Ora la care mananci iti poate scadea riscul de afectiuni cardiace

Persoanele care isi doresc o inima sanatoasa, cu un risc redus de probleme cardiace, trebuie sa fie atente nu numai la ce mananca, dar si cand mananca, potrivit unei atentionari venite din partea American Heart Association.

Raportul vine in urma numeroaselor dovezi cum ca orarul meselor conteaza atunci cand vine vorba de riscurile cardiovasculare, a spus Marie-Pierre St-Onge, autoarea acestei atentionari oficiale.

De ce conteaza cand mancam

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Numeroase organe ale corpului au propriul lor “ceas”, explica St-Onge, si asta ar putea afecta felul in care gestionam alimentatia la diferite ore din zi si din noapte. "De exemplu, corpului ii este mai greu sa proceseze glucoza (zaharul) seara, in comparatie cu prima parte a zilei" a spus St-Onge, profesor asociat in Nutritie la Universitatea Columbia din New York.

Noua concluzie evidentiaza ceea ce este cunoscut deja – dar si ce nu este – despre orarul meselor si sanatatea inimii. Cu toate acestea, nu ne prezinta reguli concrete, cum ar fi “nu manca niciodata dupa ora 8 seara” sau “micul dejun trebuie sa fie obligatoriu pentru toata lumea”. Specialistii sugereaza ca oamenii trebuie sa isi imparta caloriile pe o perioada a zilei bine definita – spre deosebire de a manca mult dintr-o data sau a rontai de dimineata pana seara. Bazandu-se pe aceste dovezi, American Heart Association spune ca cea mai buna optiune este sa consumi o cantitate mai mare de calorii in prima parte a zilei. “O perioada mai lunga de repaus alimentar seara este mai buna pentru organism decat una in timpul zilei” a spus St-Onge.

Importanta micului dejun

Nu exista insa nicio regula cum ca micul dejun ar fi cea mai importanta masa a zilei. Dovezile, a declarat St-Onge, nu sunt indeajuns de relevante pentru a face recomandari specifice in ceea ce priveste micul dejun.

Un numar de studii evidentiaza faptul ca cei care mananca micul dejun sunt in general mai sanatosi decat cei care nu fac acest lucru. Au tendinta de a avea mai putine probleme cu greutatea, au o tensiune arteriala si un colesterol mai bune si au un risc scazut scazut de a dezvolta diabet de tipul II si boli de inima, conform American Heart Association.

Problema care ramane este ca toate aceste studii nu reusesc sa dovedeasca faptul ca micul dejun merita sa fie considerat motivul acestor avantaje. In plus, putine studii au putut compara efectele incurajarii oamenilor sa ia micul dejun. Pe baza studiilor realizate, micul dejun nu pare sa ajute in procesul de slabire. Desigur, daca cei care nu iau micul dejun adauga pur si simplu o masa in plus pe parcursul zilei, vor lua in greutate, a subliniat St-Onge.

Cu toate acestea, cateva studii minore au sugerat ca micul dejun poate ajuta la reglarea zaharului din sange si a nivelului de insulina, conform spuselor American Heart Association.

Sonya Angelone este un dietetician atestat si purtator de cuvant pentru Academia de Nutritie si Dietetica si se declara o sustinatoare a micului dejun. “Cred ca este foarte important sa mancam dimineata in fiecare zi” a spus Angelone. La fel de important, a mai spus ea, este sa te hidratezi dupa o noapte in care nu ai consumat lichide. Cafeaua conteaza si ea, insa un pahar de apa este intotdeauna mai bun, a remarcat Angelone.

Potrivit spuselor lui Angelone, micul dejun este important deoarece este greu sa obtii toti nutrientii de care corpul are nevoie din doar doua mese pe zi, chiar si cu mici gustari intre ele.

Cate mese si cate gustari?

De aici se ridica o alta intrebare: ar trebui sa mancam doar cele trei mese zilnice sau e mai bine sa consumam portii mici de mai multe ori pe zi? Acest lucru nu este clar, conform spuselor American Heart Association. Studiile care urmaresc oamenii si stilul lor de viata obisnuit au atestat ca cei care mananca de mai multe ori pe parcursul unei zile au un risc mai scazut de obezitate si un nivel al colesterolului mai bun.

Pe de alta parte, Asociatia Americana a Inimii spune ca studiile care au testat efectele modificarii frecventelor meselor zilnice nu au venit cu niciun rezultat. Cand numarul de calorii consumat intr-o zi este constant, frecventa meselor nu poate afecta greutatea corpului, nivelul colesterolului bun (HDL) sau alti factori care pot afecta sanatatea inimii.

Bineinteles, atunci cand vorbim de mancare nu exista o abordare generala care sa cuprinda intreg spectrul, a spus St-Onge. Pentru unii oameni, a remarcat ea, functioneaza obiceiul de a rontai pe tot parcursul zilei, atat timp cat alegerile alimentare sunt sanatoase si nu se intind pana tarziu in noapte. “Daca esti o persoana care are un control bun asupra dietei, rontaitul poate fi o idee buna” a spus St-Onge. “Insa, daca iti este greu sa te opresti din mancat odata ce ai inceput, probabil ca nu mai este o idee asa buna”.

Potrivit lui Angelone, mancatul frecvent nu este un lucru tocmai intelept pentru persoanele cu rezistenta la insulina – hormonul care regleaza zaharul din sange. Rezistenta la insulina este intalnita la persoanele cu diabet de tip II sau “pre-diabet”. Daca aceste persoane mananca des, a explicat Angelone, nivelul insulinei nu are cum sa scada.

In general, declara St-Onge, atentia este foarte importanta. Deseori oamenii mananca nu pentru ca le este foame, ci pentru a face fata emotiilor, a mai spus ea. “Intreaba-te de ce mananci” a spus St-Onge. “Este pentru ca esti stresat, trist sau plictisit? Intreaba-te daca intr-adevar iti este foame in acest moment.”

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

Sursa articol: New York Times

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0