10 lucruri despre gonartroza pe care pacientii ar trebui sa le cunoasca

Ghidurile spun ca aprope toate persoanele in varsta de peste 60 de ani sufera de artroza genunchiului din punct de vedere imagistic (radiologic, rezonanta magnetica nucleara), chiar daca boala nu este resimtita clinic de pacient (durere, mobilitate limitata, cracmente locale, adica acele zgomote intraarticulare).

Gonartroza este, mai ales, apanajul femeilor datorita geneticii, dar nici barbatii nu sunt pe deplin scutiti de aceasta suferinta. Desigur, unele persoane sunt mai sensibile la durere pe cand altele au un prag al durerii mai inalt, in functie de toleranta fiecaruia dintre noi.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Ar trebui insa sa odihnim un genunchi dureros, sa-l menajam sau sa ramanem activi? Pastram planul actual de medicatie sau il schimbam? Indiferent daca abia ati fost dignosticat cu gonartroza sau va chinuie de multi ani aceasta suferinta, intrebarile pe care ati dori sa le adresati reumatologului sunt multe. 

Ponturile date de reumatolog sunt:

1. E bine sa iti cunosti optiunile terapeutice

Nu uita ca poti trata artroza de la genunchi la tine acasa. Asigura-te ca te odihnesti suficient. Desi este important sa iti mentii un stil de viata activ, cand articulatiile genunchilor te dor, acorda-le o pauza. In plus, exista o gama variata de tratamente: poti incerca medicamente precum antiinflamatoarele nesteroidiene (AINS), cum sunt ibuprofenul si naproxenul, medicamente steroidiene (daca medicul tau iti spune ca sunt sigure in cazul tau), antialgice, suplimente nutritive, inclusiv protezarea articulara.

Este necesar sa discuti, insa, cu medicul tau pentru a afla ce optiuni de tratament ai si sa alcatuiti impreuna un plan terapeutic adecvat pentru situatia ta. Unele medicamente ofera o calmare rapida a durerii, incepand de la durere usoara, pana la moderata, provocata de artroza.

2. Afla-ti limitele tolerabilitatii efortului fizic

Daca durerea si inflamatia sunt prezente, este bine sa incerci sa odihnesti genunchiul afectat si sa eviti activitatile care iti agraveaza durerea.

3. Dar nu uita de planul zilnic de exercitii fizice

Nu ignora activitatea clinica, in limitele in care iti permite mobilitatea articulara. Evita alergarea, mersul pe teren accidentat. Stii deja ca exercitiile fizice iti ajuta articulatiile sa functioneze mai bine. Nu te forta si incepe cu cateva exercitii de stretching. Incearca un antrenament cu impact redus, cum ar fi inotul sau mersul pe bicicleta. Aceste activitati iti vor face articulatiile mai puternice si iti vor spori gama de miscari pe care le pot face articulatiile tale.

4. Discuta cu medicul de familie

Si cu medicul reumatolog, medicul ortoped sau fizioterapeutul sau kinetoterapeutul despre suferinta ta si despre cum poti ameliora durerea. De exemplu, un fizioterapeut acreditat iti poate arata cele mai bune exercitii pentru a-ti intari muschii care iti sustin genunchii.

5. Utilizeaza dispozitive medicale ajutatoare

Nu te feri sa porti orteze in jurul genunchilor, pentru a avea mai multa stabilitate, si nu te feri de bastoanele ajutatoare, pentru un plus de siguranta. E bine de stiut ca gonartroza iti poate ingreuna mersul.

Daca nu exista suficient cartilaj care sa iti acopere articulatiile, vei simti durere chiar si atunci cand faci o plimbare usoara. Articulatiile tale pot deveni atat de rigide incat nu iti mai poti indoi genunchiul. Persoanele cu o forma severa de gonartroza ar putea avea nevoie de un baston pentru a se putea deplasa.

6 Apeleaza la medicina complementara si alternativa

La recomandarea medicului specialist, poti incerca masajul terapeutic, tai-chi ori acupunctura.

7. Slabeste

E important sa iti reduci masa corporala, pentru a nu adauga o greutate suplimentara unor articulatii deja suprasolicitate, cum sunt cele afectate de gonartroza. Poti ameliora durerea si rigiditatea articulatiilor daca slabesti. Faptul ca esti supraponderal nu face decat sa puna o presiune suplimentara pe genunchii si pe soldurile tale. Medicii spun ca la fiecare 4,5 kilograme pe care le dai jos, poti sa iti reduci nivelul durerii cauzate de artroza cu pana la 20%.

8. Nu te teme, cere o a doua parere unui alt medic

Atunci cand ai dubii sau neclaritati, pentru linistea ta, e bine sa ceri o a doua parere de la un alt medic. De exemplu, daca medicul tau iti spune ca ai nevoie de o operatie pentru inlocuirea articulatiei genunchiului, poti cere o a doua opinie unui alt medic. Cand tratamentele anterioare nu iti amelioreaza suficient de bine durerea, medicul iti poate recomanda interventia de inlocuire a articulatiei. Cere sfatul medicului chirurg, pentru a afla daca este intr-adevar nevoie de aceasta interventie, care poate fi de inlocuire totala sau partiala a articulatiei genunchiului.

9. Adopta o dieta echilibrata

Alege o dieta bogata in peste, oua, lactate, carne si saraca in grasimi, fructe si legume proaspete. Daca suferi de gonartroza, exista si vesti bune: cercetarile publicate in jurnalul Nutrition Research arata ca o dieta bogata in fructe si legume s-a dovedit ca reduce inflamatia si durerea din articulatiile tale. In plus, nu uita de vitamine si minerale.

Vitamina C este necesara pentru dezvoltarea cartilajului articular, iar lipsa ei poate duce la slabirea cartilajului si la agravarea simptomelor artrozei.

Unele studii publicate in Arthritis and Rheumatology arata ca vitamina D ar putea ajuta la prevenirea distrugerii cartilajului si la reducerea riscului de ingustare a spatiului articular.

Totodata, cele mai sanatoase grasimi pentru persoanele care sufera de artroza la genunchi sau de alte boli inflamatorii sunt acizii grasi Omega-3. Acestia functioneaza prin reducerea inflamatiei din corp si prin suprimarea de citokine si de enzime care descompun cartilajul articular. Asa ca e bine sa mananci alimente bogate in Omega-3 si care contin multe vitamine.

10. Comunica-i medicului tau atunci cand simptomele tale se intensifica sau se agraveaza

Nu trebuie sa suferi in tacere. Orice disconfort ai avea, spune-i imediat medicului tau specialist, deoarece, daca este cazul, el iti poate recomanda un alt tratament medicamentos sau alt gen de terapii. Fara un tratament adecvat, gonartroza de regula se agraveaza.

Pe masura ce cartilajul continua sa se distruga, articulatiile tale pot deveni umflate si dureroase. In cazuri severe, oasele se freaca direct unele de altele (cand cartilajul s-a erodat complet), lucru care inseamna ca atunci cand te misti, durerea este si mai mare. Chiar si in acest punct al bolii, insa, poti adopta o serie de pasi pentru a incetini deteriorarile provocate de gonartroza.

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Evalueaza-ti gratuit riscul de artroza la genunchi sau solduri! si afla rapid daca durerile articulare indica un risc crescut de artroza. Daca te incadrezi in categoria de risc crescut, beneficiezi de un consult gratuit la medicul specialist!

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0