Cum te afecteaza masturbarea

Este considerat un subiect tabu, destul de inconfortabil pentru multi oameni, insa in ultimii 10-20 de ani i s-au dedicat ample cercetari, dar lumea stiintifica inca nu s-a pus intru totul de acord cu toate aspectele legate de masturbare. Si in sfera populara există o mulțime de informații contradictorii, inclusiv unele mituri cum că masturbarea ar fi dăunătoare, inclusiv teorii legate de incidenta cancerului de prostata, scaderea calitatii materialului genetic din sperma, care au generat curentul de" abstinența la masturbare" si de la orgasm, in general.

Masturbarea este un comportament uman normal, ce apare  înca din adolescență, odata cu  maturizarea hormonilor sexuali, conform studiilor la 90% până la 94% dintre bărbați și 50% până la 60% dintre femei la un moment dat în viață.

În ciuda faptului că este un fenomen comun, este admonestat cultural și aproape toate religiile o interzic  și o consideră un act de imoralitate. Interdicția masturbării duce la o mulțime de credințe culturale, inclusiv anumite mituri, care influențează comportamentul sexual al persoanei.

Impactul acestor mituri culturale comune asociate cu masturbarea este înțeles clinic ca sindrom Dhat și vinovăție masturbatorie. In anumite tulburări mintale severe, vinovăția masturbatoare este extrem de accentuata, asociata cu anxietate comorbidă, simptome de tulburare depresivă sau obsesiv-compulsive. Poate de aici si confuziile create, insa simptomul nu determina tulburarea in sine, chiar daca pare un act de vointa.

Unele dovezi sugerează că frecvența mai mare a masturbării este asociată cu simptome depresive mai mari, mecanisme de apărare imature, nemulțumire față de sănătatea mintală și viața în general, mai puțină fericire, funcționare sexuală afectată ,nemulțumire mai mare față de relații și chiar mai puțină dragoste sau atractie pentru propriul partener. 

Pe de altă parte, unii dintre autori sugerează că masturbarea este un comportament sănătos care îmbunătățește starea de spirit, scade riscul de cancer de prostată și ajută la dezvoltarea intereselor sexuale.

Luând în considerare toate acestea, devine adesea dificil să sugerăm dacă masturbarea în sine este un comportament sănătos sau nesănătos. În plus, atunci când poate fi considerată „exagerare”, actul nu este, de asemenea, clar. Dependenta de masturbare este iarasi o problema care ridica semne de intrebare, insa macar sub acest aspect, vorbind pana la urma de o dependenta, oricare ar fi ea, se pot pune altfel lucrurile in discutie. Efectele negative ale masturbării frecvente, totuși, poate fi semnificativ diferită pentru variabile psihologice precum bunăstarea și sănătatea mintală. Două studii sugerează o asociere a ratelor ridicate de masturbare cu scăderea satisfacției cu viața sexuală și cu viața în general (Brody & Costa, 2009; Långström & Hanson, 2006). Cu toate acestea, autorii nu au controlat covariatele relevante, cum ar fi starea relației.

Dintr-o perspectivă psihologică, frecvența extremă a masturbării poate fi văzută ca un simptom al hipersexualității.

Nu in ultimul rand, masturbarea este des asociata in ultima vreme de pornografie si dependenta de pornografie, un alt subiect tabu pe care insa cercetatorii incearca sa il disece. Există încă o credință larg răspândită în „disfuncția erectilă indusă de pornografie” care motivează abstinența de la pornografie (Park și colab., 2016) și, în cazul NoFap, abstinența de la masturbare.

Despre curentul "NoFap"

Ati auzit probabil despre #NoFap -  sau 'fapstinence" acesta este un curent, cu multi adepti, bazat pe forumuri si dezbateri in toate mediile de socializare, constituit ca un grup de sprijin pentru cei care doresc să renunțe la pornografie și masturbare. Provine din termenul argou „fap”, referindu-se la masturbarea masculină. Principala motivație invocată este încercarea de a depăși dependența de pornografie sau de alte comportamente sexuale compulsive. Alte motive includ motive religioase și morale, auto-îmbunătățire și convingeri legate de imbunatatirea starii de sanatate, care insa nu sunt susținute de medicină.

