Dieta pentru pacientul cu dureri lombare

Aparent, alimentatia nu are nicio legatura cu durerea de spate, insa unele alimente pot favoriza durerile. De pilda, alimentele cu potential inflamator favorizeaza inflamatia si spasmele musculare, in timp ce alimentele care stimuleaza eliberarea de cortizol in exces cresc riscul de dureri de spate aparute pe fond de stres si anxietate.

Specialistii ne recomanda sa adoptam o dieta sanatoasa si echilibrata pentru a ameliora durerile de spate, dar si pentru a preveni problemele de sanatate, in general.

Alimente care trebuie evitate daca suferi de dureri lombare

O serie de alimente favorizeaza inflamatia, crescand astfel riscul de dureri lombare, iar acestea sunt:

  • Alimentele procesate
  • Alimentele de tip fast-food
  • Grasimile saturate.

Alcoolul si cofeina stimuleaza secretia de cortizol, care la randul lui determina inflamarea tesuturilor si aparitia durerilor. De aceea, persoanele care sufera de dureri lombare ar trebui sa evite sau macar sa limiteze consumul de bauturi alcoolice si de cafea (sau alte bauturi care contin cofeina), mai ales pe perioada unui episod dureros. In acest mod, se va preveni instalarea sau agravarea durerilor lombare.

Alimentele recomandate persoanelor care sufera de dureri lombare

O serie de nutrienti contribuie la ameliorarea si prevenirea durerilor de spate. Calciul, magneziul, antioxidantii si acizii grasi Omega 3 se numara printre nutrientii care pot fi de folos pacientului cu dureri de spate.

Iata ce alimente nu ar trebui sa lipseasca din dieta ta daca suferi de dureri lombare:

  • Fructe si legume: cirese, fructe de padure, struguri, rodie, pepene rosu, cartof dulce, morcov
  • Seminte de in, seminte de chia, nuci, migdale
  • Cacao
  • Carne de pui si curcan
  • Peste gras: somon, macrou, sardine, ton
  • Condimente si ierburi aromatice: busuioc, rozmarin, usturoi, chimion, oregano, turmeric, scortisoara
  • Ulei de masline
  • Ceai verde.


Intrucat calciul este extrem de important pentru sistemul osos, e bine sa ne asiguram ca nivelul de calciu din sange este unul optim. Daca analizele de sange nu scot la iveala un deficit, nu va fi nevoie de suplimente alimentare, insa se pot consuma alimente care contin cantitati mari de calciu precum:

  • Iaurt
  • Branza
  • Lapte
  • Seminte de chia
  • Somon la conserva
  • Fasole, linte
  • Migdale
  • Spanac, varza Kale
  • Tofu
  • Rubarba
  • Alimente si bauturi imbogatite cu calciu – lapte vegetal, cereale.

 

 

Pentru ca organismul sa absoarba si sa foloseasca asa cum trebuie calciul, e nevoie de vitamina D. Vitamina D este obtinuta in urma expunerii moderate a pielii la razele soarelui, dar se regaseste si in anumite alimente, chiar daca in cantitati reduse. Tonul la conserva, uleiul de peste, crevetii sau galbenusul sunt cateva exemple de alimente care contin vitamina D si care ar trebui incluse in dieta daca vrei sa ai oase puternice.

Hidratarea este, de asemenea, foarte importanta pentru reducerea durerilor in zona lombara. Pe masura ce inaintam in varsta, vertebrele si discurile intervertebrale isi pierd din flexibilitate. Acestea au un continut ridicat de apa, iar daca ne hidratam cum se cuvine organismul, vom reusi sa le pastram flexibilitatea pentru o perioada cat mai indelungata. Vertebrele si discurile intervertebrale flexibile elimina riscul de hernie de disc, dar si de alte afectiuni ale coloanei vertebrale, care ar putea cauza dureri de spate.

Pe langa dieta sanatoasa, este important ca pacientul cu dureri lombare sa adopte un stil de viata sanatos, in general. In acest sens, acesta va practica sport zilnic, va renunta la stilul de viata sedentar si isi va proteja spatele, evitand miscarile bruste si foarte solicitante.

Daca durerile de spate persista mai mult de 2 saptamani ori afecteaza calitatea vietii considerabil, e necesar un consult de specialitate. Medicul ortoped va stabili diagnosticul si va recomanda cel mai eficient si potrivit tratament pentru fiecare pacient.

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0