10 rezoluții sănătoase pentru începutul de an

Începutul de an este un prilej bun pentru a ne preocupa mai mult de sănătatea noastră și a celor din jur și pentru a face eforturi ca să bifăm chiar și cele mai nebunești visuri. 

De la anul mi-am propus… să călătoresc mai mult, să învăț ceva nou, să economisesc mai mult. Așa își încep mulți dintre noi lista cu ce ne propunem să schimbăm în anul nou ce bate la ușă. Pe lângă toate aceste planuri, ce-ar fi să începi cu cele care chiar contează pentru noi? E vorba despre sănătatea ta și a familiei tale.

„Radiografiază-ți” starea generală a sănătății

Nu trebuie să aștepți să te doară ceva ca să ajungi la medic, cu precădere că unele boli maligne, cum este cancerul, se manifestă tardiv, când șansele de vindecare scad foarte mult. Prin urmare, la începutul anului, fă-ți o programare la medicul de familie și solicită-i efectuarea analizelor medicale de rutină și chiar anumite investigații, ținând cont de istoricul familial medical. Doar așa se vor depista din vreme eventualele probleme de sănătate. 

Scapă de kilogramele în plus

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Dacă ești nemulțumit de greutatea corpului sau dacă medicul ți-a spus că surplusul de kilograme îți afectează sănătatea, propune-ți ca la începutul anului să revii la o greutate potrivită. Deși la început câteva kilograme în plus nu ne afectează capacitatea de a ne deplasa, de a face un efort fizic susținut, în timp toate aceste lucruri se resimt. Consultă medicul pentru un plan de slăbit personalizat și ține și un jurnal alimentar. În lupta cu kilogramele, important să ai în jur susținători și aliați pe al căror ajutor să te poți baza la nevoie. Ține minte că nu există cu adevărat scurtături atunci când vine vorba de eliminarea kilogramelor în plus. Prin urmare, evită dietele drastice, care promit rezultate peste noapte.

Reia legăturile cu prietenii

Simți că s-au răcit legăturile cu anumiți prieteni sau cu câțiva membrii de familie? Este bine pentru sănătatea ta să te reconectezi cu ei. Cercetările sugerează că persoanele cu legături sociale puternice trăiesc mai mult decât cei care sunt mai solitari. 

De fapt, lipsa legăturilor sociale poate dăuna sănătății la fel de mult ca abuzul de alcool și fumatul și chiar mai mult decât obezitatea și lipsa de exerciții fizice, arată un studiu publicat în 2010 1. Într-o epocă în care folosim la maximum tehnologia, nu a fost niciodată mai ușor să rămâi în contact sau să reînnoiești legătura cu prietenii și cu familia ta.

Renunță la fumat

Te temi să încerci din nou să renunți la acest viciu? Discută cu un fost fumător și vei vedea că, de multe ori, încercările sunt adesea calea către succes. Încearcă să afli de la aceasta ce anume a funcționat pentru el și gândește-te și la banii pe care îi vei economisi! Renunțarea bruscă nu este recomandată, deoarece te poți confrunta cu simptomele sevrajului nicotinic: nervozitate, anxietate, depresie, dureri de cap, amețeli, nevoia acută de a fuma. De aceea, specialiștii recomandă renunțarea treptată la fumat. 

Gestionează stresul

Micile provocări din când în când nu ne fac rău; de fapt, scurtele crize de stres ne oferă un impuls energetic. Dar, dacă stresul este cronic, poate crește riscul apariției depresiei, insomniei, obezității, bolilor de inimă etc. Orele lungi de muncă, somnul insuficient, sedentarismul, alimentația săracă în vitamine și minerale și lipsa petrecerii timpului cu familia și prietenii pot contribui la apariția stresului, susțin specialiștii.

Ca să gestionezi stresul, fă seara o baie caldă, ascultă muzică, practică yoga, meditează, citește. Dacă simți că nici așa nu reușești să faci față vieții alerte în care trăiești, cere ajutorul unui psihoterapeut.

Evită alcoolul

Chiar dacă s-a scris mult despre beneficiile pentru sănătate ale unei cantități mici de alcool, consumul excesiv poate crește riscul de depresie, pierdere de memorie și favorizează apariția bolilor hepatice, hipertensiunii arteriale, accidentului vascular cerebral și cancer. 

Dormi cel puțin 7 ore pe noapte

Probabil știi deja că somnul odihnitor poate face minuni pentru starea ta de spirit. Dar somnul este benefic și pentru sănătatea ta. Lipsa somnului crește riscul de obezitate și diabet de tip 2, susțin specialiștii. 

Fă mișcare în fiecare zi

Vremea mohorâtă și frigul ne fac să renunțăm ușor la plăcerea de a face mișcare în aer liber. De aceea, pune din nou asta pe lista cu rezoluțiile pentru anul care vine și fă din această dorință un obiectiv realistic, cum ar fi să te plimbi cel puțin 30 de minute, patru zile pe săptămână, sau să te oprești la sală după muncă în fiecare zi. Totodată, încearcă să fii și mai activ în viața de zi cu zi: 

  • Renunță la lift și urcă scările;
  • Parchează mai departe de apartamentul în care stai, ca să mărești distanța de mers.  
  • Când vremea îți permite, mergi cu bicicleta. 

Adoptă o dietă sănătoasă

Ca să te menții în formă, ai nevoie de un regim alimentar echilibrat și sănătos. Corelat cu o activitate fizică constantă, un regim alimentar bogat în vitamine, minerale, acizi grași Omega 3 și Omega 6 și proteine te ajută să-ți menții greutatea și scade riscul de boli cronice (precum boli de inimă și cancer).

Fă întotdeauna ceea ce-ți place

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Cei mai mulți dintre noi trăim cu impresia că nu avem într-adevăr control asupra a ceea ce facem, asupra a ceea ce ni se întâmplă, asupra fericirii și nefericirii noastre. Dar lucrurile nu stau deloc așa. Avem capacitatea de a ne schimba viața în direcția corectă. Trebuie doar să ne dăm seama ce anume vrem să schimbăm. Te nemulțumește jobul pe care îl ai? Caută unul care să întrunească toate dorințele tale. 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
1 Studiul „Why do individuals not lose more weight from an exercise intervention at a defined dose? An energy balance analysis”, publicat în Obesity Review, D. M. Thomas  C. Bouchard  T. Church  C. Slentz  W. E. Kraus  L. M. Redman  C. K. Martin  A. M. Silva  M. Vossen  K. Westerterp  S. B. Heymsfield

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0