Medici, neurologi, psihologi și  psihiatri au dedicat la randul lor studii si cercetari pentru a sustine sau contrazice  presupusa știință din spatele NoFap, atribuita la baza activistului anti-porno Gary Wilson „un om din Oregon fără pregătire științifică sau pregătire științifică, care a făcut o carieră în trafic de pseudoștiință.” cum il caracterizeaza Brian Watson in Newsletter on Intellectual Freedomand Journal of Intellectual Freedom and Privacy

"Abține-te de la porno, edge și masturbare. Evitați să faceți sex pentru o perioadă stabilită de 90 de zile. Puteți face sex după perioada de resetare. Stabiliți-vă un obiectiv și  urmând anumite reguli în fiecare zi consecutiv. Nu vă imaginați, nu derulați sau urmăriți nimic care vă va crește șansele de a face fapping" indeamna adeptii curentului, care prin insasi devierea de la un comportament natural par compatibile cu alte posibile comportamente nefiresti. Psihologul David J. Ley a scris: „Nu sunt în opoziție cu ei, dar cred că ideile lor sunt simpliste, naive și promovează o viziune tristă, reducționistă și distorsionată asupra sexualității și masculinității masculine”. Ley îi critică pe susținătorii NoFap ca fiind amatori care folosesc „date inexacte” și „extrapolări ale științei pentru a susține că pornografia are un efect disproporționat asupra creierului” și susțin că utilizarea pornografiei cauzează disfuncție erectilă, ceea ce nu este deloc asa. 

In orice caz, in 2021 oamenii de știință care  au studiat comportamnetul  „membrilor comunităților de autoajutorare online NoFap/PornFree” au concluzionat că „angajamentul față de abstinență, încadrat de noțiunile de recuperare și recădere, s-a dovedit a fi un factor major pentru menținerea suferinței si ca „galvanizează misoginismul și rasismul”.

Masturbarea si calitatea spermei

Numeroase cercetari au ridicat oricum  problema  daca masturbarea prea frecventă poate avea  efecte negative. La un nivel pur biologic, s-a considerat  că masturbarea prea frecventă ar reduce calitatea spermei.

Această convingere a încurajat chiar Organizația Mondială a Sănătății (2010) să recomande o durată intermediară de la 2 până la 7 zile de abstinență sexuală înainte de donarea de spermă.

Cu toate acestea, într-o revizuire recentă, Ayad, van der Horst și Du Plessis (2018) au cerut o revizuire a acestei recomandări bazată pe găsirea unei calități superioare a spermei dupa  perioade mai scurte de abstinență. Prin urmare, la nivelul rezultatelor fiziologice, în prezent nu există dovezi pentru efectele benefice ale abstinenței de la masturbare (în ciuda efectelor endocrinologice, cum ar fi creșterea testosteronului seric; Exton și colab., 2001; Jiang, Jiang, Zou și Shen, 2003). 

 

Efectele pozitive masturbare

In mod obiectiv, prin masurarea biochimica, s-a dovedit ca masturbarea determină organismul să elibereze o serie de hormoni, precum:

•    dopamina, unul dintre „hormonii fericirii” care are legătură cu sistemul de recompensă al creierului tău;
•    endorfinele – calmantul natural al durerii al organismului, endorfinele au, de asemenea, efecte de destresare și de stimulare a stării de bine;
•    oxitocina – adesea numit hormonul iubirii, este asociat cu legăturile sociale;
•    testosteron – este eliberat în timpul sexului pentru a îmbunătăți rezistența și excitarea;
•    prolactina –joacă un rol important în alăptare și îți influențează și starea de spirit, și sistemul imunitar.

Masturbarea poate imbunatati starea de spirit 

Dopamina, endorfinele și oxitocina sunt numite „hormonii fericirii” și sunt asociați cu reducerea stresului și relaxarea. Uneori, masturbarea te poate ajuta să te simți puțin mai bine atunci când dispoziția ta nu este tocmai bună.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Masturbarea te poate ajuta să te concentrezi

Mulți oameni consideră că masturbarea îi ajută să se detensioneze si apoi sa concentreze mai bine asupra unor probleme importante sau cand trebuie sa ia decizii.  Ca atare, ei s-ar putea masturba înainte de a lucra, de a studia sau de a susține un test.

Nu există o explicație științifică pentru acest lucru, deoarece nu a fost studiat în mod specific. Cu toate acestea, acest sentiment de claritate și concentrare ar putea fi rezultatul sentimentului de relaxare și fericire după un orgasm.

Masturbarea poate ajuta la atenuarea stresului și a anxietății

Oxitocina joacă un rol important în reglarea stresului și reducerea anxietății. Acest lucru este posibil prin reducerea tensiunii arteriale și scăderea nivelului de cortizol, un hormon asociat cu stresul.

