Top 5 reguli pentru diabetici: cum prepari si cum consumi alimentele

Pacientii cu diabet zaharat nu trebuie sa aiba grija doar la ingredientele pe care le aleg in alimentatie, ci si la modul in care prepara mancarea.

Proteinele, grasimile si carbohidratii sunt toate imprtante pentru o dieta menita sa "imblanzeasca" diabetul, insa anumite tipuri de alimente sunt mai bune pentru a tine boala sub control. Chiar daca listele cu alimentele "bune" sau "rele" in diabet sunt destul de lungi, exista cateva reguli simple care te ajuta sa ramai intotdeauna pe calea cea buna si sa profiti din plin de fiecare portie de mancare, fara sa iti creasca glicemia.

1. Nu prajiti nimic in ulei

  • Folositi la gatit maxim 1 lingura de ulei la 1 kilogram de legume
  • Gatiti carnea, snitelele, chiftelele la cuptor sau pe gratar.
  • Dati gust mancarii din condimente aromate, nu din ulei, prajeala, rantas sau sare

stop diabet

2. Nu faceti sosuri grase, rantasuri

  • Nu faceti tocana cu grasime animala, jumari, afumaturi, untura
  • Nu folositi sosuri gata preparate din comert, maioneza, bulion, etc 
  • Folositi suc de rosii preparat in casa sau din rosii intregi conservate

 

 

3. Nu gatiti carnea impreuna cu legumele

  • Gatiti carnea separat de legume, la abur, la gratar, la cuptor, pe hartie de copt, fiarta.
  • Indepartati pielea si toata grasimea vizibila inainte preparare si de consum.
  • Daca fierbeti carnea pentru supe, aruncati prima apa.
  • Nu puneti ulei sau grasime la ciorbe, supe, nu caliti legumele

 

4. Nu consumati fainoase albe

  • Alegeti painea, orezul, pastele si cerealele integrale pentru indicele glicemic scazut si fibre
  • Gatiti orezul si pastele al dente, cantariti-le separat, dupa fierbere
  • Nu consumati cereale cu adaos de zahar, miere, cacao, ciocolata sau cu fructe confiate.

 

 

5. Nu mancati alimente ce contin glucide seara, dupa ora 18.00 !

  • Nu consumati fructe, orez, paste, cartofi, taitei, galusti, mamaliga si nici boabe (porumb, mazare, fasole boabe, naut, linte soia) dupa ora 18.00, deoarece corpul noaptea nu le consuma, ci le depune sub forma de grasime pe ficat (steatoza hepatica) si cresc glicemia.
  • Alegeti fructele ca desert sau gustari între mese, nu mai tarziu de ora 18.00!

Ce alimente ai voie sa mananci daca ai diabet?

Secretul, daca ai diabet este sa mananci o varietate de alimente sanatoase, din toate grupurile alimentare, in acele cantitati pe care medicul tau nutritionist ti le-a subliniat.

Daca ai diabet, ar trebui sa te concentrezi pe consumul de proteine slabe, pe alimente bogate in fibre, pe cat mai putini carbohidrati procesati, pe consumul de fructe, legume, lactate fara grasimi si pe grasimi sanatoase de origine vegetala (precum avocado, nuci, uleiul de canola sau uleiul de masline).

Asociatia Americana a Diabetului ofera o lista cu cele mai bune alimente recomandate pentru cei cu diabet. Recomandarile expertilor americani includ:

Proteine: fasole boabe, nuci diverse, carne de pasare, oua, pestele gras (somonul, macroul, tonul si sardinele).

Fructe si legume: fructe de padure, cartofii dulci, legumele (fara amidon) precum sparanghelul, broccoli, legume din familia verzei, kale si bame.

Produse lactate: lapte cu grasime sau degresat, iaurt cu grasimi multe sau degresat.

Cereale: e bine sa mananci cereale integrale, cum sunt orezul brun si pastele din grau integral.

Totodata, incearca sa mananci alimente cu un indice glicemic cat mai scazut, ca sa nu iti creasca rapid glicemia.

Mananca mai multe:

  • grasimi sanatoase pe care le poti lua din nuci, uleiul de masline, uleiul de peste (suplimente cu Omega-3), seminte de in sau avocado;
  • fructe si legume - ideal ar fi sa le consumi proaspete, cu cat sunt mai colorate, cu atat mai bine; consuma fructele intregi si nu sub forma de sucuri;
  • cereale bogate in fibre si painea facuta din cereale integrale;
  • peste si crustacee, pui sau carne de curcan;
  • proteine de inalta calitate, cum ar fi ouale, fasolea boabe, produsele lactate degresate si iaurtul neindulcit.

 

 

Completeaza chestionarul disponibil aici pentru a afla daca diabetul tau este tinut sub control. Daca te incadrezi in categoria de risc crescut, primesti un consult de specialitate gratuit, ce poate include si analize de sange pentru determinarea stadiului curent de evolutție a diabetului!

Sursa foto: Shutterstock

 

Pentru a comenta este nevoie de sau înregistrare.
Comentarii 0