Nutrienti pe care nu ii gasesti in produsele de origine animala

Intre produsele de origine vegetala si cele de origine animala exista multe diferente. Acest lucru este indeosebi adevarat cand vine vorba de valorile lor nutritionale, deoarece multi nutrienti sunt specifici fie alimentelor vegetale, fie celor obtinute de la animale.

Asa ca azi iti prezentam o lista cu nutrienti foarte cunoscuti pe care iti este dificil sau imposibil sa ii obtii din produsele de origine animala.

1. Vitamina C

Este singura vitamina esentiala care nu se gaseste in cantitati folositoare in produsele de origine animala gatite. Este un antioxidant puternic, care este important pentru mentinerea tesutului conjunctiv. Totodata, vitamina C functioneaza ca un co-factor pentru multe enzime din corpul uman. O dieta bazata doar pe produse de origine animala nu contine suficienta vitamina C. Din acest motiv, persoanele care mananca multa carne trebuie sa isi ia vitamina C din fructe, legume sau suplimente nutritive. Chiar si asa, cantitati suficiente de vitamina C pot fi obtinute din ficatul crud, din icre si din oua. Cantitati mai mici sunt prezente in carnea cruda si in cea de peste.

2. Flavonoidele

Sunt cel mai intalnit grup de antioxidanti care se gasesc in plante. Flavonoidele se gasesc practic in aproape toate produsele vegetale. Multe dintre beneficiile consumului de fructe si de legume se pot datora continutului de flavonoide. De fapt, studiile indica faptul ca dietele bogate in flavonoide pot avea beneficii pentru sanatate, cum ar fi:

  1. Risc redus de boli cardiovasculare;
  2. Imbunatatirea sanatatii si functiei creierului;
  3. O sanatate mai buna a colonului.

Cele mai intalnite 4 flavonoide si cele mai bune surse ale acestora:

  • Quercetina (sau quercetin) este unul dintre cele mai intalnite flavonoide. Aportul mare de quercetina este legat de scaderea tensiunii arteriale si de un risc redus de boli cardiace. Quercetina se gaseste in: capere, ceapa, cacao, merisoare si mere. Ea este disponibila si sub forma de supliment.
  • Catehinele - Beneficiile pentru sanatate ale catehinelor din ceaiul verde au fost foarte mult timp studiate. Acestea au fost legate de reducerea tensiunii arteriale, de imbunatatirea functiei vaselor de sange si de scaderea colesterolului seric. Catehinele se gasesc in: caise, mere, pere, struguri, piersici, ceai verde, cacao si vin rosu.
  • Hesperidina este tot o flavonoida si e una dintre cele mai intalnite substante de acest gen. Studiile indica faptul ca poate ajuta la prevenirea bolilor cardiace si a cancerului. Hesperidina este prezenta aproape exclusiv in fructele citrice, in special in portocale si lamai, potrivit healthline.com.
  • Cianidina este cea mai raspandita antocianina. Antocianinele sunt pigmenti antioxidanti care sunt responsabili de culorile "aprinse" ale multor fructe si legume. Studiile indica faptul ca antocianinele pot reduce riscul de boli cardiace, insa dovezile sunt limitate. Cianidina se gaseste in fructele si legumele colorate, cum ar fi murele, coacazele negre si zmeura neagra.

3. Fibrele dietetice

Fibrele care se gasesc in alimentele de origine vegetala sunt responsabile de multe dintre beneficiile acestora pentru sanatate. In general, fibrele alimentare sunt definite ca parti ale acelor plante care nu pot fi digerate in sistemul digestiv superior. Un aport mare de fibre este legat de multe efecte benefice asupra sanatatii noastre:

  • Reducerea colesterolului;
  • Reducerea riscului de boli cardiace;
  • Risc scazut de constipatie;
  • Risc mai mic de cancer de colon;
  • Cresterea senzatiei de satietate dupa o masa, ajutand la scaderea in greutate.

Iata 5 tipuri de fibre dietetice despre care s-a aratat ca au beneficii pentru sanatate in cazul oamenilor:

  1. Beta-glucanul - cele mai bogate surse sunt taratele de ovaz si taratele de orz. Cantitati mai mici se gasesc in cerealele integrale, cum ar fi secara, graul si orezul.
  2. Pectina - pectinele sunt o familie de fibre prebiotice care se gasesc in fructe. Surse principale de pectine sunt fructele, precum portocalele, merele, prunele, fructele de guava, bananele si variate tipuri de fructe de padure cu seminte.
  3. Inulina - apartine unui grup de fibre numite fructani. Dietele bogate in inulina pot calma constipatia. Inulina se gaseste in diverse fructe si legume, inclusiv in banane, anghinare, sparanghel, ceapa, usturoi, praz si cicoare.
  4. Lignani - acestia sunt polifenoli care, atunci cand ajung in colon, sunt fermentati de bacteriile intestinale. Acest proces de fermentare ii transforma in fitoestrogeni. Lignanii se gasesc in majoritatea produselor vegetale, iar cele mai bogate surse sunt semintele (in special cele de in) si boabele cerealelor.
  5. Amidonul rezistent - amidonul este cel mai comun carbohidrat din plante. De obicei, el este bine digerat, dar o parte din el poate fi rezistent la digestie. Acest tip se numeste amidon rezistent si incurajeaza dezvoltarea bacteriilor benefice in colon. Amidonul rezistent se gaseste in cerealele cu bobul intreg, in paste, leguminoase, bananele necoapte si in cartofii care au fost lasati sa se raceasca dupa ce au fost fierti.

 

 

Sursa foto: Shutterstock

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0