Legatura dintre endometrioza si alimentatie: ce diete sunt recomandate

Endometrioza este o boală cronică dureroasă în care țesutul poate crește în afara uterului, inclusiv pe ovare și trompe uterine precum și pe vezica urinară, intestin, vagin, col uterin și zona dintre vagin și rect.  

Pentru a confirma diagnosticul, este necesar, în primul rând, un consult ginecologic. În timpul consultației ginecologice, medicul ginecolog efectuează o laparoscopie care va arăta locația, dimensiunea și întinderea țesutului în exces. 

Dacă se confirmă în timpul consultației ginecologice că pacienta are endometrioză, medicul ginecolog poate recomanda intervenția chirurgicală de excizie laparoscopică pentru îndepărtarea excrescențelor. Cu toate acestea, nu există un remediu pentru endometrioză.

RECOMANDARILE EXPERTILOR
 

Ce dietă este mai potrivită când suferi de endometrioză?

Endometrioza este o boală care se poate manifesta diferit de la o femeie la alta, unele paciente având simptome mai multe sau mai intense, în timp ce altele pot avea doar un simptom. 

Simptomele des întâlnite sunt durerile menstruale excesive care pot fi resimțite în abdomen sau în partea inferioară a spatelui, durerea în timpul actului sexual, fluxul menstrual anormal sau abundent, urinarea dureroasă în timpul menstruației, mișcările intestinale dureroase în timpul menstruației, alte probleme gastrointestinale, cum ar fi diareea, constipația sau greața și, de asemea, infertilitatea.

Este important de menționat că durerea resimțită de o femeie cu endometrioză nu este neapărat legată de severitatea bolii. Unele femei cu endometrioză severă pot să nu aibă dureri mari, în timp ce altele cu o formă mai ușoară a bolii pot avea dureri severe sau alte simptome.

Urmând o dietă specială în endometrioză, vei descoperi că anumite alimente te pot ajuta să reduci simptomele, deși în anumite privințe este nevoie de mai multe studii. 

În principiu, evitarea alimentelor și băuturilor care provoacă inflamație te-ar putea ajuta să combați acele simptome dureroase ale endometriozei, așa că în cele ce urmează vom detalia această legătură între boală și dietă, ce alimente e bine să mănânci și ce alimente ar trebui să eviți.

Relația dintre endometrioză și alimentație

Puține cercetări au investigat relația dintre dietă și simptomele endometriozei, însă unele paciente au descoperit că alimentele tind fie să le declanșeze sau înrăutățească, fie să le calmeze simptomele. 

Legumele și acizii grași Omega-3 ar putea fi de folos în gestionarea endometriozei

Un studiu din 2013, de exemplu, sugerează că femeile care au consumat mai multe legume și mai multe alimente bogate în acizi grași Omega-3 au fost mai protejate contra simptomelor endometriozei, pe când femeile care au consumat carne roșie, grăsimi trans și cafea au experimentat efectul opus. 

O analiză din 2015 sugerează că, adoptând o dietă sănătoasă, femeile ar putea împiedica dezvoltarea endometriozei și poate chiar agravarea bolii. Alimentele incluse în această dietă sunt fructele, legumele, produsele din cereale integrale și acizii grași Omega-3.

Alcoolul și grăsimile trans, nocive în endometrioză

O altă analiză, din 2021, precizează că, în ceea ce privește alimentele individuale, s-a demonstrat că aportul de alcool și o dietă bogată în grăsimi trans (margarină, produse de patiserie cu margarină, prăjeli) au un impact negativ asupra pacientelor cu endometrioză. 

Cât despre fructe și legume, produse lactate, grăsimi nesaturate, carne roșie, fibre, produse din soia și cafea nu există dovezi clare că acestea ar fi utile în gestionarea bolii sau nocive.

O femeie nu poate să prevină endometrioza, însă riscul de a dezvolta această boală ar putea fi redus prin evitarea alimentelor și substanțelor chimice care cresc producția de estrogen. Printre aceste substanțe se numără și cofeina și alcoolul. 

Este important, deci, de reținut, că modificările făcute în alimentație și în stilul de viață nu vor vindeca endometrioza, însă ar putea ajuta la calmarea simptomelor.

Pentru a observa dacă un aliment are sau nu efect asupra simptomelor, o femeie cu endometrioză ar putea să țină un jurnal alimentar. În acest jurnal este esențial ca pacienta să își noteze tot ceea ce mănâncă pe parcursul mai multor zile, precum și simptomele pe care le are.

