Nucsoara: beneficii, intrebuintari, contraindicatii

Nucșoara este un condiment popular făcut din semințe de Myristica fragrans, un copac tropical veșnic verde originar din Indonezia.  Semințele de nucșoară  conțin acid miristic, trimirisină, gliceride de acizi grași, precum și un ulei esențial, care conține miristicină, elemicină, eugenol, safrol. Datorita acestor componente pretioase, nucșoara a fost folosită în medicina populară ca agent antimicrobian, antioxidant, psihostimulant și antitrombotic Lignanii și neolignanii continuti au fost raportați ca avand diferite proprietăți farmacologice, inclusiv activități anticancerigene și antidepresive

În Ayurveda, semințele sunt folosite pentru a trata indigestia, insomnia și incontinența urinară. În prezent, nucșoara este cunoscută pentru tratamentul diferitelor tulburări de sănătate, cum ar fi neregularitățile mișcărilor intestinale, artrita reumatoidă și spasmul muscular. În unele țări precum Zanzibar, nucșoara este mestecată ca alternativă la fumatul de marijuana.

Unele studii au evidențiat potențialul nucșoarei ca plantă anticonvulsivante, analgezică și antiinflamatoare, controlează vărsăturile și relaxează spasmele, precum și că posedă activități insecticide, fungicide și bactericide.

Majoritatea țărilor tropicale au recunoscut nucșoara în listele de plante cu valoare alimentară și medicinală datorită colectării sale ușoare și activităților sale biologice. Semințele au fost luate intern în tratamentul diareei, dizenteriei, vărsăturilor și distensiei abdominale, în timp ce extern semințele sunt folosite pentru a trata durerile de dinți și durerile reumatice.

Nucșoara a demonstrat activitate antibacteriană împotriva bacteriilor Gram pozitive și Gram negative, cum ar fi Escherichia coli, Salmonella choleraesuis și Staphylococcus aureus. Pe baza cercetărilor, nucșoara are un potențial semnificativ de utilizare în industria medicinală și a parfumurilor.

Nucșoara poate fi găsită sub formă de semințe întregi, dar adeseori este vândută sub formă de condiment măcinat.

Despre nucșoară de-a lungul timpului

Nucșoara a fost probabil importată în Europa în timpul secolului al XII-lea, de comercianții arabi și era utilizată în medicina populară în scopuri multiple, precum antitrombotice, anticancer și antiinflamatoare.

Din punct de vedere istoric, nucșoara rasă era, totodată, folosită ca săculeț parfumat pentru a înmiresma hainele, iar romanii o foloseau ca tămâie. 

În jurul anului 1600 nucșoara a devenit importantă fiind un condiment scump comercializat în lumea occidentală.

Astăzi nucșoara este un condiment care se găsește în multe bucătării din întreaga lume. Nucșoara are o aromă înțepătoare, asemănătoare cu nuca și este adesea folosită în deserturi și curry, dar și în băuturi, precum vinul fiert și ceaiul chai.

Mod de obținere nucșoară

Copacii de nucșoară pot atinge o înălțime de aproximativ 20 de metri. Ei dau roade la opt ani de la semănat, atingând apogeul în 25 de ani și rodesc timp de 60 de ani sau mai mult. 

Fructul de nucșoară este asemănător ca aspect cu o caisă. Când este complet matur, se desparte în două, expunând un înveliș suplimentar de culoare purpurie ce înconjoară o sămânță maro strălucitoare, nucșoara. 

Pulpa fructului este consumată. Învelișul este îndepărtat, aplatizat și uscat. Semințele de nucșoară se usucă treptat la soare pe o perioadă de șase până la opt săptămâni, timp în care sunt întoarse de două ori pe zi. Nucșoara își micșorează din învelișul tare al semințelor, iar dacă boabele fac zgomot în coajă când sunt scuturate, nucșoara se separă de învelișul exterior. Se culeg semințele de nucșoară și se folosesc întregi sau măcinate.

Deși este mai des folosită pentru aroma sa decât pentru beneficiile sale pentru sănătate, nucșoara conține o gamă impresionantă de compuși puternici care pot ajuta la prevenirea bolilor și la promovarea sănătății generale.

Beneficii nucșoară

1. Conține antioxidanți puternici

Nucșoara este bogată în antioxidanți, inclusiv compuși fenolici, uleiuri esențiale și pigmenți vegetali, toți care ajută la prevenirea daunelor celulare și pot proteja împotriva bolilor cronice.

Deși de dimensiuni mici, semințele din care este derivată nucșoara sunt bogate în compuși vegetali care acționează ca antioxidanți în corpul tău.

Antioxidanții sunt compuși care îți protejează celulele de daunele cauzate de radicalii liberi. Când nivelurile de radicali liberi devin prea mari în corpul tău, apare stresul oxidativ. Este asociat cu debutul și progresia multor afecțiuni cronice, cum ar fi anumite tipuri de cancer și boli cardiace și neurodegenerative.

