Pericolul din mâncarea chinezească

Ieșim în oraș sau stăm acasă, mâncarea chinezească pare una din variantele preferate, nu numai de români, dar și de majoritatea europenilor sau americanilor. 

Deși pare a fi o alimentație sănătoasă, să fim serioși-unele dintre felurile de mâncare nu reprezintă cea mai sănătoasă opțiune valabilă! Mult orez, cu multe ingrediente, multe prăjite, sosuri dulci, bănuite a fi imbunatite și cu monoglutamat de sodiu, dar și din cauza combinațiilor multiple, mâncarea chinezească îngrașă, în primul rând. 
  
Și este foarte diferită de mâncarea pe care o poți consuma când mergi în China! Orientul încă are misterele lui în fața cărora noi, ignoranții, ne păcălim. 
  
Era o glumă care spune că “Pamantul va rămâne fără hrană atunci când chinezii vor începe să mănânce cu lingura!”. Este adevărat că ritualul bețișoarelor limitează cantitățile ingerate, îmbie la combinații și te determină să mănânci mult mai atent. De asemenea, mâncarea nu se îmbibă prea mult în sos, care de cele mai multe ori este așezat într-un minuscul castronaș separat, astfel încât cantitatea recoltatată pe bețișoare este minimă. Poate că asta ar fi unul din secretele menținerii siluetei! 
  
Pe de altă parte, orezul chinezesc adevărat nu îngrașă! Este orez de tip integral și în aceste condiții, chinezul își poate permite să îl amestece cu ou, fructe de mare, legume călite și chiar puțin porumb și mazăre, constituind o porție completă de mâncare sănătoasă. Un astfel de bol sățios conține în jur de 350 de calorii.  

Caloriile din mâncarea chinezească

Problema este că pe la noi, în restaurantele chinezești sau take away, orezul folosit este cel alb, de alimentară, cu mult amidon. În plus, gătit "cu de toate", poate conține foarte multă grăsime (unii zic că 70% din nivelul permis pe o zi-adică în jur de  50 g) și de asemenea, sare-sau mai bine zis sodiu-cât pentru toată ziua. De aceea specialiștii va recomandă să optați mai degrabă pentru orezul brun și să-l comandați cât mai simplu. 
  
În loc de orez sau faimoasele noodles, puteți opta pentru variantele de vegetale, care merg mai bine și din punct de vedere nutrițional în combinație cu carnea, fie ea de pui, vită, porc, pește, fructe de mare. 
Cât despre fructele de mare, nutriționiștii chinezi spun că este bine să le consumăm pentru aportul important de siliciu și fosfor, însă cât mai rar, întrucât au un mare potențial alergen.  
  
Atenție și la sosul de soia! Varianta care se găsește în supermarket are mult sodiu, zahăr, glutamat de sodiu și alți stabilizatori, rezultând un aport caloric destul de mare. Caută varianta "light"! 
  
Este adevărat că dacă orezul este amestecat și cu o porție de noodles (paste chinezești), pachețele de primăvară, pui cu sos de lămâie și încă o portioara de carne de porc cu sos dulce acrișor, toată povestea se ridică la aproape 1000 de calorii, ceea ce ar cam însemna 70% din necesarul unei femei tinere, pe zi. Înlocuind însă porcul cu o bucată mai slabă de "vită cinci arome", de exemplu, și de asemenea, pachețelele de primăvară cu legume călite, reducem o porție "pe săturate" la numai 550 de calorii, ceea ce este mult mai rezonabil pentru o cină, de exemplu. 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA
TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Una dintre cele mai calorice bunătăți chinezești este faimoasa rată Peking, cu crustă crocantă și aromată, unsă cu miere și felurite mirodenii, rotisata și coaptă în grasiema proprie până ajunge la culoarea bronzului.  
  
O simplă porție ajunge la 650 de calorii, că să nu mai vorbesc că servirea tradițională se face în clătită, unsă cu sos dulce și gros de prune (un fel de magiun), alături de crochete minuscule de castravete, delicatesă care urcă astfel la 1000 calorii pentru două astfel de miniclatite. 
  
Feriți-vă de fainoasele chinezești! Dacă țineți la siluetă, alegeți carnea de pui în altă variantă decât "pui Shanghai", vestitele bucățele pane, "date" și prin susan, care ajung la 400-500 calorii pe porție de patru bucăți. Dacă la acestea adăugăm orezul, sosul soia și o granitura de legume, ajungem imediat la mia de calorii! Puiul cu cinci arome de exemplu are mai puțin de 250 de calorii pe bol și este foarte gustos. 

Iată câteva exemple de preparate populare chinezești și aportul caloric al unei porții:

  • pachețele de primăvară: 115 calorii pe porția mică
  • orez prăjit: 363 calorii per porție
  • vită Chow Mein: 320 calorii per porție
  • supă de pui și porumb: 160 calorii per porție

Secretele siluetei chinezoaicelor 

În bucătăria chinezească există o serie de alimente super-light, care țin de foame, aduc un aport nutrițional și mineral bun,  dar nu îngrășa. Cum ar fi salată din alge marinate-hai tăi, bucățele subțiri verzui de consistență cauciucată. De asemenea, soia-bogată în fitoestrogeni, are capacitatea de a echilibra sistemul hormonal feminin și implicit metabolismul. 

  • salată de crudități - fâșii subțiri de țelină, morcovi, muguri de bambus, soia-cu minim de calorii, sălățele de crudități te pot sătura. Poți opta de asemenea pentru sălățele bogate în broccoli, muguri de pin, legume de toamnă. 
  • tradițional, asiaticii adulți nu consumă brânzeturi, iaurt sau lapte și consideră că acetse aliemnnte nu fac bine organismului adult, favorizând ingreasarea și degradarea organsimului uman. În schimb, recomandă călduros tofu-brânză de soia, bogată în calciu și fitoestrogeni, cu mare potențial antioxidant. 
  • ca să te saturi, poți opta pentru supele calde-sățioase, gustoase, cu minim de calorii cum ar fi supa de pui și porumb sau supă de crab - o porție aduce până la 160 de calorii. 
  • încheie sau chiar acompaniază masa cu un ceai verde  
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0