Masa de Paște pentru cei care suferă de hemoroizi

În bucatele tradiționale care vor îmbelșuga mesele de Paște se regăsesc multe alimente contraindicate persoanelor care suferă de hemoroizi, dar există și opțiuni sănătoase și gustoase care nu îți vor impune probleme. Totul stă în alegerea alimentelor corecte, în echilibru alimentar și în respectarea celor 3 mese pe zi. 

Preparate recomandate

Având în vedere cât de importantă este reducerea colesterolului în controlul hemoroizilor, este bine de reținut faptul că dieta ta trebuie să aibă la bază un conținut ridicat de fibre și unul redus de grăsimi nesaturate. Așadar, orientează-te spre salate bogate în legume și alimente proteice ușoare, precum brânzeturile slabe în grăsimi și carnea de pește, pui, curcan. 

Ouăle roșii sunt nelipsite de pe masa de Paște, dar acestea sunt bogate în colesterol, ceea ce ridică un semn de întrebare în rândul persoanelor cu hemoroizi – pot mânca ouă roșii de Paște fără să am probleme ? Consumul unui singur ou fiert pe zi este suficient în aceste cazuri, mai ales dacă restul mesei este bogată în verdețuri, precum și în fibre din legume. Asigură-te că există asemenea alternative pe masa din familie, pentru a avea la dispoziție variante suficiente de preparate fără risc de accentuare a hemoroizilor. 

La masa de prânz, se pot servi supe sau ciorbe de pește, ori pește în saramură, alături de legume precum broccoli, dovlecei, spanac, urzici sau alte variante de sezon. Ciorba de lobodă reprezintă, de asemenea, o alternativă sănătoasă și sățioasă de sezon, cu condiția să nu fie bogată în smântână, ea putând fi acrită cu iaurt degresat sau cu zeama proaspăt stoarsă a unei lămâi. 

Se recomandă evitarea fripturilor de miel sau de porc, a salatelor bogate în maioneză, precum salata boeuf, a drobului sau a stufatului de miel. În schimb, se pot servi salate ușoare, pește la grătar, legume sote, sosuri aromate, însă nu foarte condimentate cu piper, ardei iute sau boia. Ca garnituri, sunt de preferat cartofii noi, cu unt și mărar, de exemplu, o alternativă gustoasă și sănătoasă.  

Ce poți să consumi seara, la cină

La masa de seară se pot servi brânzeturi degresate, alături de ceapă și usturoi verde, salată verde și măsline. Pentru desert, opțiunile recomandate cuprind fructele de pădure, căpșunele, mai puțin pasca sau alte prăjituri grase, cu brânză și ouă din belsug.  La cozonac, încearcă să te limitezi la o singură felie și, preferabil, să nu o consumi imediat după masă. Lasă un răgaz de o oră-două între masă și desert, pentru o digestie eficientă și o poftă de dulce diminuată.

Evită constipația

Pentru a evita constipația, este suficient să faci câteva excluderi alimentare, și anume să renunți la deserturile copioase, la anumiți carbohidrați rafinați (orez, paste), precum și la mâncărurile bogate în grăsime, care suprasolicită sistemul digestiv, destul de afectat la pacienții cu hemoroizi. 

Carnea de pește reprezintă cea mai bună alternativă pentru carnea de miel sau cea de porc, ambele fiind bogate în colesterol și grăsime, și care se digeră lent. Prin conținutul bogat de acizi grași Omega-3, alături de minerale, fosfor, iod, fier, consumul de carne de pește ajută în reducerea colesterolului și a trigliceridelor, contribuie la scăderea tensiunii arteriale și ajută la diminuarea proceselor inflamatorii.

Nu sări peste micul dejun, mai ales în aceste zile. Respectarea celor 3 mese pe zi este esențială pentru un tranzit intestinal regulat, iar masa de dimineață ajută la echilibrarea poftei de mâncare pe parcursul restului zilei. Așadar, dacă respecți masa de dimineață, vei avea un apetit moderat la prânz și la cină, ceea ce te va ajuta atât în susținerea siluetei, cât și în cea a nivelului de colesterol și trigliceride.

De asemenea, poți avea alături de cafeaua de dimineață o ceașcă de ceai călduț, diluat, sau o cană de apă călduță, aromată cu una-două felii de lămâie sau lime. Micul dejun trebuie să fie bogat în fibre, precum cereale integrale și tărâțe de grâu, ovăz, iaurt grecesc, kefir sau sana. 

Pe parcursul zilei, după mese, este recomandat să consumi ceaiuri călduțe, în special ceaiuri cu rol diuretic, precum ceaiul de coada calului, de codițe de cireșe, de anghinare sau de soc. De asemenea, ceaiurile cu rol de laxativ ușor pot fi de folos, cum ar fi ceaiul verde sau cel de crușin.

În ceea ce priveste consumul de alcool, este preferabil să fie cât mai limitat sau eliminat în întregime, deoarece chiar și un consum mic poate declanșa o criză dureroasă de hemoroizi. În schimb, îți poți pregăti, din timp, alternative gustoase, precum sucuri din legume și fructe proaspete sau cocktailuri fără alcool, aromate cu lămâie sau felii de fructe proaspete.

 

 

Sursă foto: Shutterstock

Bibliografie:
WebMD - Best and Worst Foods for Hemorrhoids
www.webmd.com/digestive-disorders/best-worst-foods-hemorrhoids#1

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0