Artroza si activitatea fizica

Unul din factorii ce contribuie la aparitia artrozei (asa cum mai este denumita osteoartrita) este discrepanta dintre stresul mecanic pe suprafata cartilajului articular si capacitatea cartilajului de a rezista la acest stres.

Artroza se dezvolta frecvent la personalele care efectueaza munca fizica, cu suprasolicitare mecanica a articulatiilor in timpul miscarilor repetitive si, desigur, la sportivi. Activitatea prelungita in pozitia ghemuit sau in genunchi are efect advers asupra articulatiilor. Tonusul muschiului cvadriceps intervine de asemnenea in buna functionare a articulatiei genunchiului.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Poate activitatea fizica sa influenteze artroza?

Orice articulatie, inclusiv cea afectata de artroza, are nevoie de activitate fizica. Lipsa de miscare poate duce la o accentuare a deteriorarii articulare ca o consecinta a doi factori: reducerea metabolismului in articulatia imobilizata si scaderea tonusului muscular. Prin urmare, miscarea este necesara. Dar exercitiile si tipurile acestora ar trebui sa fie alese cu grija, in functie de limita de toleranta a fiecarui pacient. Impactul si stresul asupra articulatiilor ar trebui sa fie eliminate. Perioada de activitate fizica ar trebui sa fie alternata cu perioade de odihna.

Ce trebuie facut in cazul unui traumatism?

Daca pacientul sufera un traumatism la nivelul genunchiului, important este sa se asigure stabilitatea articulatiei. Acest lucru elimina distributia anormala a greutatii pe suprafetele articulare si nu permite deteriorarea cartilajului. Astfel de traumatisme sunt: ruptura de ligament, ruptura de menisc - acestea impun consult medical ortopedic si interventie artroscopica.

Exista un numar mare de factori ce tin de stilul de viata care iti influenteaza riscul de a dezvolta artroza la un moment dat. Faptul ca faci anumite modificari in stilul tau de viata te poate ajuta sa iti imbunatatesti sanatatea articulatiilor si sa previi artroza.

1. Gestioneaza riscurile ocupationale

Profesiile si ocupatiile care implica multe miscari repetitive pot fi foarte obositoare pentru articulatiile tale. Discuta cu medicul tau mai intai, despre metodele care te ajuta sa reduci riscul de artroza, mai ales daca jobul tau implica multe activitati precum:

  • statul in genunchi,
  • ridicarea unor greutati,
  • miscari de rasucire,
  • mersul pe jos.

2. Alege exercitiile cu impact redus

Trebuie sa retii ca exercitiile fizice cu impact redus iti pot imbunatati sanatatea articulatiilor. Cauta activitati care sa includa antrenamente de rezistenta si miscari de stretching (intinderea muschilor), pe langa exercitiile aerobice recomandate de medicul tau. Exercitiile fizice efectuate in mod regulat pot sa ajute la incetinirea progresiei artrozei sau pot chiar sa previna artroza.

Exercitiile ajuta pacientii cu artroza prin faptul ca:

  • mentin articulatiile sanatoase,
  • amelioreaza rigiditatea articulatiilor,
  • reduc durerea si oboseala,
  • cresc rezistenta muschilor si a oaselor.

3. Nu uita ca si odihna este importanta

Exercitiile ii pot ajuta pe oameni sa dezvolte muschi si articulatii sanatoase, insa utilizarea excesiva a unor articulatii iti poate creste riscul de a face artroza. Cheia succesului este echilibrul. Daca articulatiile tale sunt umflate sau te dor ori sunt sensibile in anumite momente, acorda-le o pauza. Incearca sa eviti sa iti folosesti articulatia umflata cel putin 12 pana la 24 de ore. Faptul ca lasi o articulatie lovita sau lezata sa se vindece ajuta la reducerea riscului de a dezvolta artroza in viitor.

De ce e bine sa faci mai multa miscare

Exista multe beneficii ale exercitiilor fizice, nu doar faptul ca te ajuta sa slabesti. Activitatea fizica regulata te ajuta sa mentii flexibilitatea articulatiilor tale. Exercitiile care implica articulatiile care iti sustin greutatea, cum ar fi alergarea si mersul, pot fi uneori daunatoare. In schimb, poti incerca exercitii cu un impact redus, cum ar fi exercitiile aerobice in apa sau inotul, pentru a-ti flexa articulatiile, fara sa adaugi stres suplimentar pe ele.

Un aliat in dieta ta

Expertii spun ca ar trebui sa incluzi acizii grasi corespunzatori in alimentatia ta. Nu uita ca toata lumea are nevoie de acizi grasi Omega-3 in alimentatie, pentru o sanatate la cote maxime. Aceste grasimi, totodata, te ajuta si sa lupti contra osteoartritei. Suplimentele cu ulei de peste, care sunt bogate in Omega-3, s-au dovedit eficiente in reducerea durerii si rigiditatii articulatiilor.

Un alt acid gras care te poate ajuta este acidul gama linoleic sau GLA. El se gaseste in semintele anumitor plante, insa poti cumpara uleiurile acestor seminte bogate in acid gama linoleic sub forma de suplimente. Nu uita sa discuti cu medicul tau inainte de a lua acest gen de suplimente nutritive.

Ce exercitii fizice poti face daca ai artroza

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Expertii spun ca exercitiile cu un impact redus pot ajuta la intarirea muschilor si la mentinerea oaselor puternice. Totodata, exercitiile fizice imbunatatesc mobilitatea articulatiilor tale, asa ca nu te feri sa faci miscare.

Uita de activitatile si exercitiile cu un impact mare asupra articulatiilor tale, cum ar fi tenisul. Acum poti incepe sa faci mai multe exercitii cu impact redus, iar specialistii recomanda golful, inotul, yoga si orele de cycling, pentru ca toate acestea sunt usoare si nu iti solicita foarte mult articulatiile genunchilor.

Evalueaza-ti gratuit riscul de artroza la genunchi sau solduri! si afla rapid daca durerile articulare indica un risc crescut de artroza. Daca te incadrezi in categoria de risc crescut, beneficiezi de un consult gratuit la medicul specialist!

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0