7 obiceiuri de igienă după antrenamentul la sală

Puține lucruri egalează sentimentul de împlinire de după un antrenament energizant la sală. Cu toate acestea, munca nu se termină aici. Renunțarea la obiceiurile esenţiale de igienă post-gimnastică îti poate pune sănătatea în pericol.

Iată obiceiurile de igienă pe care nu vrei să le uiți niciodată după un antrenament:

1.    Ai întotdeauna la îndemână flip-flops

Indiferent cât de bine te-ai simți în sala de gimnastică, nu este o idee bună să tratezi vestiarul ca pe baia ta personală, de acasă, unde faci singur curat. Motivul? Bacteriile care pot exista pe suprafețe.

RECOMANDĂRILE EXPERȚILOR DOC

„Majoritatea ciupercilor și bacteriilor găsite în vestiare sunt tipurile pe care le întâlnim în fiecare zi: Stafilococ, streptococ, E.coli, precum și virusuri de răceală și gripă”, spune dr. Eliza Chakravarty, de la Oklahoma Medical Research Foundation. "Dar germenii care se adună la sala de sport pot fi răspândiți cu ușurință și pot duce la afecțiuni precum piciorul atletului sau alte infecții ale pielii, așa că nu este niciodată recomandat să mergi desculț”, mai explică ea.

Chiar dacă alegi să sari peste dușul de la sală, deoarece preferi dușul din baia ta și aștepți să ajungi acasă, este recomandat să îți schimbi măcar șosetele și pantofii, deoarece mediile calde și umede sunt favorabile dezvoltării unor afecțiuni ca piciorul atletului și tot felul de fungi.

2. Spală-ți temeinic mâinile

Chiar dacă semnele cu mesajul „păstrează echipamentul curat” ar putea fi peste tot în sala de gimnastică, Dr. Chakravarty recomandă să iei în calcul că nu toată lumea ține seama de această recomandare. 

„În orice loc public, și mai ales în sala de gimnastică, spălarea mâinilor este cheia pentru o igienă bună”, explică ea, adăugând că: ”În majoritatea cazurilor, sistemul imunitar te va proteja de germeni, dar tăieturile deschise și zgârieturile prezintă un risc mai mare de infecție. Ai grijă să nu atingi membranele mucoase, cum ar fi ochii sau nasul, după ce ai folosit echipamente de gimnastică."

Cu alte cuvinte, tratează sala de sport ca pe o baie publică și spală-ți întotdeauna mâinile cu apă și săpun înainte de a pleca. De asemenea - trebuie să spunem asta? - ca un gest de grijă pentru alții și pentru a preveni răspândirea germenilor, șterge echipamentul cu un dezinfectant când ai terminat.

3. Păstrează-ți curată salteaua de yoga

Germenii și transpirația se depun pe covorașul tău de yoga. Asigură-te că îl cureți după antrenament. S-ar putea ca tu să te simți mai bine ca oricând după o oră intensă de yoga, dar salteaua ta nu rămâne prea curată din cauza germenilor și a transpirației. Nu este surprinzător că saltelele de yoga, care conțin găuri mici, sunt terenuri propice de reproducere pentru ciuperci și bacterii care pot fi o sursă a mai multor afecțiuni.

Cea mai bună soluție pentru o saltea fără microbi este să folosești un prosop de yoga antiderapant, de unică folosință, sau să îți cureți  covorul de yoga după ce ai fost la clasă. În acest fel, microbii dispar. 

4. Schimbă-ți hainele (și lenjeria de corp)

Sportul poate fi la modă, dar infecțiile nu sunt - tocmai de aceea ar trebui să te schimbi în ceva mai confortabil (și mai uscat) după antrenament. „PH-ul vaginal este destul de sensibil și se poate modifica în funcție de diverse situații (cum ar fi actul sexual, lubrifianții, utilizarea tampoanelor sau absorbantelor), dar deseori se reechilibrează”, spune dr. Sheila Loanzon, ginecolog-obstetrician din San Jose, California și autorul cărții Yes, I have Herpes: A Gynecologist's Perspective In and Out of the Stirrups.

„Atunci când o femeie se antrenează și rămâne în haine transpirate mai mult decât este necesar, respirabilitatea zonei vaginale este limitată din cauza pliurilor care păstrează transpirația și umezeala”, explică dr. Loanzon. Această umiditate poate determina modificarea pH-ului, ceea ce poate provoca o creștere excesivă a fungilor și bacteriilor, adaugă ea.

Dacă nu poți face duș imediat după antrenament, cel puțin schimbă-te într-o pereche de pantaloni de bumbac respirabili, recomandă Dr. Loanzon.

5. Spală-te pe față

Chiar dacă nu ai posibilitatea să faci un duș după antrenament, ar trebui să îți faci timp pentru o spălare rapidă a feței, pentru a te proteja de acnee. „Când faci mișcare, transpirația și uleiurile din piele care apar în mod natural vor înfunda porii și vor cauza înmulțirea excesivă a bacteriilor”, spune dr. Debra Jaliman, dermatolog din New York și autor al Skin Rules.

"Porii se deschid când ne antrenăm și orice este aplicat la suprafață, cum ar fi machiajul, îi va înfunda și va provoca erupții”. Demachierea înainte de a te antrena este cu siguranță o idee bună.

„Este important să vă spălați fața înainte și după ce faceți exerciții, deoarece curățarea pielii înainte poate ajuta la minimizarea murdăriei și a bacteriilor care intră în pori, iar spălarea ulterioară poate elimina transpirația și orice urmă de machiaj care a rămas”, adaugă dr. Jaliman.

6. Folosește saunele cu grijă

O ședere lungă într-o saună sau baie de aburi este cea mai bună recompensă după un antrenament istovitor, dar practicarea unei igiene personale bune în astfel de spații este esențială. „Saunele și camerele de aburi sunt medii întunecate, umede și calde, în care mucegaiul, bacteriile și virusurile se simt cel mai bine”, spune dr. Sara Gottfried, autorul Hormone Cure, Younger and Brain Body Diet.

„După o saună, asigură-te că îți usuci complet zona genitală pentru a reduce riscul dezvoltării unei infecții vaginale.. Dacă utilizezi saune publice sau camere de aburi, este esențial ca acestea să fie igienizate în mod regulat, deoarece reprezintă un teren de reproducere pentru infecții", spune dr. Gottfried. De asemenea, recomandă să le eviți dacă ai predispoziție la herpes sau ai un herpes activ, pentru a minimiza șansele de răspândire a bolii.

"Herpesul este foarte rezistent și poate rezista câteva zile pe  suprafețele acestor spații. Ia în considerare igienizarea zonei înainte de a te așeza și stai întotdeauna pe un prosop", te sfătuiește  ea. De asemenea, merită menționat faptul că, dacă ai timp, s-ar putea să vrei să faci un duș după ce ai folosit o saună, pentru a lupta împotriva altor viruși.

7. Spală-ți părul

Părul gras ar putea duce la acnee - deci asigură-te că rutina ta după gimnastică implică spălarea scalpului.

Transpirația poate însemna păr gras, iar părul gras poate provoca acnee. „Există o legătură clară între părul murdar și acnee”, spune dr. Jaliman. „Dacă părul tău este gras și rămâne nespălat imediat după un antrenament, încearcă să îl ții prins pentru a nu intra în contact cu fața. Uleiul se acumulează pe părul nespălat și poate intra în contact cu părți ale tenului. Poate astfel înfunda porii și  provoca acnee”, îți recomandă ea.


Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
https://www.livestrong.com/article/13716200-8-post-gym-hygiene-habits-you-should-never-skip/


 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0