Cum alegem un ulei de pește în formulație lichidă bun - criterii de luat în calcul

Uleiul de pește, bogat în acizi grași Omega-3 EPA (eicosapentaenoic) și DHA (docohexaenoic), vine atât în forme naturale, cât și în forme rafinate. Prelucrarea uleiului de pește poate influența atât forma cât și concentrația acizilor grași Omega-3, motiv pentru care unele suplimente sunt absorbite mai bine decât altele.

Uleiul de pește este o sursă alimentară de acizi grași Omega-3 EPA și DHA, substanțe de care corpul are nevoie pentru îndeplinirea mai multor funcții, de la activitatea musculară până la creșterea celulară. 

Cercetările privind utilizarea uleiului de pește pentru boli specifice arată că este asociat cu un risc redus de a dezvolta boli de inimă, cu scăderi modeste ale tensiunii arteriale la persoanele hipertensive și cu reducerea semnificativă a nivelului trigliceridelor din sânge. De asemenea, studiile sugerează că suplimentele cu ulei de pește ar putea ajuta la ușurarea durerii, îmbunătățirea redorii matinale și atenuarea sensibilității articulare la persoanele afectate de poliartrită reumatoidă.

Când sunt luate conform recomandărilor, suplimentele alimentare cu ulei de pește sunt considerate în general sigure, în cazuri rare provocând indigestie, greață sau diaree.

Pe piață sunt disponibile o mulțime de suplimente cu ulei de pește, însă nu toate au aceleași beneficii pentru sănătate. Iată de câte feluri pot fi suplimentele cu ulei de pește și ce avantaje și dezavantaje au.

Uleiul natural de pește

Acesta este uleiul care provine din țesutul peștelui gras, mai ales sub formă de trigliceride. Uleiul natural de pește conține mai mulți nutrienți importanți acizi grași Omega-3 - inclusiv EPA și DHA dar și vitamine, cum ar fi vitaminele A și D. Somonul, sardinele, heringul și ficatul de cod sunt printre cele mai frecvente surse de ulei natural de pește. Aceste uleiuri sunt disponibile sub formă de capsule sau lichid.

Uleiul de pește rafinat

Uleiul de pește procesat este purificat și/sau concentrat, acizii grași Omega-3 EPA și DHA din componența acestuia putând fi prezenți fie sub formă de esteri etilici fie de trigliceride (similar formei în care există în mod natural). Purificarea elimină contaminanții din uleiul de pește, cum ar fi mercurul. Procesul de concentrare a uleiului poate crește, de asemenea, cantitățile de EPA și DHA per unitate de volum (unele uleiuri pot conține până la 50-90% EPA și/sau DHA).

Uleiurile de pește rafinate reprezintă marea majoritate a ofertelor de pe piață în ceea ce privește suplimentele alimentare cu ulei de pește, deoarece sunt mai ieftine și vin de obicei sub formă de capsule, care sunt populare printre consumatori.

Corpul nu absoarbe acizii grași omega-3 din uleiul de pește rafinat la fel ca în cazul utilizării uleiului natural de pește, atunci când aceștia sunt prezenți sub formă de esteri etilici. De asemenea, esterii etilici¹ par a fi mai predispuși la oxidare și râncezire decât trigliceridele. De aceea, unii producători procesează uleiul și mai mult pentru a-l transforma înapoi într-o formă restructurată de trigliceride (rTG, sau r-TG), care este mai bine absorbită. Aceste uleiuri sunt denumite trigliceride reformate (sau reesterificate). 

Uleiul de pește se găsește frecvent sub formă de capsule moi (gelule). Acestea sunt populare printre consumatori, deoarece nu au gust și sunt ușor de înghițit. Capsulele sunt fabricate de obicei dintr-un strat moale de gelatină și mulți producători folosesc, de asemenea, acoperire enterică. Acoperirea enterică ajută la prevenirea dizolvării capsulei până când ajunge în intestinul subțire. Dacă iei capsule cu Omega-3, ar putea fi o idee bună să deschizi câte una din când în când și să o miroși pentru a te asigura că uleiul nu s-a râncezit.

La ce să fii atent când cumperi suplimente alimentare cu ulei de pește

De fiecare dată când vrei să cumperi un supliment alimentar cu ulei de pește, citește întotdeauna cu atenție eticheta produsului sau cere sfatul unui consultant de specialitate legat de ce mărci ar trebui să cauți. E important să verifici pe etichetă următoarele aspecte:

Tipul de acizi grași Omega-3. Multe suplimente cu Omega-3 conțin adesea cantități reduse de EPA și DHA, cele mai importante tipuri de acizi grași Omega-3 din uleiul de pește. Asigură-te că aceștia există menționați pe eticheta suplimentului alimentar pe care vrei să ți-l iei.

Cantitatea de acizi grași Omega-3 EPA și DHA. Eticheta unui supliment alimentar poate să menționeze că produsul conține 1.000 mg de ulei de pește per capsulă sau per ml/linguriță, dar din care EPA și DHA să reprezinte doar 320 mg (32%). Dat fiind ca beneficiile asociate utilizării unui supliment alimentar cu ulei de pește de datorează în primul rând EPA și DHA, ar fi ideal de ales un produs în compoziția căruia cantitatea de EPA și DHA să reprezinte cât mai mult din cantitatea totală de ulei de pește.

Forma acizilor grași Omega-3 EPA și DHA. Pentru o mai bună absorbție, e bine ca pe etichetă să fie trecuți FFA (acizi grași liberi), TG, rTG (trigliceride și trigliceride reformate) sau PL (fosfolipide), mai degrabă decât EE (esteri etilici).

Puritatea și autenticitatea. Încearcă să cumperi produse care au fie standardul GOED pentru puritate, fie o ștampilă care semnifică validarea prin analize de către laboratoare independente de producător. Aceste etichete arată că suplimentele alimentare respective au fost supuse evaluărilor și rezultatele obținute au satisfăcut criteriile de exigență impuse de instituțiile evaluatoare.

Prospeţimea. Acizii grași Omega-3 sunt predispuși la râncezire. Odată ce au râncezit, vor avea un miros urât și le va scădea din efectul pozitiv sau vor deveni chiar dăunători. Verifică întotdeauna data de expirare a produsului, miroase-l și uită-te dacă conține un antioxidant precum vitamina E.

Durabilitatea. Încearcă să cumperi ulei de pește certificat de MSC sau de o organizație similară. 

 

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Mayo Clinic - Fish Oil
https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements-fish-oil/art-20364810
Springer Link - Oxidation Rates of Triacylglycerol and Ethyl Ester Fish Oils
https://link.springer.com/article/10.1007/s11746-015-2612-9
1. Studiul „Oxidation Rates of Triacylglycerol and Ethyl Ester Fish Oils”, apărut în J Am Oil Chem Soc 92, 561–569 (2015). https://doi.org/10.1007/s11746-015-2612-9, autori: Sullivan Ritter, J.C., Budge, S.M., Jovica, F. et al.


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0