Masturbarea te poate ajuta să adormi

Posibil, pe baza aceloarsi considerente, de detensionare si evadare din preocuparile cotidiene, griji, mulți oameni folosesc masturbarea pentru a adormi.

Deoarece oxitocina și endorfinele sunt asociate cu relaxarea, masturbarea poate contribui la dobandirea starii de relaxare ce ajuta in adormire, mai ales dacă stresul și anxietatea te împiedică să închizi ochii.

Masturbarea ar putea îmbunătăți viața sexuală

Mulți terapeuți sexuali recomandă masturbarea în mod regulat, indiferent dacă ești singur sau într-o relație.

Pe lângă beneficiile fizice pe care le produce masturbarea, o creștere a stimei de sine împreună cu relaxarea poate fi grozavă pentru viața ta sexuală.

În ceea ce privește libidoul, există unele dovezi că masturbarea te poate ajuta să-ți menții un apetit sexual sănătos. De exemplu, un studiu1 leagă utilizarea frecventă a vibratoarelor cu un libidou ridicat și o funcție sexuală bună, precum și cu o bunăstare sexuală, în general.

Masturbarea te poate ajuta să-ți dai seama ce este plăcut și interesant pentru tine, ceea ce te poate ajuta să comunici mai bine cu partenerul în dormitor.

Masturbarea poate reduce riscul de cancer de prostată

Desi un subiect controversat, unele cercetări sugerează că ejacularea regulată poate reduce riscul de cancer de prostată, deși medicii nu știu exact de ce.

Un studiu2 din 2016 a constatat că riscul de cancer de prostată a scăzut cu aproximativ 20% la bărbații care au ejaculat de cel puțin 21 de ori pe lună. Un studiu3 din 2003 a descoperit, de asemenea, o legătură similară între ejacularea frecventă și riscul mai mic de cancer de prostată.

Masturbarea în timpul sarcinii

Modificările hormonale în timpul sarcinii determină unele femei să aibă un libidou crescut. Masturbarea este o modalitate de a elibera tensiunea sexuală acumulată în timpul sarcinii, mai ales daca activitatea sexuala cu un partener ii creaza disconfort sau teama de declansare a contractiilor uterine.

Cu toate acestea, se poate insoti cu crampe ușoare, neregulate sau contracții Braxton-Hicks, în timpul orgasmului și după. Dacă acestea nu dispar și devin mai dureroase și mai frecvente, contactează imediat medicul!

Masturbarea poate să nu fie sigură în unele cazuri, deoarece orgasmul in sine poate crește șansele de travaliu.

Masturbarea efecte negative 

Deși există beneficii dovedite, în unele cazuri masturbarea poate să aibă și efecte negative. Masturbarea excesivă poate provoca, de asemenea, probleme fizice, cum ar fi pielea iritată sau crăpată, umflarea organelor genitale și infectii cutanate.

S-ar putea să nu-ți placă ideea de a te masturba, sa preferi un partener sau s-ar putea să fie împotriva sistemului tău de credințe. Dacă alegi să te masturbezi sau nu, depinde doar de tine. Nu este ceva obligatoriu, asa cum nu este ceva daunator.

Unii oameni experimentează sentimente negative legate de așteptările pe care le au ceilalți de la ei. Masturbarea este considerată un păcat în unele religii. 

Există, de asemenea, multe păreri contra legate de masturbare. Unii oameni cred că femeile nu ar trebui să se masturbeze sau că masturbarea este imorală.

În plus, există o serie de mituri despre masturbare care provoacă anxietate. Mulți au auzit zvonuri, precum: „Masturbarea te face să orbești” sau „Masturbarea poate face să îți crească păr pe mâini”. Ambele afirmații complet false, par să fie răspândite printre preadolescenți!

Masturbarea și emoțiile negative

În cazul în care crezi aceste afirmații și continui să te masturbezi, s-ar putea să te confrunți, ulterior, cu sentimente de vinovăție, anxietate, rușine sau furie. Dacă alegi masturbarea și dorești să scapi de aceste sentimente neplăcute, ai putea să consulți un terapeut.

Pe lângă stigmatizarea din cauza credințelor culturale, spirituale sau religioase, anumite condiții medicale subiacente ar putea face masturbarea dificilă.