Un studiu1 pe animale a arătat că un consum de extract de nucșoară a prevenit deteriorarea celulară la șobolanii tratați cu izoproterenol, un medicament cunoscut pentru a induce stres oxidativ sever.

Studiileîn eprubetă au arătat, de asemenea, că extractul de nucșoară prezintă efecte antioxidante puternice împotriva radicalilor liberi.

2. Are proprietăți antiinflamatorii

Inflamația cronică este legată de multe afecțiuni, cum ar fi bolile de inimă, diabetul și artrita.

Nucșoara este bogată în compuși antiinflamatori care pot ajuta la reducerea inflamației din corp și pot aduce beneficii pacienților cu afecțiuni inflamatorii. Se crede că nucșoara reduce inflamația prin inhibarea enzimelor care o promovează.

În cadrul unui studiu3, șobolanii au fost injectați cu o soluție care produce inflamație și apoi unora dintre ei li s-a administrat ulei de nucșoară. Șobolanii care au consumat uleiul au înregistrat reduceri semnificative ale inflamației, durerii legate de inflamație și umflarea articulațiilor.

3.  Are proprietăți afrodisiace

Unele studii pe animale arată că nucșoara poate îmbunătăți apetitul sexual și activitatea sexuală.

Într-un studiu4, șobolanii masculi cărora li s-au administrat doze mari de extract de nucșoară (227 mg sau 500 mg per kg de greutate corporală) au înregistrat creșteri semnificative ale activității sexuale și ale timpului de performanță sexuală în comparație cu un grup de control.

4.  Are proprietăți antibacteriene

Nucșoara s-a dovedit a avea efecte antibacteriene împotriva tulpinilor de bacterii potențial dăunătoare.

Bacteriile precum Streptococcus mutans și Aggregatibacter actinomicetemcomitans pot provoca carii dentare și boli ale gingiilor.

Un studiu5 pe eprubetă a constatat că extractul de nucșoară a demonstrat efecte antibacteriene puternice împotriva acestora și altor bacterii, inclusiv Porphyromonas gingivalis. 

De asemenea, un alt studiu6 a descoperit că nucșoara inhibă creșterea tulpinilor dăunătoare ale bacteriilor E. Coli.

Alte beneficii nucșoară

  • Poate aduce beneficii sănătății inimii – studiile7 pe animale arată că administrarea de suplimente de nucșoară în doze mari a redus factorii de risc pentru bolile de inimă, cum ar fi colesterolul ridicat și nivelurile ridicate ale trigliceridelor; 
  • Ar putea stimula starea de spirit – studiile8 la rozătoare au descoperit că extractul de nucșoară a indus efecte antidepresive semnificative atât la șoareci, cât și la șobolani. 
  • Poate îmbunătăți controlul zahărului din sânge – un studiu9 la șobolani a arătat că tratamentul cu extract de nucșoară în doză mare a redus semnificativ nivelul zahărului din sânge și a îmbunătățit funcția pancreatică.

Totuși, aceste efecte asupra sănătății au fost testate doar la animale folosind doze mari de extract de nucșoară. De aceea, sunt necesare studii pe oameni pentru a determina dacă suplimentele în doze mari de nucșoară sunt sigure și eficiente la oameni.

Întrebuințări nucșoară

Nucșoara este un condiment versatil și delicios care are o varietate de utilizări în bucătărie. Poți folosi nucșoara singură sau în combinație cu alte condimente, cum ar fi cardamom, scorțișoară și cuișoare.

Nucșoara are o aromă dulce, motiv pentru care se adaugă, de obicei la deserturi, inclusiv plăcinte, prăjituri, cookies, salate de fructe și creme. De asemenea, nucșoara este un condiment bun de întrebuințat în mâncăruri sărate pe bază de carne, cum ar fi cotletele de porc și curry de miel.

Nucșoara poate fi presărată pe legume cu amidon, cum ar fi cartofi dulci și dovleac, pentru a-i da o aromă profundă.

În plus, poți adăuga nucșoara la băuturi calde sau reci, inclusiv cidru de mere, ciocolată caldă, ceai chai, latte cu turmeric și smoothie-uri.

Dacă folosești nucșoară întreagă, dă-o pe răzătoare cu granulație fină (Microplane) sau cu găuri mai mici. Nucșoara proaspăt rasă este delicioasă pe fructe proaspete, fulgi de ovăz sau iaurt.

Contraindicații nucșoară

Deși nucșoara este puțin probabil să îți facă rău atunci când este consumată în cantități mici, administrarea în doze mari poate provoca efecte secundare adverse.

Nucșoara conține anumiți compuși (miristicină și safrol), care atunci când sunt ingerați în cantități mari, pot provoca simptome precum halucinații și pierderea coordonării musculare.

