea studiului, Rovio si colegii sai au analizat datele a cateva mii de finlandezi care au fost monitorizati din copilarie pana la maturitate. Oamenii de stiinta au descoperit ca hipertensiunea si colesterolul marit in copilarie, adolescenta si la inceputul maturitatii, precum si fumatul in adolescenta si la inceputul maturitatii, au fost asociate cu o performanta mentala slaba la varsta mijlocie, in special in ceea ce priveste memoria si invatarea.

Dupa examinarea factorilor de risc specifici, echipa lui Rovio a descoperit ca adultii cu cea mai mare tensiune arteriala la inceputul vietii aveau varsta performantei mentale cu opt ani mai mare decat cei cu tensiune arteriala mica la inceputul vietii.

Colesterolul crescut reprezinta o diferenta de aproape 7 ani in ceea ce priveste functionarea mentala. De asemenea, cercetatorii au identificat o diferenta cognitiva de 3,4 ani intre fumatori si nefumatori.

Rezultatele studiului au fost publicate in revista American College of Cardiology (Colegiului American de Cardiologie). Potrivit dr. Valentin Fuster, redactorul-sef al revistei, „Dovezile recente au demonstrat ca factorii de risc dezvoltati la maturitate pot influenta disfunctia cognitiva la persoanele in varsta, daca nu sunt corectati.” Fuster a adaugat ca „rezultatele acestui studiu sunt importante, pentru ca arata ca factorii de risc care apar in tinerete pot avea un impact negativ.

Cum sa iti mentii creierul tanar, inca din tinerete

Creierul trece prin multe schimbari odata cu varsta, iar functia mintala se modifica si ea. Iata cateva modalitati care te pot ajuta sa mentii buna functionare a creierului:

Stimularea mintala este esentiala - Orice activitate care iti stimuleaza mintea ar trebui sa te ajute sa iti construiesti retele neuronale mai bune in creier. Citeste, inscrie-te la cursurile preferate, incearca exercitii care iti antreneaza mintea, cum ar fi jocurile de cuvinte incrucisate sau problemele de matematica. Poti alege activitati care necesita efort mintal, cum ar fi desenatul, pictura si alte indeletniciri.

Adopta o dieta mai buna - O alimentatie hranitoare iti poate ajuta atat mintea, cat si trupul. De exemplu, persoanele care au o dieta mediteraneana, care pune accentul pe fructe, legume, peste, nuci, uleiuri si grasimi nesaturate (cum este uleiul de masline) si proteine din surse de origine vegetala au un risc mai mic de a dezvolta tulburari cognitive si dementa, potrivit celor de la Harvard.

Valori mai bune ale tensiunii arteriale - Hipertensiunea arteriala la varsta a doua creste riscul de declin cognitiv atunci cand ajungem la o varsta foarte inaintata. Asa ca sfatul specialistilor este sa iti modifici stilul de viata din timp, pentru a mentine tensiunea arteriala la valori cat mai scazute (normale). Este important ca organismul sa nu fie afectat de obezitate, sa faci miscare, sa reduci stresul si sa mananci echilibrat.

Imbunatateste valorile glicemiei - Diabetul este un important factor de risc pentru dementa, asa ca poti sa iei masurile necesare pentru a preveni aceasta boala daca ai o alimentatie corecta, faci miscare in mod regulat (cel putin 30 de minute pe zi) si iti mentii greutatea corpului in limite normale. Daca glicemia ramane, insa, la valori mari, va trebui sa iei medicamentele prescrise de medic pentru a o mentine sub control.

Valorile colesterolului trebuie imbunatatite - Nivelul mare al LDL-colesterolului (numit si colesterol "rau") este asociat cu un risc crescut de dementa. Dieta sanatoasa, exercitiile fizice regulate, controlul greutatii si evitarea fumatului vor fi masuri optime, pe termen lung, pentru a imbunatati valorile colesterolului.

Evita fumatul - Pentru sanatatea creierului, este important sa eviti fumatul si tutunul (in toate formele).

Nu bea alcool in exces - Consumul excesiv de alcool este un factor major de risc pentru dementa. Daca alegi sa consumi, este bine sa ai o limita de doua bauturi alcoolice pe zi, spun expertii de la Harvard.

 

Sursa articol: New York Times

Sursa foto: Shutterstock

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Bibliografie:

Harvard Medical School - https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/12-ways-to-keep-your-brain-young

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0