De exemplu, masturbarea poate fi frustrantă, dacă te confrunți cu:

•    disfuncție erectilă;
•    libidou scăzut;
•    uscăciune vaginală;
•    dispareunie, care implică durere în timpul actului sexual, când are loc penetrarea vaginului;
•    sindromul post-orgasmic, o afecțiune puțin cunoscută în care bărbații se pot îmbolnăvi după ejaculare, având simptome similare cu cele specifice infecțiilor gripale.

În plus, masturbarea poate fi supărătoare, dacă ai experimentat o traumă sexuală.

Dacă crezi că o afecțiune de bază face dificilă masturbarea și te deranjează, discută cu un medic în care ai încredere! 

Dependența de masturbare

Se poate vorbi despre o dependență de masturbare dacă determina schimbari in comportamentul tau astfel incat:

•    lipsești de la serviciu sau de la școală;
•    anulezi planurile cu prietenii sau familia pentru a urmari materiale pornografice si a te masturba;

•    te masturbezi in locuri sau  toalete publice, si nu in intimitatea casei tale;

•    sari peste treburile sau activitățile tale zilnice;
•    ratezi evenimente sociale importante pentru a te masturba

Dependența de masturbare poate dăuna relațiilor tale și altor părți ale vieții tale. Masturbarea în exces îți poate întrerupe munca sau studiile, te deturneaza de la lucruri importante, iti poate scădea productivitatea.

De asemenea, poate afecta relația cu partenerul, care considera ca a devenit neatragator pentru tine, din moment ce preferi masturbarea si fantezii erotice cu alte persoane. 

Masturbarea excesivă: grupuri de risc

Majoritatea specialiștilor clasifică masturbarea excesivă drept comportament sexual compulsiv, hipersexualitate sau comportament sexual scăpat de sub control.

Tulburarea hipersexuală este caracterizată printr-o preocupare pe termen lung, frecventă și intensă pentru fanteziile sexuale și comportamentele sexuale care, pe lângă suferința personală, duce la o funcționare redusă în domeniile social, ocupațional sau de altă natură. Masturbarea compulsivă poate fi întâlnită la 30-75% dintre pacienții care suferă de hipersexualitate (Kaplan & Krueger, 2010). Cu toate acestea, chiar și frecvențele înalte de masturbare nu trebuie să fie patologizate atunci când nu sunt asociate cu controlul afectat sau suferința (Kraus et al., 2018).

Unii oameni sunt mai predispuși să aibă un comportament sexual compulsiv din cauza anumitor condiții medicale, cum ar fi:

•    boala Alzheimer;
•    tulburarea bipolară;
•    boala lui Pick;
•    sindromul Kleine-Levin;
•    tulburarea obsesiv-compulsivă.

La persoanele cu aceste afecțiuni, tratarea problemei medicale de bază ajută adesea la reducerea comportamentelor sexuale compulsive.

Unele droguri și medicamente pe bază de rețetă, în special cele care cresc nivelul de dopamină, pot crește, de asemenea, dorința sexuală. 

În aceste cazuri, oprirea sau modificarea medicamentației sau consumului de droguri poate reduce adesea compulsiile sexuale, cum ar fi masturbarea excesivă.

Recomandări dependența de masturbare

Dacă ești îngrijorat că ai putea avea o dependență de masturbare, discută cu un specialist despre modalitățile de a reduce masturbarea.

Totodată, ar putea fi de ajutor ca data viitoare când simți nevoia să te masturbezi, să încerci:

•    să ieși la alergat;
•    să scrii într-un jurnal;
•    să petreci timp cu prietenii;
•    să mergi la o plimbare în aer liber. 


Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
1.Studiul "Prevalence and characteristics of vibrator use by women in the United States: Results from a nationally representative study.", publicat în The journal of sexual medicine 6.7 (2009): 1857-1866, autori: Herbenick, Debra, et al.
2.Studiul "Ejaculation frequency and risk of prostate cancer: updated results with an additional decade of follow-up.", publicat în European urology 70.6 (2016): 974-982, autori: Rider, Jennifer R., et al.
3.Studiul "Sexual factors and prostate cancer.", publicat în BJU international 92.3 (2003): 211-216, autori: Giles, Graham G., et al.

4. Can Masturbatory Guilt Lead to Severe Psychopathology: A Case Series, 2016,  Jitender Aneja, Sandeep Grover, Ajit Avasthi, Sudhir Mahajan, Prabhakar Pokhrel, and  Davuluri Triveni

 5. Burnett, Scott (2021). "The Battle for "NoFap": Myths, Masculinity, and the Meaning of Masturbation Abstention"Men and Masculinities: Burnett, Scott (2021) 


 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0