Factori cheie in ingrijirea bolilor cardiace: Comunicarea si Increderea

Doua studii noi sugereaza ca e posibil ca persoanele cu boli cardiace sa se simta mai bine daca au incredere si discuta cu medicul lor.

Intr-unul dintre studii, cercetatorii au descoperit ca pacientii cu boli cardiace care considerau ca medicii lor sunt buni comunicatori erau mai predispuse sa ia aspirina si medicamente de scadere a colesterolului. De asemenea, erau mai putin predispusi sa ajunga la urgente. Celalalt studiu a aratat ca pacientii urmau tratamentul cu medicamente de scadere a tensiunii arteriale daca aveau in general, incredere in medicul lor.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Nu este niciun secret ca increderea si comunicarea sunt importante in orice relatie medic-pacient, spune dr. Victor Okunrintemi, liderul echipei de cercetare in studiul referitor la comunicare. Nu este clar cum influenteaza aceste lucruri sanatatea pacientilor cu boli cardiace, a adaugat Okunrintemi, care lucreaza la Baptist Health South Florida (Centrul de Sanatate Baptist South Florida) din Miami.

Acesta sustine ca noile studii nu demonstreaza ca pacientii nu mai ajung la urgente pentru ca medicii lor sunt buni ascultatori. „Nu putem afirma cu siguranta ca daca aveti o relatie de comunicare buna cu medicul dvs., va veti simti mai bine” a adaugat Okunrintemi.

Dar „este logic” a mai spus acesta, ca pacientii care au impresia ca au avut suficient timp sa puna intrebari si care cred ca medicul i-a ascultat, sa fie mai predispusi sa urmeze planul de tratament. „Aceste tipuri de studii sugereaz ca pacientii pot avea rezultate mai bune daca suntem buni comunicatori” precizeaza Okunrintemi.

Acesta a prezentat rezultatele studiului luni in cadrul unei conferinte a American Heart Association (Asociatiei Americane a Inimii) in Arlington, Virginia. Rezultatele se bazeaza pe interviurile a peste 6.800 de pacienti cu ateroscleroza (vase de sange intarite), adica placi care blocheaza arterele si din cauza carora risca sa sufere un atac de cord sau accidente vasculare cerebrale.

Pacientii au fost rugati sa estimeze cat de des medicul a petrecut suficient timp cu acestia, le-a explicat clar tratamentul, le-a ascultat intrebarile si a tratat cu „respect” ce au avut de spus. Per total, studiul a aratat ca pacientii ai caror medici au indeplinit aceste conditii, au raportat ca s-au simtit mai bine: Acestia erau cu 52% mai predispusi sa ia statine pentru scaderea nivelului de colesterol si cu 26% mai predispusi sa ia aspirina pentru a limita riscul de atac de cord.

Aceiasi pacienti erau cu 41% mai putin predispusi sa ajunga la urgente si cheltuiau mai putin cu ingrijirile medicale, in medie, cu aproape 1.200 de dolari mai putin. Bineinteles, pacientii care comunica bine cu medicii lor se deosebesc de alti pacienti in multe feluri, spune Okunrintemi. Dar, a mai adaugat acesta, echipa sa au luat in considerare unii dintre acesti factori, precum veniturile si starea de sanatate generala a pacientilor. Dar comunicarea tot a contat.

Al doilea studiu a inclus 201 pacienti cu tensiune arteriala crescuta. Jumatate dintre participantii la studiu au fost hispanici.

Studiul a fost condus de Lilia Meltzer, asistenta medicala la UCLA (Universitatea California din Los Angeles). A aratat ca pacientii care in general, aveau incredere in medici isi luau medicamentatia in 93% din cazuri, fata de 82% in randul pacientilor care aveau mai putina incredere in medicii lor.

Potrivit purtatoarei de cuvant a Academiei Americane a Inimii, dr. Nieca Goldberg, aceste studii nu au demonstrat ca increderea sau comunicarea au facut diferenta in mod precis. Acesta este directoarea Women’s Heart Program (Programului pentru sanatatea inimii femeilor) al Centrului Medical Langone din New York.

Cu toate acestea, Goldberg sustine ca comunicarea este esentiala si deseori, problematica. Informatiile cu caracter medical pot fi complicate, iar pacientii sunt la randul lor, diferiti, a tinut sa precizeze aceasta. Unii vin la medic dupa ce s-au informat foarte mult de pe internet si au foarte multe intrebari, a declarat Goldberg. Altii nu sunt atat de informati, si e posibil sa inteleaga cu greu informatiile care li se ofera.

„Trebuie sa adaptam ceea ce spunem in functie de persoana” a spus Goldberg. „De asemenea, este important sa le puneti intrebari si sa repetati ceea ce va spun, ca sa va asigurati ca intelegeti bine. Fiti un ascultator activ.” Ar fi de ajutor nu numai sa ascultati, ci si sa le dati pacientilor informatii simple in scris pe care sa le ia acasa, a spus Goldberg.

Medicii acorda mai multa atentie artei comunicarii decat cu ani in urma, au precizat Goldberg si Okunrintemi. Scolile de medicina si cursurile de educatie medicala continua se concentreaza din ce in ce mai mult pe competentele de comunicare. „In general, satisfactia” pacientilor, creste in importanta, a precizat Okunrintemi. Reprezinta in prezent un factor in rambursarile Medicare decontate spitalului.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursa articol: New York Times

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0