Se crede că miristicina, componenta principală a uleiului esențial din nucșoară, care are proprietăți psihoactive puternice, este responsabilă pentru aceste efecte toxice. Cazuri de intoxicație cu nucșoară au fost raportate la persoanele care au ingerat 5 grame de nucșoară. Toxicitatea nucșoarei poate provoca simptome grave, cum ar fi palpitații, greață, dezorientare, vărsături, agitație sau chiar deces atunci când este combinat cu alte droguri, conform anumitor studii10,11

În plus, studiile12,13 la șoareci și șobolani au arătat că administrarea de doze mari de suplimente de nucșoară pe termen lung duce la afectarea organelor. Cu toate acestea, nu este clar dacă oamenii ar experimenta și aceste efecte.

Este important de reținut că efectele toxice ale acestui condiment sunt legate de ingestia de cantități mari de nucșoară, nu de cantitățile mici folosite, de obicei, în bucătărie.

Dozele mari, ca de exemplu, o lingură intreaga de nucșoară pot provoca intoxicație,  care include simptome anticolinergice.

In plus, la femeile care au nascut, anticolinergicele pot reduce lactația. Studiile in vitro au descoperit că nucșoara poate avea activitate antiprogesteronică, care, de asemenea, teoretic ar putea afecta lactația si ar trebui evitata în timpul alăptării.

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
1.Studiul "Protective effect of nutmeg aqueous extract against experimentally-induced hepatotoxicity and oxidative stress in rats.", publicat în Journal of Ayurveda and integrative medicine 4.4 (2013): 216, autori: Kareem, Mohammed Abdul, et al.
2.Studiul "Antioxidant and anti-inflammatory compounds in nutmeg (Myristica Fragrans) pericarp as determined by in vitro assays.", publicat în Natural product communications 10.8 (2015): 1934578X1501000822, autori: Zhang, Chuan-Rui, et al.
3.Studiul "Nutmeg oil alleviates chronic inflammatory pain through inhibition of COX-2 expression and substance P release in vivo.", publicat în Food & nutrition research 60.1 (2016): 30849, autori: Zhang, Wei Kevin, et al.
4. Studiul "An experimental study of sexual function improving effect of Myristica fragrans Houtt.(nutmeg).", publicat în BMC Complementary and Alternative Medicine 5.1 (2005): 1-7, autori: Ahmad, Shamshad, et al.
5.Studiul "Antibacterial activity of Myristica fragrans against oral pathogens.", publicat în Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine 2012 (2012), autori: Shafiei, Zaleha, et al.
6. Studiul "Antimicrobial activity of nutmeg against Escherichia coli O157.", pubicat în Journal of bioscience and bioengineering 94.4 (2002): 315-320, autori: Takikawa, Akiko, et al.
7.Studiul "African Nutmeg (Monodora myristica) lowers cholesterol and modulates lipid peroxidation in experimentally induced hypercholesterolemic male Wistar rats.", publicat în International journal of biomedical science: IJBS 11.2 (2015): 86, autori: Onyenibe, Nwozo Sarah, Kasumu Titilayo Fowokemi, and Oyinloye Babatunji Emmanuel.
8. Studiul "Antidepressant-like activity of n-hexane extract of nutmeg (Myristica fragrans) seeds in mice.", ăublicat în Journal of medicinal food 9.1 (2006): 84-89, autori: Dhingra, Dinesh, and Amandeep Sharma
9. Studiul "Ameliorative effect of Myristica fragrans (Nutmeg) extract on oxidative status and histology of pancreas in Alloxan induced diabetic rats.", publicat în Folia morphologica 79.1 (2020): 113-119, autori: Pashapoor, Afsaneh, Seeyamak Mashhadyrafie, and Pejman Mortazavi
10. Studiul "Nutmeg (myristicin) poisoning—report on a fatal case and a series of cases recorded by a poison information centre.", publicat în Forensic science international 118.1 (2001): 87-90, autori: Stein, U., H. Greyer, and H. Hentschel.
11. Studiul "Low cost, high risk: accidental nutmeg intoxication.", publicat în Emergency medicine journal 22.3 (2005): 223-225, autori: Demetriades, Andreas K., et al.
12. Studiul "Histological effects of oral administration of nutmeg on the kidneys of adult Wister rats.", publicat în North American journal of medical sciences 2.4 (2010): 189, autori: Eweka, Andrew Osayame, and Abieyuwa Eweka.
13. Studiul "Antioxidant properties of Myristica fragrans (Houtt) and its effect on selected organs of albino rats.", publicat în African Journal of Biotechnology 5.15 (2006), autori: Olaleye, M. T., C. A. Akinmoladun, and A. A. Akindahunsi.
Healthline: „8 Science-Backed Benefits of Nutmeg”, https://www.healthline.com/nutrition/nutmeg-benefits
Britannica: „Nutmeg”, https://www.britannica.com/topic/nutmeg 
 

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0