Salata inedita pentru masa de Craciun, cu grepfrut si nuci

În marea de preparate din carne și garnituri greoaie, îți propun o salată răcoritoare și deosebită pentru masa de Crăciun de anul acesta, pe bază de grepfrut și nuci.

Salata cu grepfrut și nuci este ideală pe post de aperitiv, la masa de Crăciun, dar poate fi consumată și ca fel de mâncare principal, pentru o cină mai ușoară după răsfățul culinar.

 

De ce este atât de bună salata cu grepfrut și nuci?

Ceea ce mâncăm trebuie să fie nu doar bun la gust, ci și hrănitor, să obținem din fiecare fel de mâncare nutrienții necesari pentru buna funcționare a organismului. Cum de Crăciun tindem să mâncăm preparate tradiționale, cu multe grăsimi, poate chiar într-o cantitate mai mare decât de obicei, e bine ca printre aceste mese grele să strecurăm și una mai ușoară, care să ne ajute la digestie și să nu ne facă să ne simțim foarte plini.

Pentru început, îți voi spune câte ceva despre ingredientele din această salată și de ce anume le-am ales pentru această rețetă.

Frunzele verzi pot fi de orice tip sau în orice combinație îți plac. Se poate folosi salata verde, însă poți adauga valeriană, rucola, baby spanac, în funcție de gusturile tale și de ce găsești disponibil în magazine. Nu uita că frunzele de salată trebuie spălate foarte bine înainte de a le consuma, iar apoi le poți usca ușor într-un prosop de bucătărie. 

Legumele verzi sunt excelente pentru sănătate, deoarece sunt pline de substanțe hrănitoare (vitamina A, vitamina C, antioxidanți, folați etc.), însă au foarte puține calorii. Echilibrul de macronutrienți regăsit în frunzoase, în special fibrele și proteinele, oferă un sentiment de sațietate pe termen lung pe care legumele cu amidon, de exemplu, nu le pot oferi. De aceea e bine ca la fiecare masă să avem măcar o legumă crudă, care să ajute la digestie, să aducă nutrienți valoroși și să contribuie la senzația de sațietate.

Printre ingrediente avem și brânza de capră, care este o sursă excelentă de proteine și de calciu, și este puțin mai aromată decât cea de vacă. Laptele de capră este cel mai ușor de digerat pentru oameni, iar cercetările sugerează, de asemenea, că poate spori capacitatea organismului de a absorbi substanțe nutritive importante din alte alimente. În schimb, se știe că laptele de vacă interferează cu absorbția mineralelor cheie, cum ar fi fierul și cuprul, atunci când sunt consumate la aceeași masă.

În ciuda beneficiilor, însă, multe persoane nu se împacă bine cu mirosul și gustul foarte puternic al acestui lapte și al altor preparate din lapte de capră (brânză, iaurt). Așadar, dacă brânza de capră nu e printre favoritele tale, bineînțeles că poți pune în această salată alt tip de brânză, cum ar fi telemeaua de vacă sau brânza de oaie.

Grepfrutul este, la fel ca restul citricelor, un fruct pe care îl preferăm în special în sezonul rece. Îți recomand ca în această salată să folosești grepfrut roșu, care este puțin mai aromat și mai dulce decât cel alb. 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Grepfrutul are multe beneficii (contribuie la menținerea echilibrului sistemului imunitar, poate îmbunătăți sănătatea inimii, poate reduce senzația de foame și ajută la pierderea în greutate) însă mare atenție la faptul că poate interfera cu anumite medicamente (imunosupresoare, benzodiazepine, majoritatea blocantelor canalelor de calciu, unele statine etc.), în special când este consumat des și în cantități mari.

Nu în ultimul rând, salata noastră conține nuci, una dintre cele mai bune surse de grăsimi sănătoase. Nucile sunt bogate în antioxidanți și în acizi grași Omega-3, consumul contribuind la reducerea inflamației din organism, la susținerea sănătății intestinale și la scăderea tensiunii arteriale.

Este de preferat să adaugi nucile în bucăți cât mai mari în salată, pentru a le simți pe deplin gustul. Dacă, însă, nu-ți place să ai în salată bucăți mari de nucă, le poți tăia mai mici cu cuțitul. De asemenea, poți reduce cantitatea de nucă după gust.

Ingrediente pentru două porții:

  • Salată verde sau alte frunzoase (baby spanac, rucola, valeriană, kale etc.)
  • Două felii de brânză de capră, cubulețe
  • Un grepfrut roșu mare, curățat de coajă și pieliță și tăiat cubulețe
  • O jumătate de cană de miez de nucă
  • Două lingurițe de zeamă de lămâie
  • O lingură de ulei de măsline
  • Un praf de sare.

Mod de preparare:

Amestecă într-un bol toate ingredientele, iar din zeama de lămâie, uleiul de măsline și sare prepară un dressing ușor, pe care îl pui peste salată. Opțional, poți adăuga și puțină rodie.

Salată cu mandarine și nuci

O salată asemănătoare celei cu grepfrut este cea cu mandarine și nuci. Mandarinele sunt pline de vitamine (o mandarină acoperă 26% din doza zilnică recomandată de vitamina C, de exemplu), minerale și antioxidanți, care ajută la întărirea imunității, pot combate stresul oxidativ, ajută digestia și îmbunătățesc sănătatea intestinelor și pot reduce riscul de calculi renali (pietre la rinichi). În plus, la fel ca alte citrice, au puține calorii, un alt avantaj fiind și că se curăță mai repede.

Ingrediente pentru două porții:

  • Salată verde sau alte frunzoase (baby spanac, rucola, valeriană, kale etc.)
  • Două mandarine mari, curățate și tăiate cubulețe
  • O jumătate de cană de nuci rumenite în tigaie, fără ulei
  • O jumătate de cană de afine uscate
  • O jumătate de cană de parmezan ras sau tăiat fâșii

Pentru dressing:

  • O lingură de oțet de mere sau de vin
  • O lingură de zeamă de mandarine
  • O linguriță de semințe de mac
  • O linguriță de muștar
  • O lingură de ulei de măsline extravirgin
  • Un praf de sare
  • Un praf de piper proaspăt măcinat.

Mod de preparare:

Într-un castron mai mare se amestecă frunzoasele, mandarinele, nucile și afinele. Într-un bol mai mic se amestecă ingredientele pentru dressing, care apoi se toarnă peste salată și se amestecă bine. La final, se presă pe deasupra parmezanul ras. Dacă nu îți plac afinele, de exemplu, le poți înlocui cu alte fructe uscate (stafide, coacăze etc.) și, de asemenea, poți omite alte ingrediente dacă nu îți plac (cum ar fi semințele de mac). În funcție de gust, poți să nu pui sare deloc sau să pui mai mult oțet, sau dacă vrei să faci salata mai dulce, poți adăuga o linguriță de miere.

Poftă bună!

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie: 
Julia’s Album - Spinach and beat salad with goat cheese, pine nuts and grapefruit
https://juliasalbum.com/spinach-beet-salad-goat-cheese-pine-nuts-and-grapefruit-recipe/
Delish - Mandarine Orange Salad
https://www.delish.com/cooking/recipe-ideas/a27925656/mandarin-orange-salad-recipe/

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0