Dieta pentru femeile cu endometrioză

O pacientă cu endometrioză ar trebui să ia în considerare scăderea aportului de alimente care îi provoacă inflamație în corp sau care îi cresc nivelurile de estrogen. Ambii factori ar putea contribui la înrăutățirea bolii și a simptomelor. Dacă suferi de endometrioză, ai putea beneficia de pe urma faptului că mănânci multe fructe, legume și produse din cereale integrale. 

Pacientele cu endometrioză ar trebui să consume minimum 4-5 porții pe zi de legume (o porție = 2 căni de salată, ½ cană legume fierte). Sunt recomandate alimentele cu frunze închise la culoare (spanac, gură verde, kale), legume crucifere (broccoli, varză de Bruxelles, conopidă), morcovi, sfeclă, ceapă, mazăre, dovlecei. 

În ceea ce privește fructele, se recomandă 1-2 porții pe zi (o portie = 1 fruct de mărime medie, ½ cană de fructe bucăți, ¼ de cană de fructe uscate). Se recomandă zmeură, afine, căpșuni, piersici, nectarine, portocale, grepfrut, struguri roșii, prune, rodii, mure, cireșe, mere și pere. 

Aportul de fibre dietetice este important dacă ai endometrioză. Fibrele sunt o parte esențială a unei diete sănătoase și te pot ajuta să reduci producția de estrogen. Pe lângă faptul că îți asigură necesarul de multe vitamine și minerale, faptul că mănânci surse proaspete de fibre (legume, fructe) îți poate oferi și o serie de antioxidanți, care contribuie la reducerea inflamației.

Proteinele de origine vegetală (fasole, năut, linte, mazăre), carnea slabă și grăsimile sănătoase, la rândul lor, ți-ar putea fi de folos. Grăsimile sănătoase se găsesc în multe alimente, cum ar fi avocadoul, măslinele și uleiul de măsline, nucile, somonul și alte tipuri de pește gras.

Se recomandă 3-5 porții pe săptămână de pește sau fructe de mare. Se poate opta pentru somon sălbatic, hering, sardine și cod.

Dacă nu consumi pește sau nuci prea des, îți poți lua acizii grași Omega-3 din suplimente alimentare de calitate, cu ulei de pește de mare adâncime sau cu ulei din alge.

Dieta în endometrioză ar trebui să însemne și reducerea consumului de alcool și de cofeină, pentru că acestea sporesc nivelurile de estrogen.

Diete speciale care ar putea ajuta femeile cu endometrioză

Există unele diete speciale pentru alte afecțiuni, care ar putea să le fie de folos și femeilor cu endometrioză:

Dieta FODMAP

Dacă se urmează dieta FODMAP, acest lucru înseamnă eliminarea anumitor carbohidrați din alimentație, pentru a reduce aportul de alimente posibil iritante. 

După ce anumite alimente sunt eliminate, unele dintre ele pot fi treptat reintroduse în alimentație, pentru a vedea cum le tolerează organismul. Acest tip de dietă poate fi greu de respectat, deoarece implică eliminarea unui număr mare de alimente, cum sunt produsele lactate, glutenul, alimentele procesate și produsele cu adaos de zahăr.

Cum spuneam și anterior, o idee bună ar fi să îți urmărești simptomele pe care le ai, notându-le într-un jurnal alimentar, pentru a vedea dacă starea ta se îmbunătățește după ce ai renunțat la anumite alimente sau dacă simptomele ți se agravează după ce ai reintrodus un aliment sau altul. Un medic sau un nutriționist acreditat te pot ajuta să planifici dieta FODMAP prin eliminare.

Dieta fără gluten

Un studiu a arătat că 75% dintre cele 156 de femei care au luat parte la cercetare au raportat o reducere a simptomelor dureroase după ce au urmat o dietă fără gluten timp de 12 luni. Dacă dorești să încerci această dietă în endometrioză, cere mai întâi sfatul medicului, pentru a te asigura că ai în continuare o alimentație hrănitoare. Pe piață au apărut diverse produse fără gluten, așa că nu ar trebui să fie întâmpini dificultăți cu acest stil alimentar.

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie: 
Merck Manual – Endometriosis
https://www.merckmanuals.com/professional/gynecology-and-obstetrics/endometriosis/endometriosis
Endometriosis Association 
https://endometriosisassn.org/ 
NCBI - Does Nutrition Affect Endometriosis?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7870287/
Studiul „Does Nutrition Affect Endometriosis?”, apărut în Geburtshilfe Frauenheilkd. 2021 Feb; 81(2): 191–199, doi: 10.1055/a-1207-0557, autori: Martina Helbig et al.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33574623/


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0