Stil de viata sanatos pentru pacientul cu gonartroza: 5 pasi de urmat

In timp ce medicii recomanda tratamente pentru amelioarea simptomelor generate de gonartroza bilaterala, pacientul detine cel mai mare control asupra sanatatii sale. Trebuie sa existe un angajament pe care pacientul sa si-l asume pe tot parcursul vietii cu privire la regimul de viata sanatos si dieta sanatoasa.

5 pasi de urmat pentru pacientii cu gonartroza bilaterala:

1. Accesul la informatie

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Pentru un confort adecvat in viata de zi cu zi, este necesar ca pacientul sa inteleaga boala, adica artroza. Cu cat pacientul este mai informat cu privire la boala lui, cu atat impactul asupra vietii de zi cu zi este mai mic. Exista programe care au rolul de a ajuta pacientii sa inteleaga gonartroza si sa invete sa se ingrijeasca singuri.

Aceste programe pot fi reprezentate de grupuri de pacienti care impartasesc experienta lor (grupuri de suport sau de sprijin emotional). Cercetatorii au demonstrat ca pacientii care fac parte din aceste comunitati de suport invata sa traiasca mai usor cu aceasta boala.

2. Activitatea fizica sustinuta (exercitii gonartroza)

Activitatile fizice regulate joaca un rol-cheie in autoingrijire si in mentinerea starii de bine a organismului. Trei tipuri de exercitii fizice sunt importante in managementul gonartrozei bilaterale:

- exercitiile de stretching - cresc forta musculara, muschii puternici protejand si sustinand articulatia afectata de artroza;
- exercitiile aerobe - imbunatatesc conditia cardiovasculara si ajuta la controlul greutatii;
- exercitiile care presupun mobilizare articulara (miscarea de flexie si extensie a genunchiului) - previn anchilozele articulare si mentin flexibilitatea acestora.

In gonartroza, exercitiile fizice pot creste rezistenta si iti pot intari musculatura din preajma articulatiilor, iar astfel articulatiile tale sunt mai stabile. Incearca activitati precum mersul pe jos, mersul pe bicicleta sau inotul. In cazul in care simti o noua durere articulara, opreste-te din acea activitate.

3. Alimentatia sanatoasa

Controlul greutatii corpului printr-o dieta adecvata, in cazul persoanelor supraponderale si obeze, poate ajuta la reducerea stresului la care sunt supuse articulatiile afectate de artroza si, de asemenea, scade riscul dezvoltarii altor probleme de sanatate.

4. Somn odihnitor

Perceptia durerii poate fi influentata de calitatea somnului. Astfel, somnul odihnitor regulat determina cresterea pragului la durere, intensitatea durerii resimtita de catre pacient fiind diminuata si calitatea vietii imbunatatita.

5. Atitudinea pozitiva

Cel mai bun lucru care trebuie facut pentru sanatate este mentinerea unei atitudini pozitive. Depasirea limitarii activitatilor fizice si sociale aparute din cauza durerii si a impotentei functionale reprezinta o provocare care trebuie asumata, chiar si in cazul artrozelor avansate.

Schimbarile ce apar in stilul de viata al pacientului cu gonartroza pot face diferenta cand vine vorba despre simptomele bolii. Asa ca, pe langa masurile enumerate mai sus, poti incerca si alte recomandari ale medicilor:

Da jos kilogramele in plus

Obezitatea sau faptul ca esti supraponderal iti solicita mult articulatiile care trebuie sa duca intreaga ta greutate corporala, cum sunt genunchii si soldurile. Chiar si cateva kilograme in minus te pot ajuta, preluand o parte din "presiunea" exercitata pe articulatiile mari si reducand durerea.

Foloseste compresele calde si reci pentru a controla mai bine durerea

Atat caldura aplicata local, cat si compresele cu gheata pot calma durerea din articulatiile tale. Totodata, caldura amelioreaza redoarea ("intepenirea") articulatiilor, iar aplicarea unor comprese cu gheata poate calma spasmele musculare si durerea musculara.

Aplica creme si geluri contra durerii

Nu uita ca unele creme si geluri pe care le gasesti la farmacii, fara prescriptie medicala, pot sa ofere o calmare temporara a durerii cauzate de gonartroza. Unele creme calmeaza durerea, prin crearea unei senzatii de caldura sau de racoare in zona afectata.

Foloseste orteze pentru genunchi sau genunchiere

Medicul tau iti poate recomanda sa folosesti anumite dispozitive medicale, precum ortezele, care pot sa ajute la reducerea durerii atunci cand stai in picioare sau cand mergi. Aceste dispozitive pot imobiliza sau pot sustine articulatia afectata, pentru a o ajuta, preluand o parte din presiunea exercitata asupra ei.

Discuta cu medicul tau despre suplimente nutritive

Multe suplimente au fost testate pentru tratamentul gonartrozei. Glucozamina si condroitina sunt doua exemple care au aratat rezultate promitatoare. Glucozamina, disponibila adesea in combinatie cu condroitina, a ajutat la calmarea durerii, dupa cum arata unele studii. Daca alegi sa iei suplimente, retine ca trebuie sa le administrezi cum ti-a recomandat medicul, pe o perioada mai lunga, pentru a vedea pe deplin efectele.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Evalueaza-ti gratuit riscul de artroza la genunchi sau solduri! si afla rapid daca durerile articulare indica un risc crescut de artroza. Daca te incadrezi in categoria de risc crescut, beneficiezi de un consult gratuit la medicul specialist!

 

Bibliografie: WebMD - https://www.webmd.com/osteoarthritis/osteoarthritis-10-tips#1

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0